Claes Sörmland
A Aunty skrev:
va, förklara gärna?

du skrev ju att äldre vill ha ha trångt och små trappor.
Inga boende har någonsin haft dom kraven, tvärtom
Du får läsa igen. Du tycks ha upprepade svårigheter med att förstå andra skribenter i tråd efter tråd. Kanske ett textbaserat forum inte riktigt passar dig?
 
  • Gilla
  • Älska
Installation och 6 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får läsa igen. Du tycks ha upprepade svårigheter med att förstå andra skribenter i tråd efter tråd. Kanske ett textbaserat forum inte riktigt passar dig?
det var ju exakt det du skrev?
jag säger att de kravställningarna aldrig finns i äldreboenden
 
A Aunty skrev:
vad är det du vill säga, att du inte tycker att det är bra att folk i rullstol har tillgång till samhället?
Nej det skrev jag inte alls. Jag skrev att deras tillgänglighet delvis sker på bekostnad av vad andra hade önskat. Vad som är en bra balans för samhället som helhet är inte så enkelt tycker jag, just för det faktiskt delvis är en intressekonflikt.

A Aunty skrev:
sedan har du fel i sak också.
vägghängda toaletter får visst monteras direkt mot vägg, detta gör vi hela tiden.
"OBS! För att vägghängda toalettstolar med inbyggd cistern ska bli tillgängliga behövs speciallösningar.
toalettstolens framkant placeras ca 70 cm från vägg, och kompletteras med ryggstöd ca 50 cm från
framkant. det är de måttförhållanden som råder vid vanlig toalettstol som svensk standard utgår ifrån
och som kan uppnås med vägghängd toalett om cisternen är utanpåliggande."
(från dokumentet "riktlinjer för tillgänglighet vid nya byggprojekt" som de flesta kommuner använder)
Så vi var alltså bättre på uppfylla tillgänglighetskraven än du är?
 
A
B Byggmarodören skrev:
Nej det skrev jag inte alls. Jag skrev att deras tillgänglighet delvis sker på bekostnad av vad andra hade önskat. Vad som är en bra balans för samhället som helhet är inte så enkelt tycker jag, just för det faktiskt delvis är en


"OBS! För att vägghängda toalettstolar med inbyggd cistern ska bli tillgängliga behövs speciallösningar.
toalettstolens framkant placeras ca 70 cm från vägg, och kompletteras med ryggstöd ca 50 cm från
framkant. det är de måttförhållanden som råder vid vanlig toalettstol som svensk standard utgår ifrån
och som kan uppnås med vägghängd toalett om cisternen är utanpåliggande."
(från dokumentet "riktlinjer för tillgänglighet vid nya byggprojekt" som de flesta kommuner använder)
Så vi var alltså bättre på uppfylla tillgänglighetskraven än du är?
du kan uppfylla kraven med inbyggd cistern utan problem.
Det gör vi hela tiden
 
A Aunty skrev:
du kan uppfylla kraven med inbyggd cistern utan problem.
Det gör vi hela tiden
Javisst, men toalettstolen måste vara 20cm framför resten av väggen. Det går lösa genom ha toaletten inbyggd 20cm längre in i rummet än resten av väggen, men då är den per definition inte en del av väggen, vilket var precis vad jag skrev från början - vägghängda toaletter får inte hänga direkt på väggen om de inte har utanpåliggande/synlig cistern.
 
A
B Byggmarodören skrev:
Nej det skrev jag inte alls. Jag skrev att deras tillgänglighet delvis sker på bekostnad av vad andra hade önskat. Vad som är en bra balans för samhället som helhet är inte så enkelt tycker jag, just för det faktiskt delvis är en intressekonflikt.


"OBS! För att vägghängda toalettstolar med inbyggd cistern ska bli tillgängliga behövs speciallösningar.
toalettstolens framkant placeras ca 70 cm från vägg, och kompletteras med ryggstöd ca 50 cm från
framkant. det är de måttförhållanden som råder vid vanlig toalettstol som svensk standard utgår ifrån
och som kan uppnås med vägghängd toalett om cisternen är utanpåliggande."
(från dokumentet "riktlinjer för tillgänglighet vid nya byggprojekt" som de flesta kommuner använder)
Så vi var alltså bättre på uppfylla tillgänglighetskraven än du är?
B Byggmarodören skrev:
Javisst, men toalettstolen måste vara 20cm framför resten av väggen. Det går lösa genom ha toaletten inbyggd 20cm längre in i rummet än resten av väggen, men då är den per definition inte en del av väggen, vilket var precis vad jag skrev från början - vägghängda toaletter får inte hänga direkt på väggen om de inte har utanpåliggande/synlig cistern.
jo de får det visst.
Det gör vi hela tiden, inga problem alls att lösa det.
 
