4 453 läst · 41 svar
4k läst
41 svar
Smart Meter vs Elnätleverantör
Ska kolla i skåpet när jag kommer hem idag och ta lite bilder.
Från midnatt tills nu, alltså ca 6h har den registrerat 6.6kWh importerad energi. Låter ganska rimligt.
Nätägarens släpar 24h med sina siffror till mig tyvärr.
Från midnatt tills nu, alltså ca 6h har den registrerat 6.6kWh importerad energi. Låter ganska rimligt.
Nätägarens släpar 24h med sina siffror till mig tyvärr.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Den nya ordningen kom in när kommunicerande elmätare började monteras och främst för att den inte ska bli spänningslös och oåtkomlig när kundbrytaren används av någon anledning. Om du börjar med solelproduktion kan du sätta den delens sk AC-brytare rätt och åtkomlig vid mätarplatsen så behöver du inte röra i ditt befintliga upplägg.M mortimer skrev:
Extra mätaren kan ju sitta antingen i snittet mot nätet som du beskriver eller mot din förbrukning det får du avgöra från vad du har för grejer och hur de konfigureras. Produktionen ansluter du i princip mot befintliga plinten, det blir som en T-koppling mellan nät, produktion och din förbrukning där.
Såhär då ?GK100 skrev:Extra mätaren kan ju sitta antingen i snittet mot nätet som du beskriver eller mot din förbrukning det får du avgöra från vad du har för grejer och hur de konfigureras. Produktionen ansluter du i princip mot befintliga plinten, det blir som en T-koppling mellan nät, produktion och din förbrukning där.
(märks kanske att jag inte är någon "arkitekt":=)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder