Vi var i Tyskland och köpte bl.a. ett par jordfelsbrytare40A 30 mA CDA440D fabrikat Hager.
När jag nu tittar närmare på dem, ser jag att nollan sitter till höger.
Se bild!
En fasskenan kan alltså endast gå åt vänster.

Jag har för mig nollan brukar vanligen sitta till vänster. Finns det för höger- och för vänterhänta elektriker?
Eller vad är vitsen att ha nollan på olika sidor?

• Trefasig jordfelsbrytare, el-säkerhetsutrustning, vit, märkt "40A/0,03A", "hager", DIN-skenemontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arnodt skrev:
Vi var i Tyskland och köpte bl.a. ett par jordfelsbrytare40A 30 mA CDA440D fabrikat Hager.
När jag nu tittar närmare på dem, ser jag att nollan sitter till höger.
Se bild!

Jag har för mig nollan brukar vanligen sitta till vänster. Finns det för höger- och för vänterhänta elektriker?
Eller vad är vitsen att ha nollan på olika sidor?
Det finns bägge delarna, vad man väljer beror på hur man vill bygga sin central.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Elektrikern som ska koppla in den bryr sig inte om var nollanslutningen sitter, denne vet hur det ska göras :cool:

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Hager har en passande fasskena med en lucka för platsen för nollan. Hade ett e-nummer på den men hittar det inte nu.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hager har en passande fasskena med en lucka för platsen för nollan. Hade ett e-nummer på den men hittar det inte nu.
Men enklast är väl att sätta säkringar och andra apparater på "andra sidan" och då behöver man inte någon speciell fasskena.

I undervisningssyfte har vi JFB med N både till vänster och höger, givetvis båda typer av fasskenor.
Viktigt att eleverna lär sig att aldrig ta något för givet utan de ska lära sig att titta på det dom ska installera och därefter välja rätt mtrl :cool:

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Bo Siltberg,
Är det denna du menar? Fiffigt med tandlucka.
EAN: 3250 6137 41068

• El-list, märkt L1, L2, L3, för elinstallation, kopparanslutningar, vit bakgrund.
  • Gilla
Smurfen1337
  • Laddar…
Ja, precis, KDN363F.
U Uffe A skrev:
Elektrikern som ska koppla in den bryr sig inte om var nollanslutningen sitter, denne vet hur det ska göras :cool:
Tack för att du förklarar att elektriker lämnar bort jobbet till skåpbyggare så att det blir riktigt gjort ;)

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.