A Aunty skrev:
jo de får det visst.
Det gör vi hela tiden, inga problem alls att lösa det.
Iom att kravet är 20cm utrymme bakom "ryggstödet" på toaletten ("toalettstolens framkant placeras ca 70 cm från vägg, och kompletteras med ryggstöd ca 50 cm från framkant" = 20cm utrymme från ryggstöd till vägg) är det omöjligt placera toaletten inbyggd i väggen om man vill uppfylla kraven.
Man kan göra L-formade badrum och andra nödlösningar med brutna väggar/delvisa inbyggnader, men det är inte samma sak som att det är ok att bygga in i väggen.
 
Vad har egentligen hänt den senaste tiden (vet ej datum, men sen man började kräva bygglov och liknande)? I hundratals år har folk kunnat bygga sina hus som de velat. Vad har staten med att göra vad man bygger på sin egen mark egentligen. Något som fungerat i hundratals år duger inte längre. Varför? Det rimliga vore väl att folk fick bygga sina hus hur de ville. Vill vi verkligen ha ett förmyndar-/kontrollsamhälle som lägger sig i allt?

Själv bor jag i ett hus som är över 100 år gammalt, men idag skulle det säkert inte få byggas då det inte uppfyller en massa regler. Ändå lär det bli äldre än majoriteten av de nya hus som byggs idag. Hur många hus med en massa plast och annat i sig lär bli över 100 år?
 
  • Gilla
sin och 3 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
haha, sjukaste inlägget hittils.

japp efter 70 år borde vi tvinga alla äldre att flytta från sina villor och in på sjukstugor eller varför inte införa fattighus igen?
Har väl aldrig sagt att någon ska tvingas, bara att det vore högst lämpligt. Du läser ju inlägg som fan läser bibeln. Men du har i alla fall missförstått mig rätt i hur långt ifrån din uppfattning jag står. Nej jag tycker inte att ett ”tillgängligt” samhälle på dessa villkor är ett bättre samhälle. Jag tycker det är vansinne. Att en tillfällig besökare skulle behöva kämpa lite extra för att ta sig över tröskeln till badrummet kan hen nog leva med, kan personen inte det hade den nog varit så sjukt irriterad på min uppfattning i frågan om tillgänglighetsanpassning att vi aldrig hade varit vänner i alla fall. Jag köper helt enkelt inte att den positiva nettoeffekten är högre för samhället än intrånget i individens frihet och kostnaden för alla onödiga tillkrånglanden. Men inget jag försöker övertyga dig om att ändra åsikt om vi ser helt enkelt bara väldigt olika på den här frågan,
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
A
B Byggmarodören skrev:
Iom att kravet är 20cm utrymme bakom "ryggstödet" på toaletten ("toalettstolens framkant placeras ca 70 cm från vägg, och kompletteras med ryggstöd ca 50 cm från framkant" = 20cm utrymme från ryggstöd till vägg) är det omöjligt placera toaletten inbyggd i väggen om man vill uppfylla kraven.
Man kan göra L-formade badrum och andra nödlösningar med brutna väggar/delvisa inbyggnader, men det är inte samma sak som att det är ok att bygga in i väggen.
Men vi gör detta hela tiden, alla större leverantörer av fixturer har lösningar för detta.
Bara du som inte hittat tillräckligt bra lösningar för det.
 
A
L lbgu skrev:
Vad har egentligen hänt den senaste tiden (vet ej datum, men sen man började kräva bygglov och liknande)? I hundratals år har folk kunnat bygga sina hus som de velat. Vad har staten med att göra vad man bygger på sin egen mark egentligen. Något som fungerat i hundratals år duger inte längre. Varför? Det rimliga vore väl att folk fick bygga sina hus hur de ville. Vill vi verkligen ha ett förmyndar-/kontrollsamhälle som lägger sig i allt?

Själv bor jag i ett hus som är över 100 år gammalt, men idag skulle det säkert inte få byggas då det inte uppfyller en massa regler. Ändå lär det bli äldre än majoriteten av de nya hus som byggs idag. Hur många hus med en massa plast och annat i sig lär bli över 100 år?
rimligt inlägg, regler och lagar - vad är det för skit?
Man borde ju få göra vad man vill på sin mark, tillåta mord?, jakt?, vart går gränsen menar du?

Jag tror du mycket väl fattar att reglerna finns för att skapa ett bättre samhälle.
Eller hade du varit okej att din granne byggde ett kolkraftverk som är 200meter högt precis i tomtgräns?
 
