L Lilllen skrev:
Kanske inte ett alternativ, men hörde om en som använde sin gamla oljetank som acctank. Värmer vattnet med luft-vatten pump på natten när elen är billig, och har värme till dagen. Vet inte hur han rengjorde den. Kräver ju även en överdimensionerad värmepump.
Tanken har slagit mig men platsen skulle bli bra för dusch och toalett till rummet vägg i vägg
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nästa vecka (från torsdag 16/3) är det fokus på tryckluftsverktyg. Allt från kompressor, färgsprutor till dyckertpistol. Undrar om det är något att ha....
 
P pezlin skrev:
Nästa vecka (från torsdag 16/3) är det fokus på tryckluftsverktyg. Allt från kompressor, färgsprutor till dyckertpistol. Undrar om det är något att ha....
Sugen på färgsprutan men i vanlig ordning blir man osäker på kvaliteten. Någon med erfarenhet?
 
Verktyg? Kanske lite ändå. Jag såg en ultraljudstvätt i butiken och har för mig att den kostade 299 kr. Toppen för att göra rent småprylar i verkstaden Jag har ingen erfarenhet av Lidls variant, har en från Kjell och en äldre som jag inte minns var jag köpte.

/Höghus
 
AXS
P pezlin skrev:
Nästa vecka (från torsdag 16/3) är det fokus på tryckluftsverktyg. Allt från kompressor, färgsprutor till dyckertpistol. Undrar om det är något att ha....
Blåsmunstycket som jag har från Lidl är utmärkt, massa olika adaptrar och läcker inte.
 
Jag är kanske lite trög, men är det tre eller tio meter slang i den slangvindan?
 
Hep Hep skrev:
Jag är kanske lite trög, men är det tre eller tio meter slang i den slangvindan?
10m slang ut ur vindan och 3m kopplingsslang mellan kompressor och vinda skulle jag tro.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Alatan Alatan skrev:
Hur är kvalitén på parksides ringnycklar? Hittade en sats med 6-32mm ringnycklar för 399 i en hylla igår, men jag hejdade mig lite.
Helt OK, de mindre är risiga i finish med halvdålig passform som resultat, men de större är bra.
Jag köpte den för att ha en skrotsats med stora nycklar, har tagit och svetsat om och böjt någon tex, skönt med någon som inte kostar över tusenlappen då.
 
Var lite uppmärksam med dyckertpistolen, jag har en från Lidl som visserligen är några år gammal, -Det kan vara en helt annoluda maskin som säljs nu.
Den är mycket bra på klammer men missar rätt ofta att mata dyckert.
och då blir det ett fyrkantigt märke istället för spik i listen...
Så tipset är att provskjuta en mängd dyckert innan man börjar sätta lister.
 
C
Tryckregulator till kompressor så att man får jämt lufttryck som säljs på torsdag. Är det bra att ha till pappspikpistol tex?
Ser att en del klagar på att man får ställa om slagdjupet ofta pga spiken går in för lite eller för djupt.
 
C Chippe skrev:
Tryckregulator till kompressor så att man får jämt lufttryck som säljs på torsdag. Är det bra att ha till pappspikpistol tex?
Ser att en del klagar på att man får ställa om slagdjupet ofta pga spiken går in för lite eller för djupt.
Absolut kan det vara bra, oftast behöver man högre tryck än kompressorns starttryck så ibland slår det inte i som det ska men å andra sidan så slipper man för högt tryck när kompressorn laddat klart.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
öh, ? har inte alla kompressorer en regulator som standard ?
Däremot är det inte självklart med en vattenavskiljare vilket man troligen vill ha om man ska spraymåla med tryckluften. ( dessutom riskerar man mindre rost i maskinerna )
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
T
H hyggabus skrev:
Var lite uppmärksam med dyckertpistolen, jag har en från Lidl som visserligen är några år gammal, -Det kan vara en helt annoluda maskin som säljs nu.
Den är mycket bra på klammer men missar rätt ofta att mata dyckert.
och då blir det ett fyrkantigt märke istället för spik i listen...
Så tipset är att provskjuta en mängd dyckert innan man börjar sätta lister.
Det där är väl lite generellt för kombimaskinerna med båda klammer och dyckert tror jag mig ha förstått.

Men några av de där olika grenkopplingarna, en slangvinda och vatenavskiljare kommer nog att följa med hem.
 
C
H hyggabus skrev:
öh, ? har inte alla kompressorer en regulator som standard ?
Däremot är det inte självklart med en vattenavskiljare vilket man troligen vill ha om man ska spraymåla med tryckluften. ( dessutom riskerar man mindre rost i maskinerna )
Fast inte för att hålla ett jämt lufttryck tror jag eller så har jag inte förstått. Min är inställt på max 8 bar tex och så går den ned till 5 bar eller liknande och pumpar tills det blir 8 bar i kompressorn. Detta går inte om man vill ha jämt tryck i färgsprutan tex men då vet jag att man ska ha regulator på själva sprutpistolen och inte före en lång slang som den på Lidl.
Jag ska ut och kolla på min hur den verkligen funkar men kanske kan jag ställa in den konstant på säg 6 bar men tror inte det.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonas-81
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Fast inte för att hålla ett jämt lufttryck. Min är inställt på max 8 bar tex och så går den ned till 5 bar eller liknande och pumpar tills det blir 8 bar i kompressorn. Detta går inte om man vill ha jämt tryck i färgsprutan tex men då vet jag att man ska ha regulator på själva sprutpistolen och inte före en lång slang som den på Lidl.
Självklart kan inte en tryckregulator hålla inställt tryck om inkommande tryck är lägre än inställt.

Eller menar du tryckvakten?

Alla kompressorer har en tryckvakt med start-/stoptryck.
Sen har typ alla kompressorer någon typ av tryckregulator där man ställer in max utgående tryck.

Edit:
Tryckregulatorn kan även kallas för reduceringsventil.
Tryckregulator med röd ratt, manometer och mässingskoppling för pneumatiksystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tex såhär kan den se ut.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.