Vi planerar ett nytt kök och i mina fantasier vill jag ha en assistent-/maskinlyft. Men... de verkar bara finnas för skåpbredder 50 eller 60 cm. Har nu mätt min (Electrolux) assisten och tycker inte det borde vara något problem att få in den i ett skåp som är 40 cm (har tyvärr inte plats för 50 cm). Kan det gå att köpa en assistenlyft (alltså bara själva "mekaniken") från något annat ställe? Vart ska jag vända mig tror ni?

Granbergs tillverkar assistentlyft till 40-skåp. Heter Unilift. Tyvärr kostar den med största sannolikhet mer än din assistent.

Hemmakatten
Vi köpte en Bosch inbyggnadsköksmaskin som är nedfälld i köksön.

Det var en av de bästa sakerna i nya köket! Nu behöver jag bara ta fram den skål jag behöver, degbunke, matberedare, grönsaksriv mm, eftersom motorn sitter monterad i köksön. Inga tunga lyft längre, sparar plats, och alla delar går att slänga in i diskmaskinen (inget kladdigt motorstativ att regnöra).

Tyvärr kostar denna köksmaskin en del och även tillbehören. Men istället för att köpa assistentlyft, som är dyrt och tar plats, skulle jag sälja Electroluxen och köpa en Bosch ifall det finns plats i bänken.

• F0000156.jpg
Vilken cool pryl!!!
Fast min Koboltblåa Kitchen Aid skulle jag aldrig göra mig av med

Hur djupt bygger den där boschmaskinen?

Hemmakatten
Jag tror det är 12cm. Översta lådan går bort.

ok, hmm, 7800 kr, blir nog tveksamt om man får något investeringstillstånd för en sådan :) vilket kanske egentligen är helt rimligt, men oj så kul maskinen var...

Hemmakatten
Vi betalade ca 5´. Iofs köpte vi lite andra vitvaror samtidigt. Men visst är det en slant.

A
Sån vill jag ha! Om jag mutar med nybakta bullar en gång i v är den nog min! (bakar nog 2ggr om året) JAg vill iaf ha en sån.

Har själv jagat assistentlift för 40 cm skåp och hittade hos Marbodal. Tror den låg på 600 - 700:- (utan skåp alltså). Men det var ett tag sen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.