8 956 läst · 7 svar
9k läst
7 svar
Flexslang < 16mm
Skall gipsa om i ett par rum och tänkte förbereda för bagnetkontakter i fönstrena genom att dra flexslang anntingen från golvet upp till fönstret eller från fönstret upp till taket för att där kunna dra kabeln fram till fönstret dolt.
Jag kommer fräsa in flexslangen i väggen men tycker det blir onödigt djup fräsning om jag skall ha 16 mm slang. När jag köpte el-golvvärmen till badrummet var det med en smalare flexxslang, typ 10mm som var till termostaten.
Någon som vet var man kan beställa sådan flexslang med en diameter på typ 10 mm?
// Snozzi
Jag kommer fräsa in flexslangen i väggen men tycker det blir onödigt djup fräsning om jag skall ha 16 mm slang. När jag köpte el-golvvärmen till badrummet var det med en smalare flexxslang, typ 10mm som var till termostaten.
Någon som vet var man kan beställa sådan flexslang med en diameter på typ 10 mm?
// Snozzi
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Inte ska det vara några problem att använda klenare slang med tanke på att det ska vara till magnetkontakterna i fönstret. Där är det ju bara signalkabel.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Varför inte fräsa in signalkabeln utan slang? Den kommer ju troligtvis aldrig att bytas. Larminstallatörer lägger EKKX löst i bjälklag eller häftar upp den.
Hade kunnat fräsa in kabeln om det inte vore för att jag inte ännu bestämt var jag skall ha larmcentralen och blir lite omständigt att fräsa in kablar och sedan anntingen få skarva dem eller lägga en rulle under vardera fönster tills dess att jag skall montera larmet.
Skall se om jag kan få tag på´lite slang nu när jag har det rätta namnet på den.
//Snozzi
Skall se om jag kan få tag på´lite slang nu när jag har det rätta namnet på den.
//Snozzi
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Tänk på att du aldrig skall skarva larmkablar. Ett temporärt glapp uppfattas som larm. Man kan i och för sig löda ihop skarven och isolera väl.Snozzi skrev:Hade kunnat fräsa in kabeln om det inte vore för att jag inte ännu bestämt var jag skall ha larmcentralen och blir lite omständigt att fräsa in kablar och sedan anntingen få skarva dem eller lägga en rulle under vardera fönster tills dess att jag skall montera larmet.
//Snozzi
ELFA har en slang med 10 mm. ytterdiameter.Snozzi skrev:
Har tittar runt på diverse sök träffar från google efter robotslang och maskinslang och hittat en del träffar och även kollat på ELFAs flexslang. Efter att kollat priserna lite så har jag konstaterat att det får nog bli att ställa in fräsen på ett större djup och fräsa in vanlig 16 mm flexslang då priset är så pass mycket bättre på vanlig flexslang än de andra alternativen.
Tackar för alla svar.
// Snozzi
Tackar för alla svar.
// Snozzi