Mikael_L
Ja då är det kanske tvättmaskinen som det är fel på i alla fall.
Man borde mäta vilken ström det går när tvättmaskinen kör.

I vissa tvättmaskiner sitter det flera element, dom är tänkt att användas vid inkoppling av flera faser typ
3x10 A/230V där kan det sitta en bygling på inkommande så att maskinen värmer med mer effekt/slingor än vad en 10A tål.

E elmont skrev:
I vissa tvättmaskiner sitter det flera element, dom är tänkt att användas vid inkoppling av flera faser typ
3x10 A/230V där kan det sitta en bygling på inkommande så att maskinen värmer med mer effekt/slingor än vad en 10A tål.
Men TM har fungerat bra i nästan nio år. Dessutom har den bara en vanlig stickkontakt, dvs en fas. Den har också bara ett värmelement vad jag kan se. Det stod något om 2000W på detta (jag tog ett foto med det är väldigt otydligt). Så jag ser det som väldigt osannolikt att TM är tänkt att dra mer är 10A.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja då är det kanske tvättmaskinen som det är fel på i alla fall.
Man borde mäta vilken ström det går när tvättmaskinen kör.
Låter lite farligt för mig som lekman att mäta...

Men frågan är sedan om det är värmelementet (som går att byta) eller något annat i TM som är felaktigt och drar mer ström än tänkt. Ett nytt värmelement kostar ca 200kr så det kan man ju köpa på vinst och förlust och testa.

Jag skulle ju snarast tro att ett trasigt värmelement skulle bryta kretsen och inte värma alls. Men kanske en bruten krets leder till att strömmen tar en annan väg?

Då är frågan, löser JFB när den ska börja värma, dTM brukar snurra en stund innan värmen. Det går ju att skruva bort plåten på baksidan och rycka tamparna på elementet. TM är dum och vet inte att dom är borta, utan kopplar bara in för att värma. TM kommer då att stanna på tiden för att värma och stå still där, för att invänta rätt temp.Enkelt om man inte har instrument.

J jonaserik skrev:
Då är frågan, löser JFB när den ska börja värma, dTM brukar snurra en stund innan värmen. Det går ju att skruva bort plåten på baksidan och rycka tamparna på elementet. TM är dum och vet inte att dom är borta, utan kopplar bara in för att värma. TM kommer då att stanna på tiden för att värma och stå still där, för att invänta rätt temp.Enkelt om man inte har instrument.
JFB löser aldrig ut. Bara säkringen.

Värmeelementet sitter på framsidan men man måste montera tillbaka fronten innan man startar tvättmaskinen, annars har man ingen lucka...

Ursäkta kollade inte vilken typ av TM du har, lustigt med att sitta i framkant. Det kan vara elementet i alla fall, i det så är det en värmespiral och det kan bli kortslutning i den. Då kommer motståndet att minska och strömmen öka. Säkringen går, den vart ju varm säger du, ett bevis på att något drar mer än vad den tål. Det med att det blir kortis i elementet är inte vanligt, men händer, Går säkringen när den ska värma och inte när TM snurrar, så kan jag nog sätta en peng på elementet, det vrider sig lite när strömman kommer på.
PS El-spiralen ligger i en keramisk massa som kan smula sig och ge kortis i spiralen.

J jonaserik skrev:
Ursäkta kollade inte vilken typ av TM du har, lustigt med att sitta i framkant. Det kan vara elementet i alla fall, i det så är det en värmespiral och det kan bli kortslutning i den. Då kommer motståndet att minska och strömmen öka. Säkringen går, den vart ju varm säger du, ett bevis på att något drar mer än vad den tål. Det med att det blir kortis i elementet är inte vanligt, men händer, Går säkringen när den ska värma och inte när TM snurrar, så kan jag nog sätta en peng på elementet, det vrider sig lite när strömman kommer på.
PS El-spiralen ligger i en keramisk massa som kan smula sig och ge kortis i spiralen.
OK. Jag beställer ett nytt värmelement och testar med detta.

Bosch tvättmaskin, värmeelementet verkar alltid sitta på framsidan för dessa. Lite jobbigt att ta och och på fronten, speciellt hållaren för trummans gummimanschett som måste sitta tajt.

Redigerat:
Så nu har jag beställt ett nytt värmeelement, 278kr inklusive frakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.