Hej,

Jag har en sommarstuga där det skall installeras ett gråvattenfilter av typen Uponor BDT Easy.
Bifogare några bilder som jag hoppas skall illusterera problemen jag stött på.

I dagens läge (bild 1) hanteras avloppet av en trekammarbrunn, efter trekammarbrunnen leds avloppsvattnet
vidare i rör till något dike längre bort.

Schematisk illustration av avloppssystem med trekammarbrunn och rörledning mot dike.

Nu är torrtoalett installerad och bara gråvatten skall hanteras.

BDT-filtret måste ligga på ungefär samma ställe som trekammarbrunnen.

Trekammarbrunnen skall tas bort, den skall inte användas ihop med det här filtret. Inlopp och utlopp
till den ligger som man ser på bllden ovan på samma nivå, cirka en meter under markytan.

BDT-filtrets inlopp ligger som standard kanske 5-10 cm under markytan, med en förhöjare kan man få ner
det 25 cm djupare. Dessutom ligger utloppet lägre än inloppet. Bild 2 illustrerar problemet.

Schematisk illustration av ett avloppssystem med BDT-filter och rör som leder till ett dike.

Problemet är alltså att BDT-filtret hamnar för långt ner och nivåskillnaderna mellan inlopp och utlopp.

Nu har jag varit i kontakt med en entreprenör, han vill lösa problemet med en pumpbrunn.

Men jag har tänkt att man kanske kan få till självfall ändå, se bild 3 för hur jag tänkt detta.

Schematisk illustration av avloppsystem med BDT-filter, rörledning och stenkista indikerande höjdskillnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräva runt filtret så marknivån blir lägre, inte ansluta till röret utan istället skicka vattnet
till en stenkista.

Är jag helt fel ute med den här idén? Mina kunskaper om avloppsystem är minst sagt ytliga, så
jag antar att jag kan ha missat något elementärt.

Har bara haft en väldigt ytlig diskussion med
entreprenören än, men tänkte att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag tar den diskussionen...

Tacksam för alla synpunkter.

Bump

Claes Sörmland
Du tänker helt rätt undvik pumpar. Men har du mark som är genomsläpplig så att stenkistan verkligen fungerar?

Sen undrar jag om du stämt av detta med kommunen. I min närhet så skulle denna lösning för BDT-vattnet inte godkännas.

Varför inte koppla filtret efter befintlig slamavskiljare? Varför inte byta filtret mot en vanlig infiltration efter slamavskiljaren?

Detta är godkänt från kommunen.

Enligt installationsanvisning för Uponor BDT Easy får det inte finnas någon slamavskiljare före.

Svårt att säga med stenkistan, en annan faktor är kanske utymme, det är trångt på tomten.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ang. bef. slamavskiljare: jag är rätt nöjd med att bli av med den, en sådan skall ju slamsugas ibland. Med BDT Easy komposterar man torven med jämna mellanrum, m.a.o. man sköter allt själv.

Tänkte rapportera om hur det gick till slut.

Det blev pumpbrunn, utan den hade stenkistan hamnat för långt ner i marken.
Det hela är klart och verkar fungera bra.

jhanbe jhanbe skrev:
Tänkte rapportera om hur det gick till slut.

Det blev pumpbrunn, utan den hade stenkistan hamnat för långt ner i marken.
Det hela är klart och verkar fungera bra.
Funderar på att skaffa en liknande lösning med BDT easy. Skulle verkligen uppskatta om du kunde ta dig tid och svara på ett par frågor.

1) luktar det från tanken? Jag funderar på att sätta den direkt nedanför en altan.

2) har du bytt torv än? Är det ”geggigt och äckligt” eller en smidig process? Hur lång tid tar det ungefär?

Status idag:

-Har inte märkt någon lukt.
-Det kommer ner för mycket vatten till tanken, förmodligen från någon dränering eller grannens dagvatten<suck>
-Har bytt torv en gång, det var ju lite bökigt, men inte outhärdligt. Inte äckligt, men det blir ju till att böja ryggen lite... Dock kolla priset på torven som Uponor tycker att man skall ha, 6st säckar! Jag har fuskat med vanlig torv, vet inte hur bra det blir...
-Man måste ha god access till tanken när man byter, bruksanv. anger minst 50cm fritt utrymme ovanför eller vad det nu var, det är alldeles för lite...

jhanbe jhanbe skrev:
Status idag:

-Har inte märkt någon lukt.
-Det kommer ner för mycket vatten till tanken, förmodligen från någon dränering eller grannens dagvatten<suck>
-Har bytt torv en gång, det var ju lite bökigt, men inte outhärdligt. Inte äckligt, men det blir ju till att böja ryggen lite... Dock kolla priset på torven som Uponor tycker att man skall ha, 6st säckar! Jag har fuskat med vanlig torv, vet inte hur bra det blir...
-Man måste ha god access till tanken när man byter, bruksanv. anger minst 50cm fritt utrymme ovanför eller vad det nu var, det är alldeles för lite...
STORT tack för svaren. Det där angående 50 cm är ju väldigt bra att veta, misstänkte att den kunde vara så att det inte riktigt räcker.

Så med facit i hand, när den varit i drift ett tag. Skulle du rekommendera lösningen eller rekommendera att man tittar på nån annan lösning?

Bonusfrågan:
3) har du ”vinterpaketet” med värmekabel?

Jag har inte vinterpaketet, den är nedgrävd. Idag skulle jag nog kanske titta på de här filtren som kallas Biobox, kanske blir lägre fast kostnad och kanske lite enklare underhåll. De har ju filter som man kan rengöra.
Det jag är nöjd med är att man kan sköta det helt själv, ingen slamsugning.

• Gilla
Jimbobob
  • Laddar…
Bonusreflektion: en sak jag grubblade lite på var det här med ventilation av avloppet. Jag känner inte till någon avloppsventil någonstans på mitt gamla hus, det har dock inte varit några problem med detta.

• Gilla
Jimbobob
  • Laddar…
jhanbe jhanbe skrev:
Jag har inte vinterpaketet, den är nedgrävd. Idag skulle jag nog kanske titta på de här filtren som kallas Biobox, kanske blir lägre fast kostnad och kanske lite enklare underhåll. De har ju filter som man kan rengöra.
Det jag är nöjd med är att man kan sköta det helt själv, ingen slamsugning.
Det verkar väldigt intressant, tack för tipset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.