L Lakritsianen skrev:
Tänk att det ska krävas hänsynsregler för att vissa som inte kan visa hänsyn till andra bara kör på för att de vill och kan..
En rimlig nivå av hänsyn är att inte ha en massa, högljutt uttryckta, åsikter om vad ens grannar gör. Att låta dem vara ifred.

(Vad jag anser mig tillhöra för kön står i min profil. När jag blev medlem fanns det ingen ruta för Personlighetsstörning, så jag kunde inte ange om jag ansåg mig vara narcissist eller ha någon annan störning, så ni lär tyvärr inte få veta det.)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Träd växer fort! Och de flesta av oss tror gott om andra människor och utgår från att alla ska visa hänsyn till andra människor. Men det verkar vara kört för det finns tydligen många med Putinanda som kör på för ATT DE KAN! Så fruktansvärt tråkigt.
Jag håller med, det är så ORERHÖRT tråkigt med människor som inte kan låta sina grannar använda sina tiomter på det sättet dom själva vill, exempelvis ha träd på dom.

Det finns uppenbarligen gott om sådana hänsynslösa människor, även om jag har turen att inte ha sådana grannar själv.


Det kryllar ju inte direkt av stora tomter? Och hur rik ska man behöva vara för att kunna ha lite fruktträd?
Det gör det väl, men det beror på var man vill bo förstås, min tomt är på nästan 4500kvm, jag vet inte om du betraktar det som stort men jag kan säga att den är långt ifrån största här i grannskapet, väldigt få tomter är <1000kvm, de flesta är nog kanske i spannet 2-6000kvm.

Jag kan också berätta att typ 40000kvm av den är bevuxen med träd.

Det är helt enkelt så att vill man bestämma hur mark används så ser man till att ÄGA den, PUNKT.

Folk som tror sig ha rätten bestämma över andra och vill applicera sina högst privata åsikter på andra människor är nog bland det värsta jag vet, och då syftar jag inte specifikt på träd ellelr tomtmark utan i allmänhet.
 
  • Gilla
Cecilia Möller och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En rimlig nivå av hänsyn är att inte ha en massa, högljutt uttryckta, åsikter om vad ens grannar gör. Att låta dem vara ifred.

(Vad jag anser mig tillhöra för kön står i min profil. När jag blev medlem fanns det ingen ruta för Personlighetsstörning, så jag kunde inte ange om jag ansåg mig vara narcissist eller ha någon annan störning, så ni lär tyvärr inte få veta det.)
Oj du verkar uppjagad och blandar ihop inlägg! Har du druckit?
 
L Lakritsianen skrev:
Oj du verkar uppjagad och blandar ihop inlägg! Har du druckit?
Svar nej, var nykter igår. Och nu med.
Däremot har jag träd på båda mina tomter. Rågångsgrannarna har i samtliga fall träd också, men jag bor på landet, så det är både tomt- och skogsmark det gäller.

För att kunna leva i närheten av andra människor får en försöka ha en tolerant och accepterande attityd till sina grannar. Det underlättar. Och ökar chansen att mina grannar i sin tur accepterar det tok jag själv gör ibland.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
H
L Lakritsianen skrev:
Nej det vimlar inte av träd som är högre än 6 m i villaområden! Men visst finns det personer som envist vill ha en fallos-symbol på sin tomt bara för att de kan som både invaderar luftutrymme och i jorden genom invasiva rötter som sprider sig till grannar vilket är väldigt självisk och beklagligt. Och så finns det husägare som inte ens kan tänka sig att beskära/hamla när övriga grannar påpekar problemet men som tur är dessa surkarter få. Bäst är om inte höga träd alls sätts i ytterkanterna på tomter så att de kommer nära grannar!
Du har inte tänkt tanken att man (i alla fall förr) brutit ny tomtmark där det redan finns stora träd, och gjort valet att låta några vuxna träd stå kvar? I stället för att fälla allt, plana ut marken med schaktmaskin och sedan fylla upp så att allt blir platt?

Jag är uppväxt i ett villaområde planerat 1963-64 där i princip alla tomter har stora furor kvar på baksidan och flera även någon kvar på framsidan mot vägen.

Det är ännu idag ett trivsamt område med ungefär 150-200 tomter från den tiden, varav dom flesta är måttligt förändrade sedan byggtiden.
Nu börjar det dock höras röster från flera yngre inflyttade om "behovet att vissa borde fälla sina stora träd". som redan för 60 år sedan var nära full höjd men naturligtvis blivit grövre med åren.
Dom har stått där i 60 år på villatomter utan att göra någon skada, och ännu längre när det tidigare var skog där.

