Q
Hej, nu har jag fått nog av grannens hund som stör oss och skrämmer vår son.
Är det till kommunen man skall anmäla detta? Går detta göra anonymt?

Bakgrunden att vi stör oss på den och fått nog är att den skäller hela kvällarna då den går ute på tomten. Så fort någon går förbi på gångbanan så skäller den, när vi går förbi med vår hund så är den tok aggresiv. Den rymmer lite då och då och en gång så attakerade den vår hund när grabben var ute och gick. Vår hund fick bit och rivmärken.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
SusoDus och 10 till
  • Laddar…
H
Q jope84 skrev:
Hej, nu har jag fått nog av grannens hund som stör oss och skrämmer vår son.
Är det till kommunen man skall anmäla detta? Går detta göra anonymt?

Bakgrunden att vi stör oss på den och fått nog är att den skäller hela kvällarna då den går ute på tomten. Så fort någon går förbi på gångbanan så skäller den, när vi går förbi med vår hund så är den tok aggresiv. Den rymmer lite då och då och en gång så attakerade den vår hund när grabben var ute och gick. Vår hund fick bit och rivmärken.
Har du pratat med grannen? Vad säger grannen? Det är svårt tror jag att anmäla till kommunen om du inte har mycket bevis. Frågan om det är kommunen eller polisen du skall anmäla. Prata med polisen. Anonymt blir nog svårt, det måste ju till bevis. En hund som anfaller bör anmälas till polisen efter veterinärbesök och bevis att det är grannens hund som har orsakat skadorna på din hund.

• Gilla
Gustava60 och 3 till
  • Laddar…
Q
H HEM2121 skrev:
Har du pratat med grannen? Vad säger grannen? Det är svårt tror jag att anmäla till kommunen om du inte har mycket bevis. Frågan om det är kommunen eller polisen du skall anmäla. Prata med polisen. Anonymt blir nog svårt, det måste ju till bevis. En hund som anfaller bör anmälas till polisen efter veterinärbesök och bevis att det är grannens hund som har orsakat skadorna på din hund.
De pratar så dålig svenska och de förstår att den inte kan bete sig då de försökt hängna in några meter från gångvägen, men den tar sig ut den inhängnaden och står innan för staketet mot gångvägen. Det är försent att polisanmäla nu då det var 3 månader sedan attaken var, vi ville inte göra grej av de då.
Borde man inte kunna anmäla till miljö & hälsa då det är störande ljud?

Om hunden anfallit och skadat någon så ska det omedelbart polisanmälas.
Det kan eventuellt leda till någon form av åtgärd.

Att den skäller på tomten och är aggressiv på "sin" sida staketet är något som ni inte har något för att anmäla.
Det har testats i rätten och även om man inte får ha hunden ute hela natten skällandes så anses det vara acceptabelt med en hund som är ute och skäller rätt många timmar om dagen i ett villaområde.

• Gilla
  • Wow
Claes Sörmland och 8 till
  • Laddar…
H
Q jope84 skrev:
De pratar så dålig svenska och de förstår att den inte kan bete sig då de försökt hängna in några meter från gångvägen, men den tar sig ut den inhängnaden och står innan för staketet mot gångvägen. Det är försent att polisanmäla nu då det var 3 månader sedan attaken var, vi ville inte göra grej av de då.
Borde man inte kunna anmäla till miljö & hälsa då det är störande ljud?
Hur kommer det sig att hunden tar sig ut till nästa inhägnad, är den första lägre? Föreslå att de sätter på hunden en löplina istället så kommer inte hunden ut till er. Du kan ju prata med kommunen men det blir nog svårt om det inte är mycket störande. Vad säger de andra grannarna?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Q
H HEM2121 skrev:
Hur kommer det sig att hunden tar sig ut till nästa inhägnad, är den första lägre? Föreslå att de sätter på hunden en löplina istället så kommer inte hunden ut till er. Du kan ju prata med kommunen men det blir nog svårt om det inte är mycket störande. Vad säger de andra grannarna?
När vi var på fest hos grannen som bor längre från dem än oss så undrade de om inte vi också hör den där hunden, så de stör sig också. Har inte kunnat kolla så noga på hur deras inhängnad är då det alltid är mörkt när jag går därförbi och de har thuja häck. Hunden har inte alltid varit såhär skällig , utan har blivit mer på senaste året då den verkar vara i hundgården mycket.

