5 460 läst · 28 svar
5k läst
28 svar
Fråga till alla som putsar sina fönster!
Krav till arkitekten: fönstren skulle inte vara högre än att jag kan nå att tvätta dem utan stege/pall. Har trädäck utanför. Detta innebär att det tar mindre än 30 minuter att tvätta in-och utsida. Övervåningen har pivåhängda fönster.
Mitt tidigare gamla hus hade spröjsade fönster som dessutom var delbara samt att övervåningens tvätt innebar livsfara - även om jag så småningom vande mig att hänga utanför ...
Jag tvättar således fönstren ofta - med vatten/ättika/diskmedel.
Mitt tidigare gamla hus hade spröjsade fönster som dessutom var delbara samt att övervåningens tvätt innebar livsfara - även om jag så småningom vande mig att hänga utanför ...
Jag tvättar således fönstren ofta - med vatten/ättika/diskmedel.
Non of the above!MariaiÖstergötland skrev:
Vatten med Yes diskmedel i, läggs på med svamp/skurborste, sedan skrapan och torka av kanter med handduk.
Invändigt, Ajax fönsterputs och en trasa. Utvändigt kör jag med Kärchers fönstertvättapparat, fungerar rikigt bra. Använder Kärchers medel som blandas i vatten och appliceras med duschsprutan och tvättmoppen som följde med.
Roligt med alla svar! Och ca 100 röstningar! Lutar åt att jag gör som alla andra gånger, dvs trasa med diskmedel, skrapa osv. Alla vet ju att det jobbiga är att ta tag i det och plocka ur fönstren. Själva putsandet är ju det enkla/roliga???
Städfirma! Det är inte speciellt dyrt, under tusenlappen.
Städfirma 75% av gångerna, har rullande abonemang som gör att de kommer och tvättar fönsterna ca 6 ggr per år men ibland behöver jag själv tvätta fönsterna och kör då enligt den här anvisningen med diskmedel och bil tvättsvamp https://www.testlabbet.nu/tvatta-fonster-pa-basta-satt
Jag försöker även att tvätta fönsterna precis innan den kalla årstiden börjar för att slippa tvätta dom under vintern.
Jag försöker även att tvätta fönsterna precis innan den kalla årstiden börjar för att slippa tvätta dom under vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sk fönstertvättare, en gummiraka och sedan fönstertvättmedel i en låda där fönstertvättaren enkelt går ner. Kompletteras med ett par handdukar för att torka av spröjs, gummiraka osv.
Tycker mig ha provat alla andra varianter men detta går snabbast för mig och det är väl ingen slump att fönstertvättarproffsen jobbar likadant.... Först skuras fönstret med tvättaren, sedan rakar man av det och torkar ev överflöd längst ner med handduken.
Gör nu på samma sätt. Och kör utsidan utomhus även om vissa fönster går att snurra.MathiasS skrev:[bild][bild]
En sk fönstertvättare, en gummiraka och sedan fönstertvättmedel i en låda där fönstertvättaren enkelt går ner. Kompletteras med ett par handdukar för att torka av spröjs, gummiraka osv.
Tycker mig ha provat alla andra varianter men detta går snabbast för mig och det är väl ingen slump att fönstertvättarproffsen jobbar likadant.... Först skuras fönstret med tvättaren, sedan rakar man av det och torkar ev överflöd längst ner med handduken.
Lägger då till ett förlängningsskaft och två hinkar, en för fönsterglas och den andra för karm, fönsterbleck, etc.
Liknande trådar
-
Fråga till alla golvläggare! - undergolv i trä på betongbjälklag??
Golv -
Fråga till sanerare gällande katturin som inte luktar
Övrigt husrelaterat -
Förslag på konstruktion av lock till latrin/källare efterfrågas
Byggmaterial & Byggteknik -
Väldigt basic-fråga: vilken ljuskälla till denna lampa om jag har en Shelly dimmer
Belysning -
Fråga till alla rörlöggare, rörbock
Verktyg, Maskiner & Fordon