Hej!

Är det någon som vet hur man snyggt kan avsluta en hålkälslist i ett snedtak mot ett hörn där den inte kommer att möta en annan list? Bilden visar var jag kommer att sätta listen, där snedtaket möter gavelväggen (lila linjen i bilden). Jag har inte tänkt sätta någon list där taket möter den andra väggen, alltså mellan B och C. Hur kan jag avsluta hålkälslisten så att den sluter så tätt som möjligt mot alla delar av hörnet där A, B och C möts? Finns det något bra sätt, eller måste jag sätta en list även mellan B och C för att få det snyggt?

• Vitrum med träbjälkar, tapet med blommotiv, trägolv, markerade punkter A, B, C och lila linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Hej! Om du vet vad du har för takvinkel så är det enkelt. Annars får du ta reda på de med en smygvinkel eller tumstocken å sen kolla på kapogeren va det är för vinkel (om du inte har en smygvinkel med grader). Sen ställer du listen i kapogeren på samma sätt som listen skall sitta på väggen. Det vill säga att anhållet på sågen motsvarar vägen. Listen står med andra ord med överkanten av listen ut mot dig. Kan vara lite knepigt att hålla den på plats. Sen tilltar/lutar du sågen till rätt antal grader och kapar sen. Klart!

• Gilla
esara
  • Laddar…
E esara skrev:
Är det någon som vet hur man snyggt kan avsluta en hålkälslist i ett snedtak mot ett hörn där den inte kommer att möta en annan list?
I know but I won't say :rofl:

S Snickarkirre skrev:
Hej! Om du vet vad du har för takvinkel så är det enkelt. Annars får du ta reda på de med en smygvinkel eller tumstocken å sen kolla på kapogeren va det är för vinkel (om du inte har en smygvinkel med grader). Sen ställer du listen i kapogeren på samma sätt som listen skall sitta på väggen. Det vill säga att anhållet på sågen motsvarar vägen. Listen står med andra ord med överkanten av listen ut mot dig. Kan vara lite knepigt att hålla den på plats. Sen tilltar/lutar du sågen till rätt antal grader och kapar sen. Klart!
@Snickarkirre Tack!! Precis det jag behövde. Lite finlir kvar här, men det ser ut att bli bra

• Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.