F
D djac skrev:
De länkar direkt till ESVs artikel, transparenta?
Nej, det är sant. Dom skriver inte heller nåt om att det finns ett krav på fysisk åtgärd.

Och på Easees sida står det att detta endast gäller i Sverige och inte i några andra ESS eller EU-länder, samt att Svenska kunder inte behöver vidta några åtgärder öht, det sista är rimligtvis sant men det är inte riktigt det som Elsäkerhetsverket skriver. Och nog gäller detta inom hela EU eller?
 
Redigerat:
S swirve skrev:
Jordfelsövervakningen har ingen mcu/cpu med fw utan är helt konstruerad i hårdvara. Y
Så tolkade jag inte det som stod här tidigare, men jag har inte sett HW-ritningarna.
 
F
S swirve skrev:
Hur är det med nollorna?!?
Det är illa ställt med nollorna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Så tolkade jag inte det som stod här tidigare, men jag har inte sett HW-ritningarna.
Vem har sagt det?! Easee själva har i sitt långa svar till ESV att ingen mjukvara ingår i brytfunktionen.
Tekniskt dokument om RCD-standarder och säkerhetskomplians för laddningsutrustning; sidhänvisning och varumärkeslogo inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är illa ställt med nollorna.
Jupp, mer rimligt är nog 3-5000 kr per laddbox i åtgärd (jfb typ b plus arbetskostnad) så 500 mille... Blir svettigt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S swirve skrev:
Jupp, mer rimligt är nog 3-5000 kr per laddbox i åtgärd (jfb typ b plus arbetskostnad) så 500 mille... Blir svettigt.
Jag tror nog att typA räcker faktiskt. så 300kr där. Den måste dock vara separat för boxen som jag tolkade det. Så det blir installation hos de flesta, gissningsvis minst 2000kr per hushåll då tänker jag mig. Så 200 mille i Sverige, men står sig detta beslut så kommer det att källa alla laddboxar i EU/EES. Det blir över en miljard...
 
S swirve skrev:
Vem har sagt det?! Easee själva har i sitt långa svar till ESV att ingen mjukvara ingår i brytfunktionen.
[bild]
Mycket bra, då har de inte gjort det misstaget i alla fall.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror nog att typA räcker faktiskt. så 300kr där. Den måste dock vara separat för boxen som jag tolkade det. Så det blir installation hos de flesta, gissningsvis minst 2000kr per hushåll då tänker jag mig. Så 200 mille i Sverige, men står sig detta beslut så kommer det att källa alla laddboxar i EU/EES. Det blir över en miljard...
Och hur löser du dc felskydd?!
 
S swirve skrev:
Och hur löser du dc felskydd?!
DC felskydd finns inbyggt. Ingen anmärkning på det.
 
lilytwig lilytwig skrev:
DC felskydd finns inbyggt. Ingen anmärkning på det.
Fan att folk har så svårt att ta till sig information....
Dokument på svenska om elsäkerhet, granskning, och brister i standarduppfyllnad EN 61008-1 IEC 62955.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Fan att folk har så svårt att ta till sig information....
[bild]
Det hade jag missat trots att jag läst det. Tack!

Edit: Intressant att ZapTec tydligen klarar detta, samt de flesta sladdklumpar (granny-chargers) som finns på marknaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det hade jag missat trots att jag läst det. Tack!

Edit: Intressant att ZapTec tydligen klarar detta, samt de flesta sladdklumpar (granny-chargers) som finns på marknaden.
Det där kommer väl från de initiala anmärkningarna, inte från stoppbeskedet.
Eller var har du hittat det?
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det hade jag missat trots att jag läst det. Tack!

Edit: Intressant att ZapTec tydligen klarar detta, samt de flesta sladdklumpar (granny-chargers) som finns på marknaden.
Jag tror det främst beror på att just den detaljen inte har granskats. Det är ju flera av anmärkningarna som inte ESVs testning hittat utan som framkommit först när easee skickade sina egna testrapporter. Hade de inte varit så förbannat klantiga, eller ignoranta, hade de kanske inte blivit så hårt granskade att alla problem kommit fram.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det där kommer väl från de initiala anmärkningarna, inte från stoppbeskedet.
Eller var har du hittat det?
Om syftar på mitt urklipp så är det med från slutrapport/beslutet.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.