• Gilla
  • Wow
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, så länge hunden håller sig på tomten, oavsett bakom vilket lager så är det inte något kommunen kan göra, tar de in hunden under natten så är skällandet inte heller något de kan göra annat än att möjligtvis medla kring, men det beror ju helt på tjänstemännen hur villiga de är att ta en sådan boll och jag misstänker att viljan att medla inte direkt ökar om man gör en anonym anmälan.

Att det gått tre månader gör det ju inte omöjligt att göra en anmälan, men om ni inte dokumenterade allt väldigt noga så lär den läggas ned i samband med att den kommer in och lämnas helt utan åtgäd.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vår lokala villaförening i mitt förra boende i Malmö drog i ett liknande ärende. Det tog flera år innan hundägarna fick göra sig av med djuren. I det fallet gällde det två importjyckar som inte fick komma in i huset och det betraktades som vanvård.

Som @HEM2121 skriver får man acceptera skällandet om det inte sker hela dygnet. Överfall måste anmälas på direkten

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Q
yonna yonna skrev:
Vår lokala villaförening i mitt förra boende i Malmö drog i ett liknande ärende. Det tog flera år innan hundägarna fick göra sig av med djuren. I det fallet gällde det två importjyckar som inte fick komma in i huset och det betraktades som vanvård.

Som @HEM2121 skriver får man acceptera skällandet om det inte sker hela dygnet. Överfall måste anmälas på direkten
Jag kommer nog anmäla till miljö och hälsa ändå, de kanske får en tankeställare om kommunen kontaktar dem.
Om den attackerar igen så får det bli en polisanmälan eler till länsstyrelsen.

• Gilla
  • Haha
Donn och 6 till
  • Laddar…
H
yonna yonna skrev:

Det var inte jag som skrev det men jag håller dock med, det är svårt att få rätsida på det om det inte är ovanligt mycket störande och det är tyvärr inte den som störs som avgör det.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Tror inte du får ha hunden uppbunden i löplina när den är oövervakad

• Gilla
john68 och 7 till
  • Laddar…
Patrik V.
Har riktigt svårt att begripa hur någon granne som dessutom ska ha blivit attackerad av grannens hund, tycker det är för besvärligt att prata med grannen om det hela.

Att försöka anmäla det hela till oberörda myndigheter, går dock bra. Deras tid att lägga ner på detta, är helt fruktlöst, men det är tydligen ändå det som enbart vill göras.

Polisanmälan attacker och kontakta Länsstyrelsen, görs inte heller, trots att det är det som ska/kan/bör göras.

• Gilla
Hemmapysslaren och 3 till
  • Laddar…
H
Y YuGi skrev:
Tror inte du får ha hunden uppbunden i löplina när den är oövervakad
Det är möjligt, kan inte de reglerna. Då får det väl bli en hundgård istället, speciellt om hunden kan gå till anfall.
Skaffar man hund så har man ett ansvar att hunden inte får vara ensam allt för länge.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ljudstörningen anmäls mycket riktigt till Miljöförvaltning i kommunen - hänvisa till 9 kap 3§ i miljöbalken där det även finns prejudikat kring hundskall.
Vid tanke om vanvård av djuret är det länstyrelsen som sköter tillsyn. Om hunden attackerar är det helt korrekt ett polisärende.

• Gilla
arkTecko och 10 till
  • Laddar…
U
Att själv prata med grannen lär troligtvis vara det första kommunen råder dig till.
Har du för avsikt att göra en anmälan till kommunens miljöenhet kan du redan nu börja föra en störningsdagbok för det kommer att krävas som underlag, många kommuner brukar ha etjänster för att anmäla olägenhet . Ska detta klassas som en olägenhet så krävs det, precis som andra medlemmar tidigare svarat, att störningen inte är tillfällig.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...gler-om-halsoskydd-enligt-9-kap.-miljobalken/

Misstänker du att hundens beteende beror på att den far illa kan du även anmäla till Länsstyrelsen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.