Hej

Jag har en gammal Inca Bordssåg 341.017.20
Anslutningssladden har med åren blivit ganska spröd, så jag skaffade en ny hos Clas O.
Enkel match att byta sladd. Trodde jag. Komplikationer tillstötte.

Tyvärr lossnade en sladd. Från relät gissar jag av längden att döma. Slarvigt fastskruvad av tidigare ägare?
Efter lite googlande har jag kommit underfund med att den lösa sladden hör till motorskyddet (överhettninsgskydd?)
Tyvärr hittar jag inga kompletta kopplinsscheman på nätet, så frågan till er som råkar ha en likadan dyrgrip är: VAR SKA MOTORSKYDDET ANSLUTAS PÅ RELÄT?

Bild 1, Sågen med bordet avtaget.
Bild 2. Kopplingsplint med anslutningar mot motorn och den lösa sladden inringad
Bild 3. Relä. Jag antar att sladden ska sitta här någonstans, men det är 10 olika platser att välja på i teorin.
Numrerat, 13/14, 23/24, 33/34 och 43/44. Det sista paret verkar inte användas. Dessutom ett par utan nummer vid reläts "fot"

Bild 2 med de sex anslutningarna. Kablarna kopplade enligt följande.
Övre vänstra: lös sladd + motorskydd
Övre mitten: tom
Övre högra: motorskydd + reläts nedre plint och sedan till relä 23 (inkommande 230V)
Nedre vänstra: Motor + kondensator + relä 34
Nedre mitten motor + kondensator
Nedre högra: Motor + relä 34

Startknappen är kopplad till relä 13,14,33.

Innan denna sladd lossande funkade maskinen, men med en farlig anslutningssladd.
Nu startar den inte alls (föga förvånande).
 
  • Gammal Inca bordssåg modell 341.017.20 utan bord, visar sågblad, motor och delar av ramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet kopplingsfack på bordssåg med elektriska kablar och en lössladden inringad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsplint i en Inca Bordssåg med lösa och anslutna kablar, där en kabel är inringad som en del av ett felsökningsscenario.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, har du fått ordning på sågen?
 
Ja, det löste sig.
Nu går den gamla sågen som en klocka.
Fantastisk maskin,
 
vad bra, jag har en likadan som bara slutade fungera, gick ett tag efter sladdbyte sen brände den säkringar. Bränd motor säger de på verkstaden. Behöver ny motor.
A AlfJ skrev:
Ja, det löste sig.
Nu går den gamla sågen som en klocka.
Fantastisk maskin,
A AlfJ skrev:
Ja, det löste sig.
Nu går den gamla sågen som en klocka.
Fantastisk maskin,
A AlfJ skrev:
Hej
A AlfJ skrev:
Ja, det löste sig.
Nu går den gamla sågen som en klocka.
Fantastisk maskin,

Jag har en gammal Inca Bordssåg 341.017.20
Anslutningssladden har med åren blivit ganska spröd, så jag skaffade en ny hos Clas O.
Enkel match att byta sladd. Trodde jag. Komplikationer tillstötte.

Tyvärr lossnade en sladd. Från relät gissar jag av längden att döma. Slarvigt fastskruvad av tidigare ägare?
Efter lite googlande har jag kommit underfund med att den lösa sladden hör till motorskyddet (överhettninsgskydd?)
Tyvärr hittar jag inga kompletta kopplinsscheman på nätet, så frågan till er som råkar ha en likadan dyrgrip är: VAR SKA MOTORSKYDDET ANSLUTAS PÅ RELÄT?

Bild 1, Sågen med bordet avtaget.
Bild 2. Kopplingsplint med anslutningar mot motorn och den lösa sladden inringad
Bild 3. Relä. Jag antar att sladden ska sitta här någonstans, men det är 10 olika platser att välja på i teorin.
Numrerat, 13/14, 23/24, 33/34 och 43/44. Det sista paret verkar inte användas. Dessutom ett par utan nummer vid reläts "fot"

Bild 2 med de sex anslutningarna. Kablarna kopplade enligt följande.
Övre vänstra: lös sladd + motorskydd
Övre mitten: tom
Övre högra: motorskydd + reläts nedre plint och sedan till relä 23 (inkommande 230V)
Nedre vänstra: Motor + kondensator + relä 34
Nedre mitten motor + kondensator
Nedre högra: Motor + relä 34

Startknappen är kopplad till relä 13,14,33.

Innan denna sladd lossande funkade maskinen, men med en farlig anslutningssladd.
Nu startar den inte alls (föga förvånande).
 
Om du inte reparerar den så är jag eventuellt intresserad av att köpa den, eller delar av den.
Jag saknar en del tillbehör.
 
Hej, har inga tillbehör, gjorde ett eget enkelt klyvanhåll. Var själv på jakt efter sådana. Lägger nog ner det nu eftersom det verkar krångligt att byta motor. Var bor du?
 
1 1957 skrev:
Hej, har inga tillbehör, gjorde ett eget enkelt klyvanhåll. Var själv på jakt efter sådana. Lägger nog ner det nu eftersom det verkar krångligt att byta motor. Var bor du?
1 1957 skrev:
vad bra, jag har en likadan som bara slutade fungera, gick ett tag efter sladdbyte sen brände den säkringar. Bränd motor säger de på verkstaden. Behöver ny motor.
Jag bor i Stockholm
Var finns du?
 
Göteborg, jag kan ta bilder på det jag har. Ska eventuellt till Stockholm runt 1 april
 
1 1957 skrev:
Hej, har inga tillbehör, gjorde ett eget enkelt klyvanhåll. Var själv på jakt efter sådana. Lägger nog ner det nu eftersom det verkar krångligt att byta motor. Var bor du?
Byta motor är enkelt, är ju remdrivet. Vilken motor som helst som har rätt rpm och är tillräckligt stark funkar.
 
1 1957 skrev:
Göteborg, jag kan ta bilder på det jag har. Ska eventuellt till Stockholm runt 1 april
Ska vi fortsätta off-line?
Tror inte så många andra är intresserade av denna konversation.
Du kan malla mig på Alf.t.jansson(at)gmail.com

Jag redigerar bort adressen här när vi etablerat kontakt
 
A AlfJ skrev:
Ska vi fortsätta off-line?
Tror inte så många andra är intresserade av denna konversation.
Du kan malla mig på Alf.t.jansson(at)gmail.com

Jag redigerar bort adressen här när vi etablerat kontakt
För info så försvinner möjligheten att redigera ett inlägg efter 1h.
 
Jag märkte det.
Man lär sig hela tiden
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.