A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gamla hus nej. Ombyggnader gäller att det är förberett och nybyggnationer gäller full anpassning eller till viss del förberett.
japp precis, alltså gäller det alla även gäster.
man kollar inte bara på sitt enskilda behov
 
S
A Aunty skrev:
men du fattar ju inte, du tar två exempel som du tycket är "billiga" i sig men någon annan tar två andra exempel och en tredje tar ytterligare 2 exempel.
vem ska avgöra vilka av dessa som är okej?, rimligvis borde alla vara det eftersom en person fått godkänt det?

men att ändra planlösning, bygga om badrum, ändra väggar, korridorer, rumstorlekar osv.
Är extremet dyrt att bygga om befintligt till anpassat.

dessutom är det inte det frågan handlar om utan att man ska göra samhället tillgängligt för alla.
Tycker det är otroligt märkligt och bakåtsträvande att försöka få ett sämre bestånd och mer exkluderande bestånd.
Det är väl rimligtvis dyrare och extremt resursslöseri att göra av med jordens resurser och våra pengar på sånt som aldrig används? "jag skövlar lite skog och köper det här utifall,"? Vansinnigt, förstår inte hur du tänker.
 
  • Gilla
TypRätt och 4 till
  • Laddar…
A
S SonnyListon skrev:
Det är väl rimligtvis dyrare och extremt resursslöseri att göra av med jordens resurser och våra pengar på sånt som aldrig används? "jag skövlar lite skog och köper det här utifall,"? Vansinnigt, förstår inte hur du tänker.
är ju knappast dyrare att göra rätt från början.
placera köket på botten plan istället för att ha två, så är det löst

att göra en korridor 10 cm bredare kostar självklart lite mer men inte närheten att göra tvärtom.
Att bygga förlitet och öka måttet med 10cm i efterhand.
 
Heij83
A Aunty skrev:
nä men du vet ju inte, hur ska du garantera det?

ska man skriva en rad i kontrollplanen att man lovar att inte bjuda hem folk i rullstol på kalas de närmaste 40 åren?
I mitt fall handlade det om en jäkla hiss som vi inte ville ha, allt är förberett med el och placering men hissen ville vi inte installera.
Hissen skulle bara leda ned till ett halvplan så den rullstolsburne som jag fortfarande inte vet vem det är skulle kunna komma ned till soffan,
planlösningen är för övrigt öppen så man kan prata även från matplats till soffan. Alla andra saker var uppfyllda.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
japp precis, alltså gäller det alla även gäster.
man kollar inte bara på sitt enskilda behov
A Aunty skrev:
japp precis, alltså gäller det alla även gäster.
man kollar inte bara på sitt enskilda behov
Har du förstått att det räcker med att tex förbereda för vissa saker i det fall ägaren/de boende blir tillfälligt eller permanent rörelsehindrade?
 
Heij83
För att göra det ännu tydligare hur jäkla idiotiskt BBR är även om det inte handlar om handikappanpassning men ändå en sak som ska uppfyllas är följande.

Vi har öppen planlösning från kök till resten av huset med en altandörr och ett litet fönster.
-handläggaren säger att det är ett krav på att man ska kunna bygga igen köket ifall någon i framtiden inte vill ha öppen planlösning.
Jag drog ett streck på bänken, så nu är väggen på plats.
-Fick då till svar att då blir ju fönstren för små i förhållande till golvytan så ljusinsläppet blir för litet..

Kan säga att få exploderade jag och hon backade.
 
  • Wow
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du förstått att det räcker med att tex förbereda för vissa saker i det fall ägaren/de boende blir tillfälligt eller permanent rörelsehindrade?
Heij83 Heij83 skrev:
I mitt fall handlade det om en jäkla hiss som vi inte ville ha, allt är förberett med el och placering men hissen ville vi inte installera.
Hissen skulle bara leda ned till ett halvplan så den rullstolsburne som jag fortfarande inte vet vem det är skulle kunna komma ned till soffan,
planlösningen är för övrigt öppen så man kan prata även från matplats till soffan. Alla andra saker var uppfyllda.[/QUOTE
nja du måste uppfylla grundläggande tillgänglighet.
 
A
Heij83 Heij83 skrev:
I mitt fall handlade det om en jäkla hiss som vi inte ville ha, allt är förberett med el och placering men hissen ville vi inte installera.
Hissen skulle bara leda ned till ett halvplan så den rullstolsburne som jag fortfarande inte vet vem det är skulle kunna komma ned till soffan,
planlösningen är för övrigt öppen så man kan prata även från matplats till soffan. Alla andra saker var uppfyllda.
med andra ord hade du inte uppfyllt kraven?
 
A Aunty skrev:
nja du måste uppfylla grundläggande tillgänglighet.
Ja och det görs på så sätt jag förklarar men jag var osäker på om det gick fram, att du förstår bygglagstiftningen
 
Heij83
A Aunty skrev:
nja du måste uppfylla grundläggande tillgänglighet.
Grundläggs tillgänglighet var uppfylld utom en hiss som vi förberett för.
Alla fattar själv att hissen inte skulle stå kvar mitt i vardagsrummet efter besiktning men det var inte handläggarens problem. Det var helt ok att vi kastade ut en 5min efter, resultatet hade blivit precis det samma förutom att vi hade varit några 100 000 fattigare + resursslöseri.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja och det görs på så sätt jag förklarar men jag var osäker på om det gick fram, att du förstår bygglagstiftningen
Jag förstår den mycket väl, tack som frågar.
men du uppfyller den inte om du inte uppfyller tillgänglighetskraven.
 
A
Heij83 Heij83 skrev:
Grundläggs tillgänglighet var uppfylld utom en hiss som vi förberett för.
Alla fattar själv att hissen inte skulle stå kvar mitt i vardagsrummet efter besiktning men det var inte handläggarens problem. Det var helt ok att vi kastade ut en 5min efter, resultatet hade blivit precis det samma förutom att vi hade varit några 100 000 fattigare + resursslöseri.
alltså har du inte uppfyllt kraven, vilka andra regler är det okej av man inte uppfyller tycker du?

det är absolut inte okej att ta bort hissen efter besiktningen.
 
A Aunty skrev:
Jag förstår den mycket väl, tack som frågar.
men du uppfyller den inte om du inte uppfyller tillgänglighetskraven.
Jag ger upp, puss på dig.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag ger upp, puss på dig.
jag hade rätt alltså?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Heij83
A Aunty skrev:
alltså har du inte uppfyllt kraven, vilka andra regler är det okej av man inte uppfyller tycker du?

det är absolut inte okej att ta bort hissen efter besiktningen.
Jo det var helt ok, det var inte hennes problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.