S
En stor fördel med batteriet är ju just att du kan planera ditt effektuttag mellan egenproducerad (eller möjligen billig tankad) energi eller att ta direkt från elnätet. Jag gillar den möjlighet man har att styra lite mer när hur jag använder el i hushållet.
 
Redigerat:
D Dr.Feelgood skrev:
Det är 700 cykler per år som gäller för ditt system men fortfarande 10 år livstid.
Du har 35 kWh batteri, den skall laddas snabbt under de billiga timmarna så då kommer du lätt upp i 11kW effekt, vet inte om du betalar för effekttopp men det är nackdelen med större batteri.
I princip så kan du använda i bästa fall 20 000 kWh per år som du säljer till ett högre timpris. Säljer du det till 50 öre så har du tjänat 10 000 om året. Kan tänka mig att ditt system kostade mycket mer än 100 000 :)

Visst, pengar är inte allt och investeringskalkyler tar hänsyn till parametrar kända idag. Är lite avundsjul på ditt system :)
Betalar inte för effekttopp (ännu kanske man ska säga)

Just nu säljer mitt system för glatta livet då priset är högt.
 
Angående detta med att ladda batterier från nätet så står det följande i Skatteverkets rättsliga vägledning:

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.

Nu säger jag inte att någon kommer att kontrollera detta, men om du pumpar ut effekt från ditt batteri en mulen dag eller efter solens nedgång, om priset är högt och du gör det för att tjäna lite pengar, och samtidigt använt grönt bidrag, så bryter du helt enkelt mot reglerna.

Kan inte bli mycket klarare. Men tycker personligen att det är lite dumt, då man ju hjälper till med stabilserande tjänster. Å andra sidan kanske man då inte skall få 50% "rabatt" på sin anläggning.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
B Bergling skrev:
Angående detta med att ladda batterier från nätet så står det följande i Skatteverkets rättsliga vägledning:

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.

Nu säger jag inte att någon kommer att kontrollera detta, men om du pumpar ut effekt från ditt batteri en mulen dag eller efter solens nedgång, om priset är högt och du gör det för att tjäna lite pengar, och samtidigt använt grönt bidrag, så bryter du helt enkelt mot reglerna.

Kan inte bli mycket klarare. Men tycker personligen att det är lite dumt, då man ju hjälper till med stabilserande tjänster. Å andra sidan kanske man då inte skall få 50% "rabatt" på sin anläggning.
Ja reglerna verkar ju vara tydliga för privatpersoner, men för mig som räknas till företag så blir det ju inget avdrag ändå, vilket också kan tyckas vara ganska ologiskt.
Rent generellt vore det väl väldigt bra för balansen om alla hade batterier och laddade vid överskott och sålde vid högt pris.
 
S
B Bergling skrev:
Angående detta med att ladda batterier från nätet så står det följande i Skatteverkets rättsliga vägledning:

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.

Nu säger jag inte att någon kommer att kontrollera detta, men om du pumpar ut effekt från ditt batteri en mulen dag eller efter solens nedgång, om priset är högt och du gör det för att tjäna lite pengar, och samtidigt använt grönt bidrag, så bryter du helt enkelt mot reglerna.

Kan inte bli mycket klarare. Men tycker personligen att det är lite dumt, då man ju hjälper till med stabilserande tjänster. Å andra sidan kanske man då inte skall få 50% "rabatt" på sin anläggning.
Med ovanstående kvot kan det tyckas klart, men Skatteverkets sida: https://www.skatteverket.se/privat/...etengronteknik.4.676f4884175c97df419290e.html

visar upp flera exempel som ej är godkänt för grönt avdrag. Bland dessa exempel återfinns inte en anläggning som kan lagra (och sälja) både el från egenproducerat och el från nät. Vi får nog vänta på rättsfall innan man kan säga bu eller bä i frågan.
 
Redigerat:
B Bergling skrev:
Angående detta med att ladda batterier från nätet så står det följande i Skatteverkets rättsliga vägledning:

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.

Nu säger jag inte att någon kommer att kontrollera detta, men om du pumpar ut effekt från ditt batteri en mulen dag eller efter solens nedgång, om priset är högt och du gör det för att tjäna lite pengar, och samtidigt använt grönt bidrag, så bryter du helt enkelt mot reglerna.

Kan inte bli mycket klarare. Men tycker personligen att det är lite dumt, då man ju hjälper till med stabilserande tjänster. Å andra sidan kanske man då inte skall få 50% "rabatt" på sin anläggning.
Jag tror att texten du kursiverat är ändrad i senaste utgåvan av skatteverkets vägledning till:
För att skattereduktion ska kunna medges ska avsikten med systemet för lagring av egenproducerad elenergi ska vara att lagra det aktuella hushållets egenproducerade el för hushållets användning vid ett senare tillfälle.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.3/420580.html

Således inte alls lika klart längre.
 
Om vi bortser från just hur man får använda batterier med bidrag, finns det andra fallgropar? Är det något som förbjuder att man köper och säljer el?
 
D djac skrev:
Prenumererar tyvärr inte men denna verkar vara on-topic: [länk]
Nu framgår det inte fullt ut, men pengarna de tjänar verkar ju inte komma från batterierna.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu framgår det inte fullt ut, men pengarna de tjänar verkar ju inte komma från batterierna.
Jag kan läsa hela artikeln, och tycker det verkar vara ganska tydligt att han tjänar det mesta på "arbitragehandeln", dvs laddar batterierna på natten när timpriset är lågt, och säljer dom dagtid vid höga timpriser, genom att använda egenutvecklade kontrollprogram. Jag vet inte om jag skulle vilja vara så öppen med det med tanke på de tidigare diskuterade reglerna för grönt avdrag :)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Y Yaken skrev:
Jag kan läsa hela artikeln, och tycker det verkar vara ganska tydligt att han tjänar det mesta på "arbitragehandeln", dvs laddar batterierna på natten när timpriset är lågt, och säljer dom dagtid vid höga timpriser, genom att använda egenutvecklade kontrollprogram. Jag vet inte om jag skulle vilja vara så öppen med det med tanke på de tidigare diskuterade reglerna för grönt avdrag :)
"Tjänar"? hur mycket har han betalt för batterierna per laddad/avgiven kWh?

