22 031 läst · 19 svar
22k läst
19 svar
elda i kassett ; virke med spik ?!
Sida 1 av 2
Har ganska mycket regelvirke som jag eldar med. Tidigare har jag bemödat mig med att rensa från spik, känns inte
riktigt bra att stoppa in metall i kassetten...
Så fick goda vännen syn på detta , fullkomligt onödigt tyckte han, spiken plockar man ut
när man eldat klart och städar kassetten...
Hur gör ni?
riktigt bra att stoppa in metall i kassetten...
Så fick goda vännen syn på detta , fullkomligt onödigt tyckte han, spiken plockar man ut
när man eldat klart och städar kassetten...
Hur gör ni?
Skitsnack, keramiken innehåller spår av zink när den gjuts så elda och var glad. se bara upp när ni eldat tryckimpregnerat och sandar med askan så ingen miljöknutte ser det. Hela infarten lyste neongrön när isen smälte frampå förmiddan sen.Jesca_j skrev:
Vedeldarn har rätt (som vanligt). Zinken på galvad spik är inget problem, den förångas vid dessa temperaturer och innan vi hade keramik slängde vi ju in galvad plåt i eldstaden för att göra sot av ev. tjära.
Man skulle kunna tänka sig att järnet kunde legera sig med något ämne i keramiken vid 1000 grader, men den består huvudsakligen alumina Al2O3 och glas SiO2, som är extremt stabila ämnen och så finns det redan järnoxid Fe2O3.
I en kassett av järn, som tråden startade med, är det naturligtvis helt ofarligt.
Jag brukar slänga askan i trädgårdskomposten och sedan sållar jag jorden, så att både kvistar och större spik blir kvar.
Man skulle kunna tänka sig att järnet kunde legera sig med något ämne i keramiken vid 1000 grader, men den består huvudsakligen alumina Al2O3 och glas SiO2, som är extremt stabila ämnen och så finns det redan järnoxid Fe2O3.
I en kassett av järn, som tråden startade med, är det naturligtvis helt ofarligt.
Jag brukar slänga askan i trädgårdskomposten och sedan sållar jag jorden, så att både kvistar och större spik blir kvar.
Hårda pojkar eldar inte med keramik i pannan.
Galvad spik skall man inte heller elda. Gasformig zink deltar i ett antal redox reaktioner (vanlig gymnasiekemi).
Andra bra tips: Pellets med tillsats av motorolja ger ett bra värmevärde.
Galvad spik skall man inte heller elda. Gasformig zink deltar i ett antal redox reaktioner (vanlig gymnasiekemi).
Andra bra tips: Pellets med tillsats av motorolja ger ett bra värmevärde.