Många vill bo "nära naturen" men vill samtidigt ta bort förutsättningar för fåglar och andra smådjur att trivas i närheten, det går inte riktigt ihop för mig som är uppväxt under dom förutsättningarna. :thinking:
Skugga från ett träd är också en lyx under heta sommardagar, både för folk och byggnader.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 10 till
  • Laddar…
H
L Lakritsianen skrev:
Ja nu är inte jag en man men tänk på alla dem med höga elräkningar som har investerat i dyra solceller på taket!
Tänk att det ska krävas hänsynsregler för att vissa som inte kan visa hänsyn till andra bara kör på för att de vill och kan..
Tänk att vissa investerar i och monterar solceller där det redan är skuggigt p g a stora äldre träd. :crysmile:
Dom får väl trösta sig med att i alla fall lövträd fäller sina löv på hösten när elen behövs som mest, och också kostar som mest. Så när behovet är som störst så skuggar i alla fall lövträden inte så jättemycket. :cool:
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Du har inte tänkt tanken att man (i alla fall förr) brutit ny tomtmark där det redan finns stora träd, och gjort valet att låta några vuxna träd stå kvar? I stället för att fälla allt, plana ut marken med schaktmaskin och sedan fylla upp så att allt blir platt?

Jag är uppväxt i ett villaområde planerat 1963-64 där i princip alla tomter har stora furor kvar på baksidan och flera även någon kvar på framsidan mot vägen.

Det är ännu idag ett trivsamt område med ungefär 150-200 tomter från den tiden, varav dom flesta är måttligt förändrade sedan byggtiden.
Nu börjar det dock höras röster från flera yngre inflyttade om "behovet att vissa borde fälla sina stora träd". som redan för 60 år sedan var nära full höjd men naturligtvis blivit grövre med åren.
Dom har stått där i 60 år på villatomter utan att göra någon skada, och ännu längre när det tidigare var skog där.

Många vill bo "nära naturen" men vill samtidigt ta bort förutsättningar för fåglar och andra smådjur att trivas i närheten, det går inte riktigt ihop för mig som är uppväxt under dom förutsättningarna. :thinking:
Skugga från ett träd är också en lyx under heta sommardagar, både för folk och byggnader.
Ja det finns många trädgårdar på ca 1000 kvm som har gräsmattor som platta fotbollsplaner i mitten av sina " trädgårdar"och bara träd i ytterkanterna som från början var tänkt som insynsskydd men nu stuckit iväg i skyn. Samma typ av trädgårdsägare brukar heller inte ha en massa skyddande buskar, träd med fågelholkar eller bär till fåglarna mitt i sina trädgårdar och inte heller ett hav av blommor till pollinerare! De vill helst inte göra något åt trädgården alls. Och på den vägen förstår de inte heller varför andra är intresserade av att odla och ha en massa djur och insekter i sina trädgårdar.
 
H
L Lakritsianen skrev:
Ja det finns många trädgårdar på ca 1000 kvm som har gräsmattor som platta fotbollsplaner i mitten av sina " trädgårdar"och bara träd i ytterkanterna som från början var tänkt som insynsskydd men nu stuckit iväg i skyn. Samma typ av trädgårdsägare brukar heller inte ha en massa skyddande buskar, träd med fågelholkar eller bär till fåglarna mitt i sina trädgårdar och inte heller ett hav av blommor till pollinerare! De vill helst inte göra något åt trädgården alls. Och på den vägen förstår de inte heller varför andra är intresserade av att odla och ha en massa djur och insekter i sina trädgårdar.
Du generaliserar, som om någon tomtägare med höga träd inte skulle kunna vara intresserade av att odla frukt och bär, eller något annat.

Jag kan berätta för dig att du har fel, morsan och dom flesta grannarna odlade både grönsaker, frukt och bär redan på 60-talet, oh har fortsatt med det.
Jag bor nu mer på en annan tomt nära skog och har flera fullväxta träd på tomten och odlar också delar av mitt behov.
Är du avundsjuk på dom som har en egen trädgård, eller vad är ditt problem? :thinking:
 
