A
Heij83 Heij83 skrev:
Jo det var helt ok, det var inte hennes problem.
men klart det inte är okej, det hoppas jag du förstår själv.
Sen att inte besiktningsmannen bryr sig om vad du gör efter är en annan sak det ingår ju inte i hennes åtagande.

men du får självklart inte ta bort hissen.
 
Claes Sörmland
Heij83 Heij83 skrev:
Grundläggs tillgänglighet var uppfylld utom en hiss som vi förberett för.
Alla fattar själv att hissen inte skulle stå kvar mitt i vardagsrummet efter besiktning men det var inte handläggarens problem. Det var helt ok att vi kastade ut en 5min efter, resultatet hade blivit precis det samma förutom att vi hade varit några 100 000 fattigare + resursslöseri.
Ska du väsentligt ändra på hissen så ska du formellt göra en anmälan till kommunen om det. Bygglovsavdelningen kommer då att svara att du inte kan ta bort det för att den krävs för tillgänglighetsanpassningen av ditt hus.

D v s vill du göra dig av med hissen så får det ske i lönndom. Överträdelsen att ta väsentligt ändra på hissen utan anmälan och startbesked preskriberas efter fem år.
 
O
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Nej kraven är inte orimliga, men jag kommer få en bostadsyta på ca 90kvm och då känns det onödigt att behöva installera ett pentry som tar plats och ändå inte används. Det borde enligt mig räcka med att jag förbereder v/a rör och redovisar för hur ett pentry snabbt kan installeras.
Ja, vissa delar skulle man kunna släppa på och nöja sig med att det räcker om det är framdraget och att ytan (bänklängden) finns. Det blir ju lite bakvänt eftersom man kan bygga ett enbostadshus med nivåskillnad mellan färdig mark och entrén. Då kommer ju t.ex. min bekant i rullstoll inte in till mitt hus för egen maskin. Därav kan jag tycka att vissa delar bör vara sådana som man förberett för (pentry i händelse av att man har kök på plan 2 osv.)
 
A
O oxöga skrev:
Ja, vissa delar skulle man kunna släppa på och nöja sig med att det räcker om det är framdraget och att ytan (bänklängden) finns. Det blir ju lite bakvänt eftersom man kan bygga ett enbostadshus med nivåskillnad mellan färdig mark och entrén. Då kommer ju t.ex. min bekant i rullstoll inte in till mitt hus för egen maskin. Därav kan jag tycka att vissa delar bör vara sådana som man förberett för (pentry i händelse av att man har kök på plan 2 osv.)
men om man bara förbereder så blir det ju inte tillgängligt, eller hur?

då försvinner ju hela grejen men att vi har de reglerna som finns
 
Är det inte lovligt naivt att tro att tillgänglighetsanpassning alltid är positivt? Det är det definitivt för de som är i behov av det, men bara för att det är bra för dom är det automatiskt inte bra/trevligt för majoriteten.

Ta en sån sak som handtag i duschen. Hur kul är det behöva slå i det när man står och duschar och vänder sig? Eller kravet att vägghängda toaletter inte får monteras direkt på väggen utan måste sitta 2dm framför, bara för att en vårdare ska få plats snett bakom toaletten?
Vi löste det genom tillfälligt hänga upp en toalett med synlig cistern och fäste upp handtaget i duschen tillfälligt med dubbelhäftande tejp (efter råd från några byggare på en av de större hustillverkarna - de hade ett kit med tillgänglighetsgrejer de flyttar från hus till hus för få dem genom slutbesiktningen)

Det har varit mycket diskussioner om alla studentlägenheter som har onödigt stora badrum på bekostnad av att vardagsrummen blir mindre. Jag skulle gissa minst 95% hellre hade haft mer utrymme i vardagsrummet om de fått välja.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
men om man bara förbereder så blir det ju inte tillgängligt, eller hur?

då försvinner ju hela grejen men att vi har de reglerna som finns
Jag har tre småhus som är nybyggda som granne. Ingen av dem har entré som en rullstol kan passera p g a höjdskillnad. Så ser regelverket ut i dag, husen är de facto inte tillgängliga för rörelsehindrad som behöver rullstol.

Ramp kan naturligtvis installeras i ett senare skede om ägaren vill det men det krävs inte för slutbesked.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S
A Aunty skrev:
är ju knappast dyrare att göra rätt från början.
placera köket på botten plan istället för att ha två, så är det löst

att göra en korridor 10 cm bredare kostar självklart lite mer men inte närheten att göra tvärtom.
Att bygga förlitet och öka måttet med 10cm i efterhand.
Definitionen av vad som är rätt för mig är troligen inte rätt för dig. Så bygg du ditt hus som du vill, så bygger jag mitt. Men du ska naturligtvis tvinga andra till ditt rätt.
För övrigt pratar vi inte om 10cm i en korridor.
Är det bara rullstolar det ska anpassas för? Inte t.ex. kortväxta? Du är ok med att exkludera den gruppen?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
B Byggmarodören skrev:
Är det inte lovligt naivt att tro att tillgänglighetsanpassning alltid är positivt? Det är det definitivt för de som är i behov av det, men bara för att det är bra för dom är det automatiskt inte bra/trevligt för majoriteten.

