C cergod skrev:
Jag har en Sileno Life Smart, tillverkningsår 2020. Dvs en som redan är "smart", men utan Lona (GPS-positionering osv). Enligt verkstaden kan den uppgraderas genom att byta till ett nytt kort (artikelnummer 5360455-01). Om uppgraderingen görs på auktoriserad verkstad påverkas inte garantin.
Intressant, jag har en Smart Life 2019. Vad kostar en uppgradering?
 
G golfgreen skrev:
Intressant, jag har en Smart Life 2019. Vad kostar en uppgradering?
Cirka 3 tusen. Vet inte om det är värt sett till nya funktioner, men jag sätter nog upp det på kul-kontot.
 
C cergod skrev:
Cirka 3 tusen. Vet inte om det är värt sett till nya funktioner, men jag sätter nog upp det på kul-kontot.
Var kan man läsa på om funktionerna? Jag har en framsida och en baksida som klipps och att kunna styra hur ofta olika delar ska klippas låter definitivt intressant, om det skulle gå.
 
För att vara ärlig har jag dålig koll på alla funktioner. Tycker mest det är kul att kunna se var den har klippt, och tydligen kan man avgränsa områden med gps. Som sagt: kul-kontot. :)
 
C cergod skrev:
För att vara ärlig har jag dålig koll på alla funktioner. Tycker mest det är kul att kunna se var den har klippt, och tydligen kan man avgränsa områden med gps. Som sagt: kul-kontot. :)
Definitivt går sånt där på kul-kontot men det är enklare att förklara för frun om det går på nytto-kontot :rofl:
 
  • Haha
cergod
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Definitivt går sånt där på kul-kontot men det är enklare att förklara för frun om det går på nytto-kontot :rofl:
Så här står det på en sida som säljer klippare:

Webbsida som beskriver Lona tillägg till Gardena robotgräsklippare, AI-funktioner, modeller och hur systemet fungerar.
 
C cergod skrev:
Så här står det på en sida som säljer klippare:

[bild]
Det blir nog ett köp för min del
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Går det att uppgradera en gammal Sileno 100 (från 2017)?
 
C costia skrev:
Hej, jag uppgraderade min Sileno 750 i slutet på förra säsongen. Det har fungerat bra! Den gjorde en karta över min trädgård. Men mycket mer hann jag inte med innan säsongen var över. Mvh Christian
Själv eller lämnade du in den?
 
Jag lämnade in min till auktoriserad verkstad. Jag vågade inte byta själv, ifall garantin inte skulle gälla då.
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
Är det någon som har koll på Gardenas 2023 modeller?
Är precis i kvalet att köpa in en 1500 Lona. Men frågade lokala handlaren när de fick in modellen i lager igen då den inte syntes på hemsidan. Fick till svar att 2023 modellerna kommer inom några veckor. Tänkte då kolla med er om ni har koll på om 2023 kommer skilja sig något från modellen 2022?
 
Nån som vet var man kan köpa delarna som behövs för att göra uppgraderingen själv? Om det ens går?
 
På min sileno 750 från 2019 byttes det enligt fakturan ut ett kretskort med artnr 5360455-01. Vet att jag någonstans läst i tråden att det var detta kretskortet som byttes ut. Vet dock inget mer än det som står på fakturan. Men har för mig att det är någon i tråden här som skrivit ut artikelnummer på kretskortet. Jag ringde till en auktoriserad verkstad när jag bytte mitt, och de berättade vilket kort det skulle vara. Så pröva att ring, de frågade tom om jag skulle byta själv.
 
Jag fick svar från min lokala auktoriserade verkstad och dom kan ta hem kretskortet för 2592 kr. Lät lite dyrt om det kostar runt 3000 kr monterat och klart? Men det är å andra sidan kanske väldigt lätt att byta, så att jobbet inte kostar mer än 500 kr :thinking:
 
G golfgreen skrev:
Jag fick svar från min lokala auktoriserade verkstad och dom kan ta hem kretskortet för 2592 kr. Lät lite dyrt om det kostar runt 3000 kr monterat och klart? Men det är å andra sidan kanske väldigt lätt att byta, så att jobbet inte kostar mer än 500 kr :thinking:
Jag uppgraderade min i Göteborg för ett par dagar sedan. Själva kortet var några hundralappar billigare än det pris som du har fått, men det är ju fri prissättning. Möjligen har verkstäderna också olika priser från sina leverantörer. Det skulle inte heller förvåna mig om det är ett högre pris ifall du bara vill köpa kortet och installera själv. I mitt paketpris ingick packningsbyte, en ny garantiförsegling (jag vet inte vad det är) och ett testbevis på det installerade kortet. Som svar på min fråga meddelade verkstaden att gräsklipparens generella 5-års garanti inte påverkas om uppgraderingen görs på en auktoriserad verkstad. Personligen hade jag inte övervägt att byta kortet själv, då jag tycker att det är värt några hundralappar mer för att inte riskera att påverka garantin.

Gräsklipparen behöll sina inställningar (t ex startpunkter), men behövde inkluderas i appen igen. Appen aviserade att gräsklipparen behövde uppdateras (trådlöst). Mitt tips är att ta bort den gamla inkluderingen av gräsklipparen först. Jag lyckades inte uppdatera förrän jag tagit bort det.

Just nu är vädret för dåligt (kallt, snöblandat regn) och gräsmattan är för lerig för att testa de nya funktionerna. Jag har fått en ny knapp ("Activate SILENO Map") i appen och antar att uppgraderingen är OK.

En robotgräsklippare SILENO på gräs visad i app med batteristatus och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärm med app för trädgårdsrobot; funktioner inkluderar platsövervakning, kartering, startpunkter, zonhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
svetsnisse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.