A Aunty skrev:
rimligt inlägg, regler och lagar - vad är det för skit?
Man borde ju få göra vad man vill på sin mark, tillåta mord?, jakt?, vart går gränsen menar du?

Jag tror du mycket väl fattar att reglerna finns för att skapa ett bättre samhälle.
Eller hade du varit okej att din granne byggde ett kolkraftverk som är 200meter högt precis i tomtgräns?
Första inläget i tråden var: "Vi har bygglov för 2 våningar + oinredd vind. Nu undrar jag vad som definierar en oinredd vind. Kanske lite sent nu när huset nästan är färdigbyggt..."

Snart kommer den stängas, tack för hjälpen!
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Första inläget i tråden var: "Vi har bygglov för 2 våningar + oinredd vind. Nu undrar jag vad som definierar en oinredd vind. Kanske lite sent nu när huset nästan är färdigbyggt..."

Snart kommer den stängas, tack för hjälpen!
Varför tar du det med mig och inte med alla andra som skriver om det, tex dig själv?
 
L lbgu skrev:
Vad har egentligen hänt den senaste tiden (vet ej datum, men sen man började kräva bygglov och liknande)? I hundratals år har folk kunnat bygga sina hus som de velat. Vad har staten med att göra vad man bygger på sin egen mark egentligen. Något som fungerat i hundratals år duger inte längre. Varför? Det rimliga vore väl att folk fick bygga sina hus hur de ville. Vill vi verkligen ha ett förmyndar-/kontrollsamhälle som lägger sig i allt?

Själv bor jag i ett hus som är över 100 år gammalt, men idag skulle det säkert inte få byggas då det inte uppfyller en massa regler. Ändå lär det bli äldre än majoriteten av de nya hus som byggs idag. Hur många hus med en massa plast och annat i sig lär bli över 100 år?
Det som har hänt är byråkrati, vilket i mina ögon är där fler och fler tjänstemän i olika myndigheter som växer närmast explosionsartat i antal vill bestämma över resten av befolkningen, och resten av befolkningen tillhör i många fall den förstnämnda skaran, tragiskt nog.

Jag har börjat fundera i banorna om det är den byråkratiska ormen som är det som vissa, speciellt i USA kallar "the deep state" och här förstås blir den djupa staten, och där de inte förstått den byråkratiska celldelningsprocessen, i brist på bättre ord.

Däför är i deras skallar den djupa staten en egen organisation ämnad att ta över och kontrollera dem och deras frihet.
Översätter man den djupa staten till byråkratin så har de ju rätt, även om det i deras skruvade hjärnor gör byråkratin till en egen organisation.

Byråkrati växer i takt med sig själv och blir ett eget väsen som är okontrollerbar och dödas först när samhället det uppstått ur faller, tragiskt nog.
Vi spär ju själva på byråkratin genom rädslan att inte våga göra någonting utan att fråga, vilket är väldigt tydligt på detta forum där olika TS ställer frågor om de får flytta en vägg, måla om, parkera husvagnen eller byta fönster utan att fråga mamma först.
Svaren de får är många gånger att fråga först, och genast har den byråkratiska processen byggts på när en tjänsteman får på sitt bord en fråga som sväller ut och till sist blir obligatorisk.
 
  • Gilla
sin och 3 till
  • Laddar…
Många ser till vad de behöver och vad deras gäster kan tänkas behöva men jag skulle säga att en orsak att standardisera grundläggande tillgänglighetskrav är att skapa en marknad med tillgängliga bostäder. Det är ju GRUNDLÄGGANDE tillgänglighet vi pratar om här, att en rörelsehindrad person ska kunna köpa vilken bostad som helst (byggd efter reglerna tillkom) och kunna komma åt kök, badrum, sovrum osv.

Om det inte finns krav kan nog de flesta inse att det kommer byggas väldigt mycket lägre andel tillgängliga bostäder.

Om en rörelsehindrad letar bostad idag kanske han kan välja bland 20-50% av utbudet, beroende på hur nybyggd staden är. Har man otur kan man bara välja bland 10-20% av utbudet vilket då förstås innebär en rejäl försämring för denne person.

Om man däremot från idag och framåt ställer krav på att alla nybyggda bostäder ska ha dessa grundläggande krav uppfyllda så ökar rörelsehindrades chans att hitta boende i framtiden.

Alla som vet hur svårt det är att hitta bostad i Stockholm exempelvis kan säker räkna ut hur ÄNNU mycket svårare det blir om man måste hitta något tillgänglighetsanpassat! Jag kan också reta mig lite på vissa krav i BBR när jag bygger, men tar man sig en funderare på varför det är som det är och inte bara tänker på sig själv så är det mesta rimligt...
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.