Bananskalare Bananskalare skrev:
Tillhör du samma gäng som säger att man inte kan klippa en tuja?
Vitt skilda växter, det borde väl även du inse?
 
L
Nja om de väl har rotat sig så är de inte så känsliga. Jag har ett par lönnar som jag beskär när jag har tid och lust och det är oftast inte under JAS-månaderna, och de lönnarna växer så det knakar.
 
L Lennart 57 skrev:
Nja om de väl har rotat sig så är de inte så känsliga. Jag har ett par lönnar som jag beskär när jag har tid och lust och det är oftast inte under JAS-månaderna, och de lönnarna växer så det knakar.
Ja, det är väl lite det som är problemet. Beskär man en lönn så stimuleras den att växa så det knakar! Har man dessutom gjort ovarsamma snitt så att man fått in röta i trädet så kan de med tiden bli farliga.
 
  • Gilla
Utter6300 och 3 till
  • Laddar…
C Cecilia Möller skrev:
Vitt skilda växter, det borde väl även du inse?
Svara på frågan istället för att göra bort dig.
 
tänkte på grannens problem med skugga.
Lönnen lär inte vuxit 10m över en natt. Skuggan borde alltså varit där ett tag.
 
I Ingvar 58 skrev:
Har man inte gjort det tidigare så får man nog allt vara lite försiktig. Vi hamlade två stora lönnar som inte hade blivit gjorda på många år. Dom tvärdog.
Väldigt oväntat, då lönnar känns rätt överlevnadsduktiga...
Verkligen. Vår grannes lönn har kapats ner totalt ett par gånger, det lever fortfarande tills hans förvåning.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Verkligen. Vår grannes lönn har kapats ner totalt ett par gånger, det lever fortfarande tills hans förvåning.
Ja, vår förvåning var onekligen stor när dom dog :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F Fredriklindgren skrev:
Är det denna? Apple har precis lanserat sin variant :)
[bild]
Precis! Osäker på om det är lönnar du fått med där, men på parkeringen nere till vänster är det lönnar. Hade mitt tjänsterum i källaren runt hörnet när jag jobbade där 2010-2014.
 
  • Gilla
Fredriklindgren
  • Laddar…
Träd kommer förr eller senare ner på något sätt och det sker kontrollerat eller okontrollerat. Ju större träd desto mer insats krävs det. Om du tror trädet eller delar av det kommer ner under din tid som ägare av fastigheten så skulle jag i din sits gladeligen tagit emot en delsumma av grannen till fällning, bortforsling, stubbfräsning och ett nytt resonligare träd eller trädgårdsarrangemang.

Fick nyligen en offert på ospecificerat flis á 900kr/m³ + moms så det kanske till och med lönnar sig att ta tillvara på!
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel_M_ skrev:
Träd kommer förr eller senare ner på något sätt och det sker kontrollerat eller okontrollerat. Ju större träd desto mer insats krävs det. Om du tror trädet eller delar av det kommer ner under din tid som ägare av fastigheten så skulle jag i din sits gladeligen tagit emot en delsumma av grannen till fällning, bortforsling, stubbfräsning och ett nytt resonligare träd eller trädgårdsarrangemang.

Fick nyligen en offert på ospecificerat flis á 900kr/m³ + moms så det kanske till och med lönnar sig att ta tillvara på!
Klokt. TS har tidigare fått rådet att glesa ur (inte hamla) sin lönn för bromsa tillväxten och släppa in mer ljus till både sin granne och sig själv. Av bilderna framgår att försök till beskärning redan har gjorts med mycket grenverk som växer inåt i kronan. Glesa ur invändigt och begränsa grenar som växer utåt är fullt möjligt kan vara ett första steg i samarbete med en bra arborist.
Men...!
Eftersom det fortfarande är en relativt liten lönn, som kan växa till nästan dubbla storleken inom sin livstid, är det kanske rätt tid att nu ta en funderare hur länge den kan stå kvar på den relativt lilla villatomten.
Rådet kvarstår:
Samråd med grannen om ambitionsnivå och finansiering över ett glas öl med tilltugg nu när våren nalkas.
Om 20 år+ är det förenat med mycket arbete och höga kostnader att reducera olägenheter med en alltför stor lönn.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
mycket kloka arborister! Kan intyga att de har rätt eftersom jag själv har lönnar som tidigare ägare beskurit.

sedan är just tysklönn inte så kul eftersom dom sprider så himlans mycket frön. Har för mig att det t o m varit på tal att klassa dom som invasiva av den anledningen…. Men vackra träd är de!
Tysklönnar är väldigt fina. Men jag kan intyga att de självsår sig i hög grad...
 
H Högtigolv skrev:
Grannsämja är bra och önskvärt, men på vilket sätt har din grannes träd prioritet framför ditt? Inte alls i min mening, här är det ju frågan om att du ska behövs åsamka potentiell skada på ditt träd till förmån för grannens, att denne inte kan se värdet av lönnen framför äppleträdet är dennes problem. Fina ädelträd förtjänar att bevaras och dom som jag uppfattar gnäller om stakethöjder och skuggning är samma som helst av allt hade velat lägga marksten på hela tomten och kalhugga varenda yta till en grön öken för det ”ger ljus och är behändigt”. Minst lika fjantigt av dessa att inte kunna stå ut med lite skugga och löv från ett praktfullt, biologiskt mångfaldsgynnande och karaktärsfullt träd som desamma hävdar på samma sätt att du inte önskar beskära och därmed förstöra en vacker lönn.
Finns en massa plats i skogen för höga vackra lönnar och inte på tomter på 1000-2000 kvm! Äppleträd blir ofta inte så höga och behöver skydd, sol, beskärning, vattning och värme och passar i villaträdgård och ger mat till folk och djur.
 
L Lakritsianen skrev:
Finns en massa plats i skogen för höga vackra lönnar och inte på tomter på 1000-2000 kvm!
Om träd på granntomten är ett stort problem så är det kanske inte så smart och köpa en fastighet med liten tomt och nära till grannar som har träd. Man har väl lite ansvar var man väljer att bosätta sig.
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om träd på granntomten är ett stort problem så är det kanske inte så smart och köpa en fastighet med liten tomt och nära till grannar som har träd. Man har väl lite ansvar var man väljer att bosätta sig.
Träd växer fort! Och de flesta av oss tror gott om andra människor och utgår från att alla ska visa hänsyn till andra människor. Men det verkar vara kört för det finns tydligen många med Putinanda som kör på för ATT DE KAN! Så fruktansvärt tråkigt.
Det kryllar ju inte direkt av stora tomter? Och hur rik ska man behöva vara för att kunna ha lite fruktträd?
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Träd växer fort! Och de flesta av oss tror gott om andra människor och utgår från att alla ska visa hänsyn till andra människor. Men det verkar vara kört för det finns tydligen många med Putinanda som kör på för ATT DE KAN! Så fruktansvärt tråkigt.
Det kryllar ju inte direkt av stora tomter? Och hur rik ska man behöva vara för att kunna ha lite fruktträd?
Om du ser dig omkring i olika villaområden så borde du lätt inse att det vimlar av höga träd, så att som du tro 'gott' om alla är sällsynt naivt. Sen är det inte precis ondska att vilja ha ett ståtligt träd på sin tomt. Man kan ju vända på det och tycka att det är ondska att vilja döda träd på grannens tomt.
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.