Hej!

Jag äger lägenheten och min dotter bott med mig några år som inneboende. Båda jag och hon har haft sina adresser där. Jag har full hemförsäkring med drulle och ansvar.

Senaste veckorna innan skadan sov jag hos min fru då och då och senaste veckan var jag hos henne hela tiden. När jag kom hem en dag såg jag att det är helt kaos och massa saker var trasiga. När jag försökte prata med min dotter bråkade hon. Efter massa snack fick vi reda på att hon varit beroende av narkotika och gjort allt skit under påverkan. Vi städade lägenheten och ringde till hyresvärden för att dom ska laga lite trasiga saker.

När dom kom tog dom bilder på allt och gjorde en besiktning. Dom sa att det skett vattenskada. Efter 2 veckor hade vi möte och dom lämnade 2 val framför oss. Antingen blir det domstol eller så säger vi upp lägenheten och dom skickar faktura efter renovering. Vi samarbetade och bråkade inte så vi valde att bara säga upp där och direkt. Efter möte anmälde vi allt till våran försäkring.

Fakturan kom förra månaden och den ligger på 400.000kr. Sedan dess mådde jag skit och har varit jävligt orolig.
Jag skickade direkt den vidare till min försäkringsbolag och dom startade en utredning. Dom skickade brev till hyresvärden där dom krävde några papper. Text i deras brev till hyresvärden gav mig förhoppningar men idag ringde jag till dom för att kolla status och fick svar att dom ska inte kunna hjälpa mig med det och jag ska vänta på brev från dom med mer detaljer på varför.

Jag har ställt frågan på Lawline men fått inget svar än. Jag ska vänta på brevet innan jag går vidare. Jag behöver verkligen råd. Jag trodde dom skulle stötta mig mot hyresvärden men nu står dom mot mig också.
 
  • Gilla
  • Ledsen
scanmar och 5 till
  • Laddar…
Låter rörigt allting. Om det var en skada, varför anmälde ni inte det till försäkringsbolaget direkt? Nu låter det som nån annan lagat och de vill ju ha betalt såklart......
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Låter rörigt allting. Om det var en skada, varför anmälde ni inte det till försäkringsbolaget direkt? Nu låter det som nån annan lagat och de vill ju ha betalt såklart......
Det var jo hyresrätt. Först trodde vi det var bara små skador som vägguttag och dörrhandtag och vi tänkte hyresvärden kan byta ut bara men sen fick vi reda på att det är vattenskada.
 
  • Gilla
SanFrancisco2
  • Laddar…
Nissens
R RK80 skrev:
Hej!

Jag äger lägenheten och min dotter bott med mig några år som inneboende. Båda jag och hon har haft sina adresser där. Jag har full hemförsäkring med drulle och ansvar.

Senaste veckorna innan skadan sov jag hos min fru då och då och senaste veckan var jag hos henne hela tiden. När jag kom hem en dag såg jag att det är helt kaos och massa saker var trasiga. När jag försökte prata med min dotter bråkade hon. Efter massa snack fick vi reda på att hon varit beroende av narkotika och gjort allt skit under påverkan. Vi städade lägenheten och ringde till hyresvärden för att dom ska laga lite trasiga saker.

När dom kom tog dom bilder på allt och gjorde en besiktning. Dom sa att det skett vattenskada. Efter 2 veckor hade vi möte och dom lämnade 2 val framför oss. Antingen blir det domstol eller så säger vi upp lägenheten och dom skickar faktura efter renovering. Vi samarbetade och bråkade inte så vi valde att bara säga upp där och direkt. Efter möte anmälde vi allt till våran försäkring.

Fakturan kom förra månaden och den ligger på 400.000kr. Sedan dess mådde jag skit och har varit jävligt orolig.
Jag skickade direkt den vidare till min försäkringsbolag och dom startade en utredning. Dom skickade brev till hyresvärden där dom krävde några papper. Text i deras brev till hyresvärden gav mig förhoppningar men idag ringde jag till dom för att kolla status och fick svar att dom ska inte kunna hjälpa mig med det och jag ska vänta på brev från dom med mer detaljer på varför.

Jag har ställt frågan på Lawline men fått inget svar än. Jag ska vänta på brevet innan jag går vidare. Jag behöver verkligen råd. Jag trodde dom skulle stötta mig mot hyresvärden men nu står dom mot mig också.
Hur kunde allt detta hända utan att du märkte det? Du sade att du sov någon annanstans ”då och då”. Det betyder att du inte var ifrån lägenheten särskilt mycket?

400 000:- är rätt mycket för renovering i en lägenhet, så det måste ha hänt en hel del?
 
  • Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
Ganska omfattande vattenskada om reparationerna gått på 400k.
Om någon annan redan varit där och gjort jobbet tror jag det blir knepigt mot försäkringsbolaget, de vill ju kunna göra en besiktning av felet.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Trist för alla. Som hyresvärd behöver man om det är större skador som kräver fackkunskap inte ens ge hyresgästen en chans att laga själv. Risken är att hyresgästens händige svärfar/bror/kusin inte alls är så duktig som den boende tror. Mindre skador som tavelhål/målning kan de få lösa själva om resultatet blir ok.
 
  • Gilla
Larmal och 1 till
  • Laddar…
Nissens
I InsidersUnited skrev:
Trist för alla. Som hyresvärd behöver man om det är större skador som kräver fackkunskap inte ens ge hyresgästen en chans att laga själv. Risken är att hyresgästens händige svärfar/bror/kusin inte alls är så duktig som den boende tror. Mindre skador som tavelhål/målning kan de få lösa själva om resultatet blir ok.
Nja, om hyresgästen anlitar sitt försäkringsbolag så lär det inte bli på det viset…
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, om hyresgästen anlitar sitt försäkringsbolag så lär det inte bli på det viset…
Det hade ju varit klädsamt av hyresvärden att informera om vad de upptäckte och frågat om den boende hade försäkring innan de gick vidare med reparationen. Om de är tvungna eller inte vet jag inte.

Försäkringsbolag brukar föv vara aviga till skador uppkomna genom oaktsamhet, men det vet vi ju inget om.
 
  • Gilla
Benke. och 3 till
  • Laddar…
R RK80 skrev:
Jag trodde dom skulle stötta mig mot hyresvärden men nu står dom mot mig också.
Försäkringsbolaget är bara intresserade att betala så lite som möjligt så det är inte så konstigt ifall de tycker att du skall betala allt, det tjänar ju de på.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M
Om man själv eller någon man lånat ut en lägenhet till slår sönder den varför skall då ett försäkringsbolag betala för återställning?

En drulleförsäkring/allrisk brukar täcka upp till ett visst belopp (ofta 100k) och om man bor i lägenhet så täcker den saker man råkar ha sönder men vad jag vet inte själva lägenheten (kolla försäkrings villkoren), bor man i villa brukar den även täcka huset ex om man välter ut en hink färg på det nya golvet eller råkar borra i en vattenledning eller elkabel.
 
  • Gilla
  • Älska
Jwc och 12 till
  • Laddar…
C
M mnils skrev:
Om man själv eller någon man lånat ut en lägenhet till slår sönder den varför skall då ett försäkringsbolag betala för återställning?
Det är väl i så fall ansvarsskyddet som skulle komma i fråga.
Men jag tolkar trådstarten som att FB anser att det inte är ersättningsbart.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Men att det är en vattenskada är ju en sak, det kan lätt gå på 400 000. Men vad har orsakat skadan? Bara för att det blir en vattenskada från "din" lägenhet betyder inte att du är ansvarig för den. Du kan bli ansvarig om det beror på vådslöshet ifrån dig. I det läget borde ditt försäkringsbolag ersätta inom ramen för ansvarskyddet som finns i din hemförsäkring. Det kan möjligen vara skillnad om du uppsåtligen orsakat skadan. Och det är ju möjligt att den påverkade dottern har gjort något med uppsåt.
 
  • Gilla
HEM2121 och 5 till
  • Laddar…
Men är det dottern som orsakat vattenskadan? Är det en normal skada i badrum eller så, hamnar det på hyresvärden att åtgärda själv. Inget du eller ditt försäkringsbolag ska stå för.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är väl i så fall ansvarsskyddet som skulle komma i fråga.
Men jag tolkar trådstarten som att FB anser att det inte är ersättningsbart.
X Xaktly skrev:
Men är det dottern som orsakat vattenskadan? Är det en normal skada i badrum eller så, hamnar det på hyresvärden att åtgärda själv. Inget du eller ditt försäkringsbolag ska stå för.
Nej det är stor skada. Badrum och vardagsrum vattenskadad. Dottern som gjort. Så nästan hela lägenheten renoverad.
 
  • Ledsen
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
R
Rörigt, minst sagt. Först säger TS att hen äger lägenheten och att hen haft sin dotter som inneboende i några år, sedan är det helt plötsligt hyresrätt. Och för mindre än ett år sedan var det bostadsrättshus som det då precis hade flyttats in i https://www.byggahus.se/forum/threads/el-fel-och-koek.452064/

I den tråden nämns det dessutom att det saknas skydd under diskmaskin och kyl. Nu pratas det om vattenskador.

Hmm...
 
  • Gilla
Festlund och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.