Ta en sån sak som handtag i duschen. Hur kul är det behöva slå i det när man står och duschar och vänder sig? Eller kravet att vägghängda toaletter inte får monteras direkt på väggen utan måste sitta 2dm framför, bara för att en vårdare ska få plats snett bakom toaletten?
Vi löste det genom tillfälligt hänga upp en toalett med synlig cistern och fäste upp handtaget i duschen tillfälligt med dubbelhäftande tejp (efter råd från några byggare på en av de större hustillverkarna - de hade ett kit med tillgänglighetsgrejer de flyttar från hus till hus för få dem genom slutbesiktningen)

Det har varit mycket diskussioner om alla studentlägenheter som har onödigt stora badrum på bekostnad av att vardagsrummen blir mindre. Jag skulle gissa minst 95% hellre hade haft mer utrymme i vardagsrummet om de fått välja.
vad är det du vill säga, att du inte tycker att det är bra att folk i rullstol har tillgång till samhället?

sedan har du fel i sak också.
vägghängda toaletter får visst monteras direkt mot vägg, detta gör vi hela tiden.
 
O
A Aunty skrev:
men om man bara förbereder så blir det ju inte tillgängligt, eller hur?

då försvinner ju hela grejen men att vi har de reglerna som finns
Eftersom du inte behöver bygga en tillgänglig entre till enbostadshuset vid nybyggnation så är det ändå inte tillgängligt från start så att säga. Det blir därav en viss inkonsekvens gällande reglerna.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Byggmarodören skrev:
Är det inte lovligt naivt att tro att tillgänglighetsanpassning alltid är positivt? Det är det definitivt för de som är i behov av det, men bara för att det är bra för dom är det automatiskt inte bra/trevligt för majoriteten.
Det finns också rena intressekonflikter mellan olika typer av rörelsehindrade. Är man t ex äldre och har svaga ben, så är det ofta en stor trygghet om det är trångt och prångigt så man har väggar och möbler att hålla sig i eller luta sig emot. Det värsta som finns är stora öppna ytor, det är där man faller och får de förödande skadorna. Detsamma med trappor, små och prångiga ska de vara, inte stora och öppna.

Använder man istället rullator så krävs plats och yta.

Och behöver man använda rullstol så behöva också svängrum, gärna rejält.

D v s olika rörelsehindrade med olika behov behöver egentligen anpassning av byggnaderna på olika sätt.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har tre småhus som är nybyggda som granne. Ingen av dem har entré som en rullstol kan passera p g a höjdskillnad. Så ser regelverket ut i dag, husen är de facto inte tillgängliga för rörelsehindrad som behöver rullstol.

Ramp kan naturligtvis installeras i ett senare skede om ägaren vill det men det krävs inte för slutbesked.
tillgänglighetsanpassning avser inte bara rullstol som du säkerligen vet.

ramp ska inte bara kunna monteras i efterhand utan de ska kunna göras enkelt
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns också rena intressekonflikter mellan olika typer av rörelsehindrade. Är man t ex äldre och har svaga ben, så är det ofta en stor trygghet om det är trångt och prångigt så man har väggar och möbler att hålla sig i eller luta sig emot. Det värsta som finns är stora öppna ytor, det är där man faller och får de förödande skadorna. Detsamma med trappor, små och prångiga ska de vara, inte stora och öppna.

Använder man istället rullator så krävs plats och yta.

Och behöver man använda rullstol så behöva också svängrum, gärna rejält.

D v s olika rörelsehindrade med olika behov behöver egentligen anpassning av byggnaderna på olika sätt.
det där stämmer inte alls, jag har byggt åtskilliga äldreboende (vård- & omsorgsboende).
Finns aldrig dom kravställningarna från kommunerna (brukarna).

stora korridorer, öppna ytor, handtag överallt, stora badrum, tålig inredning, speciell färgsättning alltid, osv.
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
det där stämmer inte alls, jag har byggt åtskilliga äldreboende (vård- & omsorgsboende).
Finns aldrig dom kravställningarna från kommunerna (brukarna).

stora korridorer, öppna ytor, handtag överallt, stora badrum, tålig inredning, speciell färgsättning alltid, osv.
Ja och det är ju just det som jag beskriver. Du har följt en standard som står i konflikt med enskildas behov. Och detta illustrerar just hur svårt det är att bygga vettigt utifrån stelbenta regler från centralbyråkratin.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja och det är ju just det som jag beskriver. Du har följt en standard som står i konflikt med enskildas behov. Och detta illustrerar just hur svårt det är att bygga vettigt utifrån stelbenta regler från centralbyråkratin.
va, förklara gärna?

du skrev ju att äldre vill ha ha trångt och små trappor.
Inga boende har någonsin haft dom kraven, tvärtom
 
A Aunty skrev:
va, förklara gärna?

du skrev ju att äldre vill ha ha trångt och små trappor.
Inga boende har någonsin haft dom kraven, tvärtom
Jag är en av dom som numera gärna har det såpass trångt i trappor att jag kan ta stöd, gärna så lågt i tak att jag kan stödja mig med handen där också.
Detta gäller alltså inte när det finns vårdpersonal som tar hand om mig eller jag glider runt på hemmet med rullstol eller rullator men i min bostad där jag är själv.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.