C cpalm skrev:
Ja precis, så förstod jag det också. Eller att jordfelsbrytningen helt enkelt är implementerad i programvaran.
Och mellan raderna läste jag det som att ESV verkar vara av åsikten att det inte är en tillräckligt tillförlitlig/feltolerant lösning. Frågan är om det bara var en åsikt, eller om lösningen strider mot några konkreta designkrav? Eller om ESV i tester konstaterat att funktionen de facto är bristfällig?
Som ett litet sidoinlägg på temat finns många helt konventionellt utförda och accepterade JFB som inte bygger på summatrafo och mer eller mindre direktkopplad utlösare typ PMR. Alltså med lösningar i kisel även om de flesta inte behöver programvara i ordets normala mening.

Fantastiskt vad forumet lägger fokus på för de flesta helt perifera frågor och dessutom i stort hamnar snett eller i diket trots idogt googlande. Vet inte om man ska se det positivt eller negativt men fyller ju på spin i olika riktningar åtmimstone och trafik för BH.
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så visst är det ointressant vad Norge tycker eftersom det inte påverkar någonting i Sverige…
Länderna inom EES är ju skyldiga att vidta samma åtgärder, så visst spelar det roll vad Norge tycker.
 
Nissens
useless useless skrev:
Länderna inom EES är ju skyldiga att vidta samma åtgärder, så visst spelar det roll vad Norge tycker.
På vilket sätt spelar det roll vad Norge tycker? Esv lär inte ändra sig för att man tycker något i Norge. Får de dokumentationen de frågat efter på Esv så kan de ändra sig, men annars lär det inte hända.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Första delen: Nu finns det ju en rad med fysiska brister som lyfts (främst i den andra tråden). Bla att JFB-delen inte bryter med mekaniskt kopplade brytare för alla faser och att isolationsavståndet på brytningen är 2,3 mm istället för 3 mm som krävs. Detta är allvarliga brister för en JFB.

Andra delen: Nej, man behöver inte presentera objektiva bevis när man certifierar produkten. Däremot så måste de kunna göra det om de råkar ut för stickprovstester.
Huvudfelet är snarare som nämnts tidigare att de öht inte ska referera till standarder för JFB. Så inga allvarliga brister för JFB vilket det inte ens är.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Huvudfelet är snarare som nämnts tidigare att de öht inte ska referera till standarder för JFB. Så inga allvarliga brister för JFB vilket det inte ens är.
Antingen är det inte en JFB och då är instruktionen felaktig, eller så är det en felaktig JFB.
 
GK100 GK100 skrev:
Som ett litet sidoinlägg på temat finns många helt konventionellt utförda och accepterade JFB som inte bygger på summatrafo och mer eller mindre direktkopplad utlösare typ PMR. Alltså med lösningar i kisel även om de flesta inte behöver programvara i ordets normala mening.
Jo men hur får man till cyklicitet på det hela med en integrerad RCD?
EDIT plus en trigg när en laddning startar
 
pacman42 pacman42 skrev:
Antingen är det inte en JFB och då är instruktionen felaktig, eller så är det en felaktig JFB.
Ja självklart är instruktioner, dokumentation för brukaren felaktig på olika sätt det är ju en av grundbultarna i kritiken. Sånt är formellt intressant och juridiskt osv men mindre för de rena elsäkerhetsaspekterna.

Jag är helt med på formalian och ser den även själv som grundläggande och viktig men blandar inte gärna samman det i en mer fri teknisk diskussion om lösningar på givna problem.
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men hur får man till cyklicitet på det hela med en integrerad RCD?
EDIT plus en trigg när en laddning startar
Förklara gärna vad du menar där jag förstår inte helt vad du syftar på.
 
GK100 GK100 skrev:
Förklara gärna vad du menar där jag förstår inte helt vad du syftar på.
Jo det var ju jag som jämförde med en självtestastande jfb från Hager.
https://hager.com/se/inspiration-oc...ationslosningar/sjalvtestande-jordfelsbrytare
Och funderade på hur det funkar och styrs?

Sen visar då Easee själv hur sin RCD fungerar i den här filmen.
En kommentar är då från Finland där det inte varit tillåtet med integrerade RCD fram till 2022 men har nu ändrats i reviderade standarder..
 
F Fideliox skrev:
Intressant att man misslyckas med en sådan sak på vad som egentligen bara är en fancy strömbrytare för 7000kr.

Får väl se om de kommer ut och bytar den då.
Fattar inte vad en Fancy strömbrytare är för något. Någon som kan hjälpa en stackars okunnig elinstallatör ?

Själv då använder jag ingen strömbrytare för att ladda bilen, utan en laddbox som är några tusen dyrare än sagda Fancy strömbrytare.
 
E Elajomannen skrev:
Fattar inte vad en Fancy strömbrytare är för något. Någon som kan hjälpa en stackars okunnig elinstallatör ?

Själv då använder jag ingen strömbrytare för att ladda bilen, utan en laddbox som är några tusen dyrare än sagda Fancy strömbrytare.
Laddboxen är i praktiken en cpu som genererar en PWM-signal på 12V, en JFB och en kontaktor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja självklart är instruktioner, dokumentation för brukaren felaktig på olika sätt det är ju en av grundbultarna i kritiken. Sånt är formellt intressant och juridiskt osv men mindre för de rena elsäkerhetsaspekterna.

Jag är helt med på formalian och ser den även själv som grundläggande och viktig men blandar inte gärna samman det i en mer fri teknisk diskussion om lösningar på givna problem.
Men om den inte innehåller en JFB så måste de ju bekosta en JFB med installation till alla kunder. Detta var en av de första saker vi lyfte...
 
P paralun skrev:
Jo det var ju jag som jämförde med en självtestastande jfb från Hager.
[länk]
Och funderade på hur det funkar och styrs?

Sen visar då Easee själv hur sin RCD fungerar i den här filmen.
En kommentar är då från Finland där det inte varit tillåtet med integrerade RCD fram till 2022 men har nu ändrats i reviderade standarder..
[media]
Då är jag med dig. Och som du ser inte helt kört med revideringar om så krävs. Fantastiskt vad du lyckas med en halv inandning trigga alla väderkvarnar till fullvarv i denna typen trådar. (Ja med tanke på ditt fasta vindkraftmotstånd i andra trådar.) :)
 
GK100 GK100 skrev:
Då är jag med dig. Och som du ser inte helt kört med revideringar om så krävs. Fantastiskt vad du lyckas med en halv inandning trigga alla väderkvarnar till fullvarv i denna typen trådar. (Ja med tanke på ditt fasta vindkraftmotstånd i andra trådar.) :)
Jo men jag håller på unga innovativa företag som vågar röra om i grytan.. sen kan man ju ladda elbilar med prima kärnkraftsel ;)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men om den inte innehåller en JFB så måste de ju bekosta en JFB med installation till alla kunder. Detta var en av de första saker vi lyfte...
Det väsentliga är snarare om de har ett korrekt jordfelsskydd DC > 6 mA och AC 30 mA trip < 300 ms. Slika tingestar behöver inte kristnas till JFB och den till dessa kopplade standarder.

Som sagt kan jag rekommendera dig att kolla hur detta kan lösas av andra tillverkare än Easee och då menar jag inte tex Garo eller Eldon som du med din hemmabyggda redan konkurrerat ut bara du fixar moln, app osv.

Obs ingen ironi jag uppskattar verkligen ditt bygge och beskrivningarna du gett i olika trådar.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.