Jag har timpriser sedan i september och jag har på det och energibesparingar sparat in över 10 kkr (varav runt 3 kkr kommer från timtaxan på den förbrukade elen och resten från minskad förbrukning - vilket delvis beror på timtaxan också). Jag har alltså inte solceller. Bara för att jämföra hur mycket man kan "spara".
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
"Tjänar"? hur mycket har han betalt för batterierna per laddad/avgiven kWh?
Från artikeln:
"Familjen har investerar runt 440 000 kronor för hela anläggningen före det gröna avdraget. 126 000 kronor för solpanelerna och runt 100 000 för varje batteri på vardera 10 kWh."

Det står inte exakt mycket mycket kapacitet han har men det verkar som 30 kWh.
 
Y Yaken skrev:
Från artikeln:
"Familjen har investerar runt 440 000 kronor för hela anläggningen före det gröna avdraget. 126 000 kronor för solpanelerna och runt 100 000 för varje batteri på vardera 10 kWh."

Det står inte exakt mycket mycket kapacitet han har men det verkar som 30 kWh.
Skall vi gissa på att batterierna lever ca 5000 laddcykler?

Det leder då till 300 kkr för 5000*30kWh --> 300000/(5000*30) kr per kWh = 2kr/kWh

Detta är iofs är mycket optimistiskt då det brukar gå att få ut runt 70-75% av kapaciteten i ett batteri om man inte kraftigt skall minska antalet supportade laddcykler, men nu skall vi vara optimistiska i beräkningarna. Jag har inte heller räknat med energiförluster i laddning och uttag (borde ligga runt 10-15%). Så för att batteriet skall löna sig så måste prisskillnaden mellan inköpspris och försäljningspris vara minst 2kr/kWh, det är inte många dygn ens denna vinter som skillnaderna varit så stora, men det har funnits ett tjugotal kanske (någon som har koll?).

Om man nu enbart skall räkna på att man själv kan förbruka el under natten som man producerat på dagen så är ju 2kr/kWh mycket lättare att tjäna in. Med ca 70 öre/kWh i nätöverföringsavgifter och skatter så räcker det ju att elpriset går över 1.30kr/kWh och där ligger det ju faktiskt till stor del denna veckan också och solen lyser ju på rätt bra också. Detta är det enda realistiska sättet att tjäna in ett eget batteri. Så i praktiken så är en solcellsandläggning det som löser problemet, men den fungerar rimligen inte så bra för detta ändamål mer än en handfull månader per år ett normalt år enligt det nya normala som vi kan förvänta oss efter denna vintern.

Men man får naturligtvis räkna på det själv...
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Skall vi gissa på att batterierna lever ca 5000 laddcykler?

Det leder då till 300 kkr för 5000*30kWh --> 300000/(5000*30) kr per kWh = 2kr/kWh

Detta är iofs är mycket optimistiskt då det brukar gå att få ut runt 70-75% av kapaciteten i ett batteri om man inte kraftigt skall minska antalet supportade laddcykler, men nu skall vi vara optimistiska i beräkningarna. Jag har inte heller räknat med energiförluster i laddning och uttag (borde ligga runt 10-15%). Så för att batteriet skall löna sig så måste prisskillnaden mellan inköpspris och försäljningspris vara minst 2kr/kWh, det är inte många dygn ens denna vinter som skillnaderna varit så stora, men det har funnits ett tjugotal kanske (någon som har koll?).

Om man nu enbart skall räkna på att man själv kan förbruka el under natten som man producerat på dagen så är ju 2kr/kWh mycket lättare att tjäna in. Med ca 70 öre/kWh i nätöverföringsavgifter och skatter så räcker det ju att elpriset går över 1.30kr/kWh och där ligger det ju faktiskt till stor del denna veckan också och solen lyser ju på rätt bra också. Detta är det enda realistiska sättet att tjäna in ett eget batteri. Så i praktiken så är en solcellsandläggning det som löser problemet, men den fungerar rimligen inte så bra för detta ändamål mer än en handfull månader per år ett normalt år enligt det nya normala som vi kan förvänta oss efter denna vintern.

Men man får naturligtvis räkna på det själv...
sen så är det inte bara cyklerna utan tiden som sätter stopp för kemin i batteriet, efter 10år så tappar de kraftigt även om man inte har använt alla laddcyklar. 2 SEK kWh är också vad jag kommit fram till för att få det återbetalt.
Men om man installerar det i samband med solceller så kan det vara lönt då en del av VR och elinstallation går med den högre 50% stödet och då blir batteriet inte så dyrt för sig.
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
D Dr.Feelgood skrev:
sen så är det inte bara cyklerna utan tiden som sätter stopp för kemin i batteriet, efter 10år så tappar de kraftigt även om man inte har använt alla laddcyklar. 2 SEK kWh är också vad jag kommit fram till för att få det återbetalt.
Men om man installerar det i samband med solceller så kan det vara lönt då en del av VR och elinstallation går med den högre 50% stödet och då blir batteriet inte så dyrt för sig.
Baserat på andra batterier jag tittat på så gissar jag att priserna var efter stödet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.