Får du ens bo där?
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
Får du ens bo där?
Ja!
 
S
J J_K_H skrev:
Du ligger efter med färdigställandet mot vad du och banken avtalat. De verkar vara schyssta och gett dig ytterligare 10 månaders byggkredit. Att du tycker de knorrar och inte följer din tänkta tidplan är inte bankens problem. Det är ett fint hus, och för att inte gå på knäna ta in hantverkare för att färdigställa huset så snart som möjligt så du/ni får njuta av nybygget. För en dialog med mäklare om vad det troligen kan värderas till så ser du vad du har i marginal för att ta in hantverkare.
Nu är väl kostnaden för att ta in hantverkare det minsta problemet för TS kan jag tänka mig.
Det är ytterst sällan en hantverkare levererar ens i närheten av så bra resultat som den som bygger själv.
Har man då byggt det mesta själv är det ju jävligt trist att få in nån slarvpelle som får göra det sista.
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Interimistiskt slutbesked innan kök är klart, kan inte vara vanligt. Har banken sett bilderna?
Det ställer jag mig också frågande till, men nu har TS fått det. Det hade nog inte inspektörerna i min kommun tillåtit. Däremot bryr de sig inte om sånt som lister, tapeter och estetiska aspekter. Fick du TS något datum från kommunen när det måste vara klart? Jag antar att det är innan femårsperioden för bygglovets giltighet som gäller? Hur länge har du hållit på med ditt bygge?
 
Redigerat:
Jag vet var jag får tag i bra snickare. Gäller bara att kunna hålla dem igån när det är så mycket olika moment.
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det ställer jag mig också frågande till, men nu har TS uppenbarligen fått det. Det hade inte inspektörerna i min kommun tillåtit. Däremot bryr de sig inte om sånt som lister, tapeter och estetiska aspekter. Fick du TS något datum från kommunen när det måste vara klart? Jag antar att det är innan femårsperioden för bygglovets giltighet som gäller? Hur länge har du hållit på med ditt bygge?
Japp! 20250803 . All standard fungerar. Toa, tvättstuga, värme, ventilation, el. Vad det gäller köket så för interimistiskt slutbesked behöver det inte vara mer än spis och ugn. Så jag har min spis från förtältet. Nu fungerar hällen också och den har inbyggd fläkt med kolfilter. Mycket kvar att göra men mest finish.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Köpte tomten för 3,5år sedan. Tog ett halvår innan jag visste vilket hus jag skulle bygga. Fick bygglovet i August 2020. Gjorde markarbeten. Plattan gjöts i november och började stapla ytong mars 2021. Sen har det rullat på
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K
Låter ju inte som att det är så farligt mycket kvar. Är du helt själv? Gå ner lite i arbetstid och ägna all fritid fram till sommaren med att bygga färdigt är mitt rd
 
  • Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
Är sjöman så jobbar 08-21 när jag är hemma. Kommer ändå att få ta in snickare och målare.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering kommer när jag pratat med banken.
 
  • Gilla
TechChad och 5 till
  • Laddar…
7 721Bäcklin skrev:
Uppdatering kommer när jag pratat med banken.
Jag skulle kolla med en annan mäklare och bank. Du har ju interimistiskt slutbesked, så det bör gå att få vanligt bolån OM värdet på huset räcker till jämfört med önskad belopp. Har du slutdatum på byggkrediten i något kontrakt? Ibland kan banktjänstepersoner snacka mycket utan att allt de säger nödvändigtvis stämmer.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
7 721Bäcklin skrev:
Tänkte hör om någon annan har stött på samma problem! Jag bygger hus i egen regi och det är nu så färdigt att jag har fått ett intermistiskt slutbesked. Dock är huset inte helt färdigt än och i min egen takt så kan det ta ett år till att färdigställa huset. Banken vill lägga om byggkrediten , för den har jag haft i över 2år. Men det gör de först när huset är färdigt. Så nu har de börjat knorra och vill att det ska bli färdigt innan sommaren. De kan tänka sig att låna ut mer pengar för att huset ska bli klart men då får jag ju leja bort jobb och det blir dyrare än vad jag har tänkt. De nämner även möjligheten att de säger upp byggkrediten och tar huset. Väldigt olustigt med sådana hot, tycker jag. Jag håller mig fortfarande väl inom den lånenivå som jag har råd med så egentligen borde det inte vara några problem att låta byggkrediten gälla tills det blir klart. Är det någon som har haft samma problem. Såg på husdrömmar för inte så länge en som flyttade in i ett inte helt färdigt hus och tänkte göra det sista i den takt som tid och egna pengar tillåter. Hur löser man det? Ska man försöka byta bank så här i slutet av projektet?
Kan du möjligen anmäla huset klart då?
Jag renoverade (flyttade) ett timmerhus, jag anmälde huset då klart för att få ”rätt” lån.
Det fanns kvar saker göra men det var då inga problem. Du har ju taxeringsfritt många år som nybygge.
 
  • Gilla
Dexter64
  • Laddar…
7 721Bäcklin skrev:
Det lät inte som om något kunde vänta! En mäklare ska utföra besiktningen.
Mäklare gör väl inga besiktningar? Möjligen värdering väl?
 
K Kaptenz skrev:
Mäklare gör väl inga besiktningar? Möjligen värdering väl?
Värdering skulle det vara.
 
Vi flyttade in i vårt hus i april förra året med interimistiskt slutbesked. Banken (Handelsbanken) godtog det interimistiska slutbeskedet för att lägga om byggkrediten utan problem. Vi hade ju så klart en värdering gjord av mäklare.
I vårt fall var det "bara" finplanering av tomten dels för att möta höjderna enligt bygglovet och dels en tillgänglig gångväg från gatan samt radonmätning kvar att göra för slutbesked.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.