Vi var i Tyskland och köpte bl.a. ett par jordfelsbrytare40A 30 mA CDA440D fabrikat Hager.
När jag nu tittar närmare på dem, ser jag att nollan sitter till höger.
Se bild!
En fasskenan kan alltså endast gå åt vänster.
Jag har för mig nollan brukar vanligen sitta till vänster. Finns det för höger- och för vänterhänta elektriker?
Eller vad är vitsen att ha nollan på olika sidor?
Se bild!
En fasskenan kan alltså endast gå åt vänster.
Jag har för mig nollan brukar vanligen sitta till vänster. Finns det för höger- och för vänterhänta elektriker?
Det finns bägge delarna, vad man väljer beror på hur man vill bygga sin central.A Arnodt skrev:Vi var i Tyskland och köpte bl.a. ett par jordfelsbrytare40A 30 mA CDA440D fabrikat Hager.
Se bild!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 416 inlägg
Hager har en passande fasskena med en lucka för platsen för nollan. Hade ett e-nummer på den men hittar det inte nu.
I undervisningssyfte har vi JFB med N både till vänster och höger, givetvis båda typer av fasskenor.
Viktigt att eleverna lär sig att aldrig ta något för givet utan de ska lära sig att titta på det dom ska installera och därefter välja rätt mtrl
Viktigt att eleverna lär sig att aldrig ta något för givet utan de ska lära sig att titta på det dom ska installera och därefter välja rätt mtrl
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 416 inlägg
Liknande trådar
-
Byta eluttag utomhus till eluttag med jordfelsbrytare?
El -
Jordfelsbrytare till reservkraft?
El -
Bröt jordfelsbrytaren, får ej tillbaka ström
El -
Jordfelsbrytare till laddstation?
Frågor och svar om el och teknik -
Varför är jordfelsbrytaren inte heltäckande?! Ej badrum eller utomhus till motorvärmare
El