Tacksam för alla sorters kritik! Vi är en familj på 4, fler kommer om några år. Planlösningen uppe är inte klar. Kom gärna med förslag, speciellt på hallen nere. Vill få till ett mini kapprum utan att ta bort dörren till grovingången. Skulle gärna få till ett extra sovrum också...
Jag har tweakat den lie
Ett extra sovrum kan bli svårt utan att göra huset större, men eventuella framtida sovrum skulle man kunna lägga i vardagsrummets vinkel till höger, och flytta soffgruppen till vänster. Det kan dock bli trångtm, och kaminens placering tål att tänkas igenom, likaså fönstersättning.
Ett annat tips är att spegelvända trappan i nord-sydlig riktning och platsbygga garderober i utrymmet som bildas under trappan.
Ett extra sovrum kan bli svårt utan att göra huset större, men eventuella framtida sovrum skulle man kunna lägga i vardagsrummets vinkel till höger, och flytta soffgruppen till vänster. Det kan dock bli trångtm, och kaminens placering tål att tänkas igenom, likaså fönstersättning.
Ett annat tips är att spegelvända trappan i nord-sydlig riktning och platsbygga garderober i utrymmet som bildas under trappan.
Om ni tar bort dörren in till köket från grovköket så kan en del av utrustningen kanske flytta över till den sidan (om det nu inte blir för smalt) Då kan ju en del av rummet vara som kapprum utan att ha en vägg...kanske?? Ett till sovrum - då får du nog byta husmodell...
Ett sovrum till? Inred vinden ovanpå våning två!
Blev jätteglad för svaren, tack! Ja, ett sovrum till går nog inte i dagsläget. Vi funderar på att bygga ut över inngången också, får se hur dyrt det blir. Större hus har vi i allafall inte råd med... Får tyvärr inget loft att inreda, eftersom det är öppet upp till nock. Trappan har vi vridit och vänt på trehundra gånger, vet inte vad som blir bäst. Att spegelvända är väl det vi har tänkt mest på. Kommer ni på något mer blir jag ännu gladare!
Öppet i nock på ovanvåningen? Det har ni på ritningen endast redovisat över allrummet. Men det finns väl mellanbjällag över sovrummen? Isåfall behöver ni bara öka takvinkeln för att inrymma en trevlig sovhylla på båda sidor av allrummet.
är det från en husleverantör? Såg nämligen en likadan idag (minns inte vilken). Såg bra ut.
en sak som jag tycker verkar bekymmersamt är att det är lite avhängningsyta direkt när man kommer innanför dörren (på många planritningar).. Ska man gå ett par meter innan man kan hänga av sig o på så vis dra in smuts, o ibland sitter trappen direkt när man kommer in vilket gör att man också får springa i skiten varje gång man ska in i trappen
I likhet med många hus på landet finns i detta en grovingång (via klädvårdsrummet). I praktiken kan jag tänka mig att mycket av trafiken till vardags går just denna väg.
Lanthushållens grovingång ligger i anslutning till både kök, tvättstuga toa och dusch. Här ska ytorna vara oömma och lättstädade. "Fina" ingången är i traditionella lanthus ofta onödigt stora, och har mer ömtåliga ytor. Denna hall användes endast när man "har främmat".
Om Vege inte tänker använda sitt hus på detta sätt är det dock denna traditoin som lånat huset dess grundstruktur.
Lanthushållens grovingång ligger i anslutning till både kök, tvättstuga toa och dusch. Här ska ytorna vara oömma och lättstädade. "Fina" ingången är i traditionella lanthus ofta onödigt stora, och har mer ömtåliga ytor. Denna hall användes endast när man "har främmat".
Om Vege inte tänker använda sitt hus på detta sätt är det dock denna traditoin som lånat huset dess grundstruktur.
Håller med dig, Billy. Det är väl tanken att det ska vara lite "gammaldags" och lantligt. Grovingången vätter ut mot garaget, och det är den ingången vi kommer att använda mest tror jag. Vi funderar på att ta bort en av dörrarna från grovingången och in i huset, frågan är vilken man skulle sakna mest...
Paddington: Funderar på att göra en liten "klädavhängningsplats" vid ingången till grovingången från huvudingången, och sedan bara ha en skjutdörr inn i gr. ing. (Är norsk, kommer ej i håg namnet på ett sådant utrymme...) Just nu känner jag för att skrota hela husplanen, har jättesvårt att visualisera det hela, det kan ju bli hur som helst i praktiken.
Och ja, det är ett Kungshus. Vi hade ritat en helt annan planlösning till en början, men är alltså tillbaka på ruta 1...
Paddington: Funderar på att göra en liten "klädavhängningsplats" vid ingången till grovingången från huvudingången, och sedan bara ha en skjutdörr inn i gr. ing. (Är norsk, kommer ej i håg namnet på ett sådant utrymme...) Just nu känner jag för att skrota hela husplanen, har jättesvårt att visualisera det hela, det kan ju bli hur som helst i praktiken.
Och ja, det är ett Kungshus. Vi hade ritat en helt annan planlösning till en början, men är alltså tillbaka på ruta 1...
Liknande trådar
-
Uthyrning av villa (skatt på 1:1 kostnader)
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vilket tapetklister vill ni ha i sovrummet?
Miljö & Hälsa -
Vad tittar du på som köpare av villa?
Köpa & Sälja hus -
Vilken läsplatta för teknisk nolla som vill ha bra bild för konsertittande etc.
Teknik -
Vill ni titta på vår planlösn.? (Övervåning)
Planlösningar