Dan1891 Dan1891 skrev:
Där ser man! Hade inte en aning om Kivra innan, tack!
Jag vill varna för Kivra. De använder opt-out dvs de ansluter dig automatiskt till alla som är anslutna till dem nu och för all som kommer ansluta sig till dem i framtid.
 
  • Gilla
Fru Uggla och 11 till
  • Laddar…
M
TEkman TEkman skrev:
Jag vill varna för Kivra. De använder opt-out dvs de ansluter dig automatiskt till alla som är anslutna till dem nu och för all som kommer ansluta sig till dem i framtid.
Och vad är problemet med det?
Du får ju både mail och app notifiering så fort det kommer in ett nytt dokument. Skickas något de med posten är det slumpmässigt om det kommer fram efter att ha lagrats i minst en vecka.
 
  • Gilla
Patrik440 och 12 till
  • Laddar…
TEkman TEkman skrev:
Jag vill varna för Kivra. De använder opt-out dvs de ansluter dig automatiskt till alla som är anslutna till dem nu och för all som kommer ansluta sig till dem i framtid.
Tjau... du väljer du själv hur du vill ha det, mycket enkelt i appen.
Sen finns det då en användargrupp som har noll-koll på både en app och har sedan en oläsbar överfull maillåda.
Klarna drabbades av samma kritik. Alternativet med en snigelposthög är nog klart sämre.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
Har man majoriteten av sina fakturor ökar risken att man missar någon om de kommer in fler vägar. Jag har inte en digital brevlåda, jag vill inte ha en hos ett privat bolag.
Jag har hört fler som skaffat det utan att inse konsekvenserna.
 
  • Gilla
  • Älska
ARJU och 9 till
  • Laddar…
TEkman TEkman skrev:
Jag vill varna för Kivra. De använder opt-out dvs de ansluter dig automatiskt till alla som är anslutna till dem nu och för all som kommer ansluta sig till dem i framtid.
Håller med, har varit med men gick ur, lika lätt med faktura då eller autogiro.
 
  • Gilla
mikaelzzz och 3 till
  • Laddar…
arosenman arosenman skrev:
Jag kunde inte se något på 'Mina sidor' på eons hemsida, så jag kontaktade eon. Detta är deras svar:

"Hej!
Tack för ditt mejl.
Jag förstår att ni vill se stödet! Det syns tyvärr inte för att ni bytt leverantör under perioden. Båda fastigheterna kommer dock få hela stödet då ni stått på dem 2022-11-17 och de ska komma ut inom närmsta tiden beroende på om ni fyllt i konto hos försäkringskassan/swedbank.
Ha en bra dag!
Vänligen,
M.
Kund service"

Det verkar lite udda. För oavsett om jag flyttade till SK så ligger elnätet kvar hos eon och KWh:n ändras inte.

Du har väl inte bytt nätleverantör? Det är nätbolagen som rapporterar in förbrukningen, inte elhandelsbolagen som folk byter som underkläder ibland.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har man majoriteten av sina fakturor ökar risken att man missar någon om de kommer in fler vägar. Jag har inte en digital brevlåda, jag vill inte ha en hos ett privat bolag.
Jag har hört fler som skaffat det utan att inse konsekvenserna.
Jo och varje människa väljer ju sin lösning men att varna för Opt-in är ett dåligt argement.

Jag får vara "städhjon" hos bekanta och överfulla mailkorgar stöter man på överallt i likhet med "rena rama röran" i mobiler, ofta slut på lagring och ej uppdaterade.

Sen vet jag inte om det hjälper för de med "rena rama röran" digitalt blir så mycket bättre med en hög med snigelpost?
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 5 till
  • Laddar…
Blodsoppen
TEkman TEkman skrev:
Jag vill varna för Kivra. De använder opt-out dvs de ansluter dig automatiskt till alla som är anslutna till dem nu och för all som kommer ansluta sig till dem i framtid.
Japp, jag avslutade kivra lika fort som jag fick det. Har inte en aning om hur jag fick det. Men en gång för något år sedan saknade jag ett brev, hörde mig för och fick reda på att det fanns i min Kivra post. Gick in och tog bort kontot direkt
 
  • Gilla
  • Älska
Fru Uggla och 7 till
  • Laddar…
Varför? Vad är nackdelen med att få posten digitalt till ett ställe? Betalar du med check på affärn också? ;)
 
  • Gilla
Markarbetaren och 17 till
  • Laddar…
Nu blir det ju lite off-topic, och jag känner mig skyldig till det, men tack för infon om Kivra!
Det är nog inget för mig då, för jag använder inte Smartphones, känns som jag är den enda i hela världen som inte gör det :)
 
  • Gilla
  • Wow
Fru Uggla och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Som är en klart sämre lösning då den bara hanterar post från myndigheter.
Kivra tar det mesta som kreditupplysningar, årsbesked från vissa banker och hanterar även betalning av räkningar, får elnät och fjärrvärmeräkningen dit. Du har även kvitton från ett flertal butiker där.
..Jag väntar fortfarande på fördelarna med kivra ?

Årsbesked från banken och räkningar tar jag hellre direkt i min internetbank, spam och kvitton slipper jag helst få alls..
 
  • Gilla
  • Älska
moonsire och 5 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
..Jag väntar fortfarande på fördelarna med kivra ?
Du lär få vänta och den som finner fördelar har ju möjlighet att starta en separat tråd om detta.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
..Jag väntar fortfarande på fördelarna med kivra ?

Årsbesked från banken och räkningar tar jag hellre direkt i min internetbank, spam och kvitton slipper jag helst få alls..
Spam kommer dock inte i kivra. Så vi rett ut så inte folk utan tror på det struntpratet. =)

Min internetbank (LF) spammar mig dok med massor av mail. Men inte kivra.
 
  • Gilla
Wicki_ och 4 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
..Jag väntar fortfarande på fördelarna med kivra ?

Årsbesked från banken och räkningar tar jag hellre direkt i min internetbank, spam och kvitton slipper jag helst få alls..
Är det inte så enkelt att de som tycker att Kivra är bra (jag tex) använder dem och alla andra löser det på andra sätt?
Jag tycker det är bra att få så mycket viktig post som möjligt samlat på ett ställe.
Kvitton från Ica bestämmer du själv om du vill ha digitalt eller på papper. Överhuvudtaget gillar jag digitala kvitton, de går inte att slarva bort och texten försvinner inte med tiden.
 
  • Gilla
Wicki_ och 10 till
  • Laddar…
Min ståndpunkt vad gäller Kivra är att jag utgår från att de kan läsa all post som skickas till mig via dem, och så vill inte jag ha det.

De skriver att posten är krypterad, och det stämmer säkert, men det är också ganska intetsägande. Jag vill ha svar på två frågor vad gäller Kivra: Vem krypterar posten till mig, och med vems nyckel? Rätt svar ska vara "avsändaren" respektive "min publika nyckel". Jag har inte lyckats läsa mig till svaren för Kivras del någonstans på nätet. Fram tills jag fått rätt svar på dessa frågor så undviker jag Kivra.

Jag använder dock minmyndighetspost.se. Där är det inte samma problem, eftersom tjänsteleverantören är samma som avsändaren, d.v.s. staten. Då uppstår inte problemet.

Jag skulle dock vilja ha en ordentlig digital brevlåda, så om någon har något tips på någon tjänst som lyckas svara rätt på mina två frågor ovan så tas det tacksamt emot.
 
  • Gilla
Fru Uggla och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.