  • Gilla
Utter6300
  • Laddar…
Lakritsianen låter uppenbart som ett troll så inte helt värt att besvara. Men jag hänförs av alla som verkar tro att 100% solinstrålning under dygnets alla ljusa timmar och sjöutsikt är en mänsklig rättighet som går före allt annat, därtill endast när det gynnar den enskilda och i detta fallet, kränkte. Forskningen är otvetydig, äldre ädelträd av rätt kvalisort (nej 60 år är inte gammalt för ett träd) är en bristvara i Sverige. Fördelarna står sig mångfaldigt emot nackdelarna. Att vara såpass lat att man inte orkar karta lite löv på en sådan liten tomt som 1000kvm under ett par veckor om året och istället önskar att alla villasamhällen ska bestå av tujor och golfgreenar är inte bara fjantigt utan också missgynnande mot alla. Träden skapar bättre luftkvalitet genom rening, binder därtill co2 långt bättre än yngre, mindre växter. Tvärtemot det som hävdas här ovan binder dom både vatten och näring som kommer hela området till nytta, bla genom symbios med en mängd organismer. Det gör i sin tur att gräsmattorna som folk så frenetiskt vill hålla gröna och korta med bristande vattenresurser faktiskt håller sig gröna ännu längre. Dom ger skugga (vilket är positivt) och utjämnar klimatet vilket gör att extrem heta somrar blir mer uthärdliga vilket är något vi med dagens klimatförändringar går mot och bidrar till biologisk mångfald, något som FN nyligen konstaterat är ett av mänsklighetens största bekymmer. Lakritsianen kanske inte har hört talats om detta, men forskarna hävdar vi går mot ett 6e världsutrotande. Men vad vet dom? Jorden är väl egentligen platt. I Sverige har vi ett löjligt lågt skydd mot nedtagande av gamla träd jämfört med Europa. Stora träd hör hemma lika mycket i villakvarter som någon annanstans. Säga vad man vill om usa men dom har förstått värdet, och frågar man gemena man vad som signalerar ro och vacker miljö i en stadsbild så är det nog inte asfalterade parkeringsplatser.
 
  • Gilla
mvh och 9 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Du generaliserar, som om någon tomtägare med höga träd inte skulle kunna vara intresserade av att odla frukt och bär, eller något annat.

Jag kan berätta för dig att du har fel, morsan och dom flesta grannarna odlade både grönsaker, frukt och bär redan på 60-talet, oh har fortsatt med det.
Jag bor nu mer på en annan tomt nära skog och har flera fullväxta träd på tomten och odlar också delar av mitt behov.
Är du avundsjuk på dom som har en egen trädgård, eller vad är ditt problem? :thinking:
Du har nog inte läst hela tråden! Naturligtvis syftar jag på dem som har höga träd vid tomtgränsen till grannen/ grannarna så de får nedsläckt större delen av dagen.
De som själva odlar förstår vikten av sol och skulle aldrig utsätta sina grannar för det utan att försöka hitta en lösning.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
L looserskin skrev:
Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.

Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.

Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.

Ta bort skiten man har inte stora träd på en villa tomt.
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
H
L Lakritsianen skrev:
Du har nog inte läst hela tråden! Naturligtvis syftar jag på dem som har höga träd vid tomtgränsen till grannen/ grannarna så de får nedsläckt större delen av dagen.
De som själva odlar förstår vikten av sol och skulle aldrig utsätta sina grannar för det utan att försöka hitta en lösning.
Lösningen är, precis som med solceller, att man själv placerar det som behöver sol där det finns sol på den egna tomten.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Lösningen är, precis som med solceller, att man själv placerar det som behöver sol där det finns sol på den egna tomten.
Jag tror inte du förstår hur mycket höga träd kan skugga om de är placerade sydväst om din tomt. Du odlar nog inte? då hade du förstått!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H
L Lakritsianen skrev:
Jag tror inte du förstår hur mycket höga träd kan skugga om de är placerade sydväst om din tomt. Du odlar nog inte? då hade du förstått!
Du har nog inte läst mina tidigare svar till dig, då hade du vetat.
Att jag odlar, har gjort det i mer än 30 år, morsan och mormor odlade också mycket.
Du kanske ska prova du med?

Ett träd skuggar bara en liten del av dagen eftersom solen förflyttar sig under dagen. Sedan kan man ju välja vad som ska odlas också, citrusfrukter passar nog bäst om man VERKLIGEN kan ha kontroll över förhållandena. Men morötter, sallad och äpplen går utmärkt fast det finns träd i närheten.
 
  • Gilla
Utter6300 och 3 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Håkan Helmersson Håkan Helmersson skrev:
Ta bort skiten man har inte stora träd på en villa tomt.
Jösses. Grannen från helvetet har återuppstått.:sick:

Minnie
 
  • Haha
  • Gilla
Utter6300 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.