Hej!
Jag har en fråga angående frånluftsventilation(självdragsventilation) i kök.
Tidigare ägare har byggt skåp framför ventilationen och jag har nu plockat fram kanalen för att montera dit ett don.
Räcker det med att jag monterar en väggstos och sedan ett don inne i skåpet och öppnar upp med springa in i skåpet?
Eller måste donet sitta utanför skåpet och jag drar en kanal från hålet i väggen till donet?
Skåpet är ca 65cm djupt.
Tack!
Jag har en fråga angående frånluftsventilation(självdragsventilation) i kök.
Tidigare ägare har byggt skåp framför ventilationen och jag har nu plockat fram kanalen för att montera dit ett don.
Räcker det med att jag monterar en väggstos och sedan ett don inne i skåpet och öppnar upp med springa in i skåpet?
Eller måste donet sitta utanför skåpet och jag drar en kanal från hålet i väggen till donet?
Skåpet är ca 65cm djupt.
Tack!
Det var de jag tänkte med men blev kluven när jag läste på denna sidaClaes Sörmland skrev:
https://www.ovkcenter.se/forbyggd-ventilation-eller-forbyggd-ventil/
Såhär står det där:
Om ett köksskåp sitter för hålet behöver du ta bort skåpet helt, alternativt kan du med springor anordna så att luften kan flöda genom skåpet och in till kanalen i väggen. Om fastighetens ventilationssystem är av självdragstyp (ventilationssystem utan fläktar) ska du helst undvika att ”förlänga ut” hålet (t.ex. genom att montera dit en kanal eller slang innan tallriksventilen), det medför nämligen ett ökat tryckfall som försämrar självdraget eller i värsta fall resulterar i obefintligt självdrag. Om du i värsta fall ändå måste ”förlänga ut” hålet så ska det göras så kort som möjligt och med så stor kanal som möjligt (minst 125 mm i diameter).
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 010 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 010 inlägg
Ja, det går ju att borra hål i skåpet eller såga ut slitsar så att luften kan gå den vägen. Känns dock väldigt hemmapulat och det blir rejält dammigt och fettigt i skåpet som ju i praktiken blir en imkanal.
Jag förstår hur du tänker.Claes Sörmland skrev:
Så om jag då förlänger från imkanalen, funkar det om jag sätter en sånhär:
https://www.hornbach.se/p/trumsats-komplett/5146264/
och sedan en tallriksventil på utsidan av skåpet?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 010 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 010 inlägg
Vill bara kolla. Det är inte så att detta är en BRF-lägenhet? I så fall så måste du få tillstånd av styrelsen att ändra på ventilationssystemet på detta sätt. Det är föreningens ventilationssystem så det är inte en del som ligger under lägenhetsinnehavarens ansvar.M MisterEriksson skrev:
Annars låter det tekniskt korrekt.
Jo det är en BRF-lägenhet. Det har varit helt öppet tidigare. Så öppningen till imkanalen var helt otäkt bakom gipsskivan som jag nu gjort hål i för att montera dit ett don.Claes Sörmland skrev:Vill bara kolla. Det är inte så att detta är en BRF-lägenhet? I så fall så måste du få tillstånd av styrelsen att ändra på ventilationssystemet på detta sätt. Det är föreningens ventilationssystem så det är inte en del som ligger under lägenhetsinnehavarens ansvar.
Annars låter det tekniskt korrekt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 010 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 010 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 010 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 010 inlägg
Jag är ingen expert på självdragsventilation men nog vill man kunna stänga imkanalen om det är originalkonstruktionen. I så fall ska det ju vara ett spjäll där och inte en tallriksventil. Och en tallriksventil släpper ju inte igenom samma mängd luft som en större ventil. Några förslag på ventiler för murade kanaler:BirgitS skrev:
https://www.byggfabriken.com/beslag...oduct/650-118-ventil-imkanal-rektangular-vit/
https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/ventiler/info/product/650-143-klaffventil-150-mm/
https://www.gyllenhaks.se/index.php?main_page=product_info&cPath=22&products_id=5614
Men för dessa ventiler så måste ju skåpet bort så att murstocken blir fri eller kanalen måste muras ut (Jag vet att det låter svårt med det är det inte. Men det är grisigt.).
Men vad vill föreningen? Det är ju deras imkanal och deras ansvar hur detta ska lösas.
Tack för svar. Känns som detta blir mer komplicerat än jag trodde. Har kontaktat en ventilation expert iställetClaes Sörmland skrev:Jag är ingen expert på självdragsventilation men nog vill man kunna stänga imkanalen om det är originalkonstruktionen. I så fall ska det ju vara ett spjäll där och inte en tallriksventil. Och en tallriksventil släpper ju inte igenom samma mängd luft som en större ventil. Några förslag på ventiler för murade kanaler:
[länk]
[länk]
[länk]
Men för dessa ventiler så måste ju skåpet bort så att murstocken blir fri eller kanalen måste muras ut (Jag vet att det låter svårt med det är det inte. Men det är grisigt.).
Men vad vill föreningen? Det är ju deras imkanal och deras ansvar hur detta ska lösas.