C cpalm skrev:
Jo, men det lät på @pacman42 som att de i princip skulle kunna be importören/tillverkaren att skicka bevis, och får de inga kan de underkänna produkten utan någon egen teknisk utvärdering.

Men bevisbördan kanske bara uppstår vid oenighet kring funktionen(?) Vilket så klart är helt naturligt. I så fall missförstod jag det hela.
Det var det senare jag menade.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl en helt "vanlig" jfb med elektromekanisk brytning, testknapp, visuell indikering av status, sammankopplade brytare och tillräckligt kontaktgap? Dvs det som Easee inte har...
Systemet för automatisk test och återställning är implementerat på sidan av.
Jo det skulle vara intressant att se innandömet på Hagers jfb sen hur testet styrs/kontrolleras?
Sen hur de tänkt med determism samt failsafe?
Man har ju varit innovativa trots gamla mossiga standarder och Easee RCD lösning kan ju vara "elsäker" trots avvikelser från gamla standarder? Kanske-eventuellt.
 
P paralun skrev:
Man har ju varit innovativa trots gamla mossiga standarder och Easee RCD lösning kan ju vara "elsäker" trots avvikelser från gamla standarder? Kanske-eventuellt.
Ja, det är ju det man har hävdat i kommunikationen med Elsäkerhetsverket. Problemet är att man måste visa att lösningen funkar, inte bara envist hävda det i 9 månader för att sen bli förvånad när säljförbudet inträffar.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det är ju det man har hävdat i kommunikationen med Elsäkerhetsverket. Problemet är att man måste visa att lösningen funkar, inte bara envist hävda det i 9 månader för att sen bli förvånad när säljförbudet inträffar.
Jo och jag är mest nyfiken vad norska Nkom kommer fram till.
https://www.nkom.no/aktuelt/elsakerhetsverkets-vedtak-om-easee-ladere
Sen sätter jag en digital guldpeng på att det egentligen inte är några problem förutom då avvikelser mot gamla standarder. Skriva om standarder är kanske den enklaste lösningen?
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och jag är mest nyfiken vad norska Nkom kommer fram till.
[länk]
Sen sätter jag en digital guldpeng på att det egentligen inte är några problem förutom då avvikelser mot gamla standarder. Skriva om standarder är kanske den enklaste lösningen?
2,3 mm vs 3 mm?
mekaniskt sammankopplade brytare?
etc
 
Gäller ett försäljningsförbud även privatpersoner? Jag anar en framtid där man kommer kunna köpa easee-boxar billigt. Vi har tre fritidshus där vi på sikt vill ha laddboxar.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Sen när är isolationsavstånd "gammalt och mossigt"? Har du "ny modern" luft som isolerar bättre?
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
2,3 mm vs 3 mm?
mekaniskt sammankopplade brytare?
etc
Nej de har ju inte kommit fram till något än, de ska granska.

Sen i YouTubefilmen så hittar man den här kommentarern från Finland.
"Prior last year, this kind of integrated RCD wasn't allowed in Finland, bu they became allowed when SFS 6000 electrical installation regulations were updated in 2022."
SFS6000 förefaller vara en finsk numrering och det vete tusan hur man uppdaterat den svenska standarden?
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo och jag är mest nyfiken vad norska Nkom kommer fram till.
[länk]
Sen sätter jag en digital guldpeng på att det egentligen inte är några problem förutom då avvikelser mot gamla standarder. Skriva om standarder är kanske den enklaste lösningen?
Det är helt ointressant vad Norge tycker eftersom beslutet berör Sverige.
Du snackar om ”gamla standarder” om Easees ocertifierade lösningar är tillräckligt bra så är det ju mer än korkat att inte bevisa det…vilket de uppenbarligen inte klarat.

Easee har fuskat och tagit genvägar på konkurrenternas bekostnad. Konkurrenterna har uppenbarligen klarat uppgiften. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B bakterie skrev:
Gäller ett försäljningsförbud även privatpersoner? Jag anar en framtid där man kommer kunna köpa easee-boxar billigt. Vi har tre fritidshus där vi på sikt vill ha laddboxar.
Nja, går Easee i konken kan vi nog kasta våra laddboxar, de är beroende av Easees servrar för att fungera…
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är helt ointressant vad Norge tycker eftersom beslutet berör Sverige.
Du snackar om ”gamla standarder” om Easees ocertifierade lösningar är tillräckligt bra så är det ju mer än korkat att inte bevisa det…vilket de uppenbarligen inte klarat.

Easee har fuskat och tagit genvägar på konkurrenternas bekostnad. Konkurrenterna har uppenbarligen klarat uppgiften. :)
Sa elsäkerhetsinspektör Nissens tvärsäkert i sann svensk ämbetsmannaanda! ;)

Nkom blir mycket intressant att följa eftersom Easee är ett norskt bolag med säte i Sandnes.
https://www.nkom.no/aktuelt/elsakerhetsverkets-vedtak-om-easee-ladere
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Sa elsäkerhetsinspektör Nissens tvärsäkert i sann svensk ämbetsmannaanda! ;)

Nkom blir mycket intressant att följa eftersom Easee är ett norskt bolag med säte i Sandnes.
[länk]
Hur påverkar det säljförbudet i Sverige?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U uplj skrev:
Hur påverkar det säljförbudet i Sverige?
Jo Nkom kan ju ha en helt annan syn på det hela och speciellt på integrerade kontrollfunktioner och bedömer laddaren som "elsäker" men med anmärkningar.
Om så kan det bli klart svårt för ESV att försvara sin syn på saken.

Men det är bara att vänta och se, en delikat frågeställning mao.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Sa elsäkerhetsinspektör Nissens tvärsäkert i sann svensk ämbetsmannaanda! ;)

Nkom blir mycket intressant att följa eftersom Easee är ett norskt bolag med säte i Sandnes.
[länk]
Ja, Nkom säger ju i artikeln du själv länkar till att de är intreserade av att följa ärendet för att se vilka åtgärder som behöver vidtas. Norge är inte med i EU, däremot i EES.
Så visst är det ointressant vad Norge tycker eftersom det inte påverkar någonting i Sverige…
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo Nkom kan ju ha en helt annan syn på det hela och speciellt på integrerade kontrollfunktioner och bedömer laddaren som "elsäker" men med anmärkningar.
Om så kan det bli klart svårt för ESV att försvara sin syn på saken.

Men det är bara att vänta och se, en delikat frågeställning mao.
Så du har fortfarande inte förstått?
Det handlar om att de varken uppfyller kraven från någon standard, och heller inte kan bevisa att de är tillräckligt säkra på annat sätt. Avbrytsavstånd är felaktigt etc.
Det spelar liksom ingen roll van Nkom säger om de inte kan bevisa säkerheten, och hur skulle de kunna göra det när utrustningen bevisligen är felaktig?

Nkom jobbar i Norge och ingen annanstans, och jag tror inte att de har ambitionen att jobba utanför Norge heller, precis som Esv gör i Sverige.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.