Situationen med förvirring i branschen är säkert alldeles riktig. Men det beror inte på att reglerna eller produkterna skulle vara särskilt komplicerade, utan på bristande engagemang, intresse och teoretiskt kunnande hos entreprenörerna. Många har inte ens läst de nya reglerna. Vad gäller de produkter som är svåra att hantera så är de i många fall tillfälliga lösningar tills man lyckas skapa ett bättre system för att uppfylla de nya kraven. Detta är tillverkarnas fel, de har haft lång tid på sig att fixa detta, men satte generellt igång för sent. Lösningen blir naturligtvis att man som entreprenör istället väljer en produkt som går bättre att arbeta med, man har knappast bundit upp sig att köra med Mapei eller Schönox för all framtid. Jag ser inte problemet, jag bygger utmärkta badrum enligt de nya reglerna och med de nya systemen. Förstår inte varför inte alla skulle kunna göra det, det är inte rocket science precis.

För övrigt, plattsättarna har generellt inte kunskap att bedöma huruvida de nya reglerna är överdrivna, man behöver ha en ganska stor teoretisk kunskap för att kunna fuktdimensionera och räkna på detta. I vissa delar håller jag i och för sig med om att de är överdrivna, men det kan knappast göra dem något. Man tar ju betalt för de extra kostnaderna i vilket fall.

Men nu är vi väldigt offtopic, så vi får nog lägga ner diskussionen i den här tråden.

jon_h skrev:
...Man tar ju betalt för de extra kostnaderna i vilket fall.
Vilket är funkar för de som bygger, men för de som betalar så blir det inte lika bra. Att betala en massa mer för att uppfylla normer som är extremt överdrivna e ju inte så kul för kunden.

Om de nu vore extremt överdrivna, ja. Men med facit i hand så sker den absolut största delen fuktskador i badrum som är 0-5 är gamla, så det är ganska uppenbart att man behöver de stora marginaler som de nya reglerna skapar.

Och det är fortfarande off topic, fler tankar kring detta tas med fördel i den här tråden:

http://forum.byggahus.se/badrum/75024-bkrs-regler-nytta-och-rimlighet.html

Om vi återigen svänger in på tråden då.

Skulle Ardex S 1-K fungera för mig?

Såvitt jag vet:

Nej, inte i sig. Men om den kompletteras med Ardex universalduk så går det bra.

Skall universalduken användas i hela badrummet eller bara i dusch hörnet.

I hela utrymmet, kraven på ångmotstånd är samma i hela utrymmet. I praktiken hade det räckd med det som begjuts med vatten, men inte enligt branschreglerna.

Ok!

Tackar för svaret.

Lär säkert återkomma senare för fler frågor.

Mapei har iofs ett system som enligt Mapei uppfyller de nya reglerna men godkännandet är inte klart då testet hos SP tydligen ganska lång tid.
Sist jag handlade hörde jag att det skulle vara godkänt i slutet på september - början på Oktober.
I princip går Mapei tillbaka till det system de hade tidigare innan det förenklades och man tog bort Primer S.
Det nya blir således enligt vad jag erfarit:
En strykning Primer G, två strykningar Primer S, därefter Mapegum.

Byggde två badrum nu i sommar på detta viset.

Mvh

Samma sak sade Maxit, men det visade sig när det testades att det inte riktigt räckte till. Vi får hoppas att Mapeis gör det.

Jo, de har ett väldigt trevligt sortiment av allt man kan önska sig inom bruk med mycket specialprodukter så det vore synd om ett nytt system blev ännu mer försenat.

Mvh

Vi håller på att renovera vårt badrum och har valt Cascos system för ång och vatten tätning (Underlaget är masterboard och golvet är flytspacklat). På väggarna har vi nu applicerat väven för ång och vatten tätning med fix och därefter rollat med aqua stop 1 gång. Vi noterade att aqua stop:en inte suger alls lika mycket som det står att den ka göra enligt casco och misstänker att det egentligen är onödigt. Läser man på leverantörens instruktioner kan man få uppfattningen att endast skarvar och rörgenomföringar ska tätas med aqua stop (vi har alltså rollat över allt). Någon som vet vad som är rätt och fel?

Jag har för mig att det står i monteringsanvisningen att hela väggarna ska rollas? I vilket fall, det står ju precis hur du ska göra i den.

Jag tolkar produktinformationen för Casco WetStop 3795 som att Aqua Stop 3635 endast skall användas i rörgenomföringar och skivskarvar/hörn i kombination med manchetter.

I övrigt skall ju väven monteras i Casco Multifix, och överlappande skarvar skall limmas med Casco SuperSet 3879. http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Produktinfo%20WetStop.pdf

Obegripligt att de är så otydliga på den punkten. Jag kikade på Schönox monteringsanvisning, alltså precis samma produkter men under deras proffsvarumärke, och det verkar som att GoForIt har rätt. Men det är fasen inte tydligt.

För övrigt verkar man kunna montera duken antingen i fix, tätskikt, eller ett vinylllim som heter Aquaproff. Jag hade valt det sistnämnda, på så vis tillför man minimalt med fukt till skivväggen. Uttorkningen kan ju bara ske bekåt i väggen när man väl satt upp duken, och att då sätta upp den med fix är i mitt tycke mer eller mindre vansinnigt. Andra leverantörer med motsvarande dukar, till exempel Maxit, har valt vinyllimmet just för uttorkningens skull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.