richardtenggren
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad tycker du min hemsida ska heta då? För att vara civilingenjör måste man väl ha en viss utbildning.

jo, jag vet att hus behöver väggar, tack för tipset, men jag pratar ju om en specifik väggbit här.

(Slår vad om att du röstar SD.)
Du menar som med arkitekt? De krävs 300 HP på vardera utbildning ;)

Absolut, men du får nog ringa arkitekten eller beställaren för att få ”rätt” svar, vi kan ju bara anta?

Haha, din analys är nog faktiskt sämre än dina undermåliga planlösningar och fasadskisser.
 
  • Gilla
Manberg och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Arkitekt är ingen skyddad titel, själv kallar jag mig hobby arkitekt.
Fönstrena i den bakre delen är ju smalare och uppdelade i två delar, sen är det längre upp till taket på den sidan.
Jag tycker symmetri skulle passa för fönstrena på den främre delen av huset. Vad skulle man ha i hörnet här som inte hade gått annars menar du?
[bild]
Gaveln på en soffa är sällan snygg. Kollar man på tvn så sätter man oftast sittpositionen avskiljd då det är mest lugnast för sinnet.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du menar som med arkitekt? De krävs 300 HP på vardera utbildning ;)

Absolut, men du får nog ringa arkitekten eller beställaren för att få ”rätt” svar, vi kan ju bara anta?

Haha, din analys är nog faktiskt sämre än dina undermåliga planlösningar och fasadskisser.
Du menar som hobbyarkitekt, gissa vad för utbildning som behövs då.

Ni kan ju inte ens analysera en viss väggbit i förhållande till husets utseende.
 
richardtenggren
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Du menar som hobbyarkitekt, gissa vad för utbildning som behövs då.

Ni kan ju inte ens analysera en viss väggbit i förhållande till husets utseende.
Livets hårda skola?

Vi gjorde i alla fall en rimlig analys, till skillnad från dig :)
 
HOBBY ARCHITECT
richardtenggren richardtenggren skrev:
Livets hårda skola?
Det hade ju varit konstigt om man var tvungen att ha en utbildning för att hålla på med en hobby.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi gjorde i alla fall en rimlig analys, till skillnad från dig :)
Uppenbarligen inte.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kanske är det för att möjliggöra möblering eller bara för skapa asymmetri?
Du som självutnämnd arkitekt borde väl inse att fönstren på övervåning troligen linjerar i underkant, men att perspektivet skapar illusionen av att de sitter lägre i den bakre delen?:crysmile:
Det är dessutom en rendering, huset finns inte.
Om jag inte tar fel så ser det ut så här idag:
Ett hus omgivet av träd, med sopcontainrar, en täckt trailer, och något skräp synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag tycker symmetri skulle passa för fönstrena på den främre delen av huset. Vad skulle man ha i hörnet här som inte hade gått annars menar du?
Asymmetri skapar liv i fasaden. Dessutom döljer det korridoren så att man lättare kan gå från stora sovrummet till badrummet utan att synas.
Man kan tex vilja täcka väggen med bokhyllor, då är det bra med en bit vägg.
Dessutom får man den här fina utsikten, så jag hade nog valt mindre fönster även på bottenvåningen :rofl:
Trähus byggda på klippa med trappor, omgivna av grönska och en parkerad släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
richardtenggren richardtenggren skrev:
Livets hårda skola?
Det hade ju varit konstigt om man var tvungen att ha en utbildning för att hålla på med en hobby.
Anna_H Anna_H skrev:
Det är dessutom en rendering, huset finns inte.
Om jag inte tar fel så ser det ut så här idag:
[bild]
Uppenbarligen.
 
HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Asymmetri skapar liv i fasaden. Dessutom döljer det korridoren så att man lättare kan gå från stora sovrummet till badrummet utan att synas.
Man kan tex vilja täcka väggen med bokhyllor, då är det bra med en bit vägg.
Dessutom får man den här fina utsikten, så jag hade nog valt mindre fönster även på bottenvåningen :rofl:
[bild]
Klart jag gillar asymmetri också, men just här var det ju så lite som avvek. Jag tänkte också på det där med korridoren, men jag tycker verkligen inte det är värt det i detta fall.
 
har vi ett resultat- vet inte men här kommer två photoshopade bilder på huset.
Modernt hus vid skymning, stora fönster, pool, terrass, bil, lummig natur runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt hus med stora fönster, kvällsbelysning, pool, inredd interiör och en blå bil parkerad utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HOBBY ARCHITECT
trähandtag trähandtag skrev:
har vi ett resultat- vet inte men här kommer två photoshopade bilder på huset.
[bild] [bild]
Den första är så jag tänkt mig, men kan man inte göra fönsterramar som ser lika tjocka ut vare sig det är skjutdörrar eller inte?
 
Jodå så går säkert att göra eller kanske tvärtom, då de mindre fönstren har ganska tjocka mitt partier. Tycker att de smala ser mer smäckert ut.
 
Jag skulle vilja påstå att det bästa sättet att avslöja ett "amatörritat" hus är att det är just symmetriskt gällande t ex fönster.

/Krille
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
K Krille4 skrev:
Jag skulle vilja påstå att det bästa sättet att avslöja ett "amatörritat" hus är att det är just symmetriskt gällande t ex fönster.

/Krille

Som i senaste Husdrömmar då.
 
Lite OT kanske eftersom det inte är till salu men gillar man 60-tal och ska anordna evenmang så finns den här välbevarade villan tillgänglig. Var där nyligen och det är verkligen som att ramla in i 60-talet.
https://fornuddenmansion.se/om-oss/
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.