HOBBY ARCHITECT
Thomas59 Thomas59 skrev:
Om du nu har problem med den feedback du får kan man ju undra varför du lägger upp planlösningar här på BH då.
Ja, jag är så naiv som aldrig inser hur utbrett internethatet är. Förlåt att jag hade några åsikter över huvud taget, det får jag ju inte ha, bara ni. Men jag har ju fått uppmärksamhet till mina ritningar i alla fall. All publicity is good publicity.

https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/casa-courtyard
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/funko
 
Biorum skulle jag vilja säga är något som skulle nog efterfrågas i ett större och lyxigare hus. Det är en helt annan upplevelse att kunna titta på film( både bild och ljudmässigt) i egen regi. TV finns nog i varje sovrum ändå, och någon slags tv tänker jag mig finns kanske i anslutning till där man äter frukost, förmodligen behöver den inte vara synlig hela tiden men möjlighet skall finnas att kunna titta på nyheter osv.

Gällande akvariet och den förmodade storleken på den i relation till ritningen och kvm som anges så är det nog ganska många tusen liter. Det krävs pumpar, filtrering, rengöringssystem, matautomatik och mycket annat. Därav egentligen min fråga om teknikrum till detta. Jag är ingen expert på området men har haft eget saltvattenakvarie på några tusen liter och det är mycket teknik kring det.
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
PS. Om det är nån som har länk till hus med pool i vinterträdgård får ni gärna länka. Verkar extremt ovanligt, t.o.m. ganska ovanligt med inomhuspool över huvud taget.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ok.
Kan man inte ha filmduk i ett tv-rum?
Rummet behöver vara ganska djup för att projektorn skall kunna projicera en ordentligt big screen. Här finns lite basic info om biorum och vad som krävs om man skall göra det ordentligt

https://www.thespruce.com/building-the-perfect-home-theater-room-1821298

Sedan lite inspiration för att få rätt känsla för storlek på rum eller andra möjligheter och förväntningar man kan ha t.ex.

https://www.electronichouse.com/home-theater/3d-home-theater-features-180-inch-screen1/

https://www.customcontrols.co.uk/blog/top-5-home-cinema-ideas/
 
HOBBY ARCHITECT
D Dino84 skrev:
Rummet behöver vara ganska djup för att projektorn skall kunna projicera en ordentligt big screen..
Jaha! Men detta tycker jag ser ut som ett vanligt tv-rum, likt mitt.
Modernt vardagsrum med soffa, tv, trädetaljer, glasfönster och japanska influenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jaha! Men detta tycker jag ser ut som ett vanligt tv-rum, likt mitt.
[bild]
Visst, men skulle inte vilja kalla detta för dedikerad biorum, såg denna bild i artikeln innan jag skickade och tänkte att det kan vara lite förvirrande/ missvisande, men om du tittar vidare på de andra 2 länkarna så får du en bättre uppfattning om vad möjligtvis kan förväntas från ett dedikerad biorum.

Nu säger jag inte att alla hus måste ha ett dedikerat biorum, det var bara som inspiration och vad möjligtvis kan förväntas i sammanhanget 800kvm hus
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ja, jag är så naiv som aldrig inser hur utbrett internethatet är. Förlåt att jag hade några åsikter över huvud taget, det får jag ju inte ha, bara ni. Men jag har ju fått uppmärksamhet till mina ritningar i alla fall. All publicity is good publicity.

[länk]
[länk]
Kritik, synpunkter, kommentarer, som du inte gillar=internethat? Hur man säger att man har svårt att ta kritik, utan att säga att man har svårt att ta kritik.
 
HOBBY ARCHITECT
Thomas59 Thomas59 skrev:
Kritik, synpunkter, kommentarer, som du inte gillar=internethat? Hur man säger att man har svårt att ta kritik, utan att säga att man har svårt att ta kritik.
Det kallas så, eller vad kallar du det när folk är otrevliga på nätet?
 
HOBBY ARCHITECT
D Dino84 skrev:
Gällande köket ser det toppen ut, enda kommentaren där möjligtvis skulle vara att låta köksön stå fritt så att man kan komma åt köket från två håll. Man får då en mer öppen känsla också.
Det tål att tänkas på, är bara rädd att köksön blir för liten då.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått mig på vitsen med utekök. Då måste man dra ut alla ingridienser från köket, men visst om man bor i ett varmt land kanske man ofta vill vara ute och grilla och så.
ute kök på ett sånt stort hus är ett måste ser fattigt ut annars
men måste det vara så stort?
det skall ju värmas upp med?
mer toaletter på övervåningen!
måste det vara så många sovrum?
känns som en hotellkorridor uppe! instängd känsla
har uteplatsen kvällssol? typ det viktigaste av allt
byt plats på köket mot uteplatsen vill du gå över den ytan för hämta nått ut?
släng ut hottuben ut i trädgården
en toa nära uteplatsen! vill du verkligen gå ända ditt in om du har fest ute för gå på toa?
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
PS. Om det är nån som har länk till hus med pool i vinterträdgård får ni gärna länka. Verkar extremt ovanligt, t.o.m. ganska ovanligt med inomhuspool över huvud taget.
Inomhuspool med (öppningsbart) glastak. Visst finns det men kanske inte så vanligt, knappast extremt ovanligt dock. Sett flera exempel både i villor och i lägenheter. ”Klockkungens” lägenhet, ca 420m2, mitt emot centralen i sthlm är ett exempel med 15m lång indoor pool, vinterträdgård och sliding roof. Finns några fler på Östermalm. Du kan väl Googla själv, så hittar du.

3D-visualisering av en byggnads layout med etiketter: sovrum, badrum, vardagsrum, pool, bastu, terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det kallas så, eller vad kallar du det när folk är otrevliga på nätet?
Offerkofta på ser jag. Nej det är inte internethat. Det är kritik och synpunkter. Inget annat. Möjligen lite OT-synpunkter på hur du tar kritiken, men inte hat det heller. Läge att tagga ner lite. Ber du om synpunkter måste du tåla lite mothugg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.