R Ring skrev:
Testas inte det i slitproverna i standarden?
Det är ju inte bara mekaniskt slitage eller kontaktsvetsning som kan ställa till det på den typen. Nu är det ju en mycket liten andel av dem i omlopp och som Mikael skrev kan de ha sin plats ibland. Men det är inte så osannolikt att om de skulle användas frekvent och över tid liknande problem som med de vanliga fast på andra sätt dyker upp likt i den kända danska undersökningen av omotionerade JFB ofta i lite utsatt miljö.
 
P paralun skrev:
Jo men "hårddrar" man det så borde det kanske inte behövas.....
Enkelt beskrivet så är ju "determism" att 1+1=2 i det oändliga plus då en felmode om nåt knasar dvs stäng av.
Flyget är ett bra exempel när man gick över till digital styrning.
Jo men flygplan kostar inte 900kr per styck. Inte heller funkar de utan service av utbildade tekniker...
Standarden för jordfelsbrytare tas fram baserat på erfarenheter från industrin. Bara industrin kan uppdatera standarden för jordfelsbrytare. Här pågår också ett arbete men det tar lite tid.
 
R Ring skrev:
Jo men flygplan kostar inte 900kr per styck. Inte heller funkar de utan service av utbildade tekniker...
Standarden för jordfelsbrytare tas fram baserat på erfarenheter från industrin. Bara industrin kan uppdatera standarden för jordfelsbrytare. Här pågår också ett arbete men det tar lite tid.
Jo men här tror jag det kan finnas ett "hål" i standarden och intelligent styrning av elektronik.
Men bara en fundering från min sida.
 
Nissens
E El-Löken66 skrev:
Detta med förbi koppling delen känns ju helt klart risk.

Men dessa har funnits många år utan att göra stort väsen tycker jag.

Detta med knappen känns lite omodernt och sövas ej heller som det ska.

Samtidigt gillar jag den, ett enkelt test gammel far far kan utföra att se allt är ok.
Det är väl rätt mycket som är ”omodernt” men väldigt praktiskt så att det lever vidare.
Istället för att styra all belysning med appar och sensorer så lever tex de gamla strömställarna vidare. Det är nog liknande med knappen på JFB. En gammaldags, men praktisk lösning.
 
P paralun skrev:
Jo men här tror jag det kan finnas ett "hål" i standarden och intelligent styrning av elektronik.
Men bara en fundering från min sida.
Som sagt, det pågår en uppdatering av standarderna (det är ju ett kontinuerligt arbete).
Men jag ser inte att Easee eller någon av de andra elbilsladdarföretagen sitter med i tekniska kommittén för detta (i Sverige). Så jag antar att de vill ha en knapp.. ;-)
 
Min gissning om var detta kommer landa vad gäller JFB: Easee justerar dokumentationen så den inte längre refererar till standarden. Kanske behöver de göra något ytterligare jobb för att visa att produkten ändå är säker. Ingen återkallning eller säljstopp p.g.a. detta.

Vad gäller de andra synpunkterna som ESV har, så har jag ingen känsla för var det kommer landa.

Den här tråden påminner en del om https://www.byggahus.se/forum/threads/ikeas-askvaeder-livsfarlig.407598/. Många indignerade röster där också.
 
R Ring skrev:
Som sagt, det pågår en uppdatering av standarderna (det är ju ett kontinuerligt arbete).
Men jag ser inte att Easee eller någon av de andra elbilsladdarföretagen sitter med i tekniska kommittén för detta (i Sverige). Så jag antar att de vill ha en knapp.. ;-)
Jo men jag är ganska säker på att vad Sverige har för åsikt har mindre betydelse i det stora hela, EU samt USA:
Sen kan det eventuellt finnas en pandemi-effekt även med det här att standardarbetet har legat nere?
 
Redigerat:
D
B bakterie skrev:
Min gissning om var detta kommer landa vad gäller JFB: Easee justerar dokumentationen så den inte längre refererar till standarden. Kanske behöver de göra något ytterligare jobb för att visa att produkten ändå är säker. Ingen återkallning eller säljstopp p.g.a. detta.

Vad gäller de andra synpunkterna som ESV har, så har jag ingen känsla för var det kommer landa.

Den här tråden påminner en del om [länk]. Många indignerade röster där också.
Samma tråd som jag hela tiden har i bakhuvudet.. landar lite åt rättshaveristhållet
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
R Ring skrev:
Som sagt, det pågår en uppdatering av standarderna (det är ju ett kontinuerligt arbete).
Men jag ser inte att Easee eller någon av de andra elbilsladdarföretagen sitter med i tekniska kommittén för detta (i Sverige). Så jag antar att de vill ha en knapp.. ;-)
Vad ser du som kommande väsentliga punkter i den uppdateringen? Har du själv tex varit med i något arbete där man lämnar det du var inne på i går runt svårogheter att lämna vissa principer och gå mot något mycket bättre säkerhetsmässigt?
 
P paralun skrev:
Jo men jag är ganska säker på att vad Sverige har för åsikt har mindre betydelse i det stora hela, EU samt USA:
Sen kan det eventuellt finnas en pandemi-effekt även med det här att standard-arbetet har legat nere?
Sverige har ett ganska stort inflytande faktiskt för dessa standarder då vi
GK100 GK100 skrev:
Vad ser du som kommande väsentliga punkter i den uppdateringen? Har du själv tex varit med i något arbete där man lämnar det du var inne på i går runt svårogheter att lämna vissa principer och gå mot något mycket bättre säkerhetsmässigt?
Jag har inte föreslagit ändringar på jordfelsbrytare då jag inte är i den industrin längre. Men jag är inte säker på att ett automatiskt test är bättre än ett manuellt test. Det är ju naturligtvis bättre än ett manuellt test som inte görs.... Vad som sägs i standardiseringsmötena tror jag inte är lämpligt för ett forum...
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
R Ring skrev:
Sverige har ett ganska stort inflytande faktiskt för dessa standarder då vi
Jo vi hade nog ett inflytande en gång i tiden innan man skar ner på allt som man inte tyckte behövdes inom elbranschen inkl verksamma företag i Sverige som konstruerade och tillverkade komponenter, typ ASEA/ABB osv. Vi får väl se hur det går och jag är ganska säker på att frågan diskuteras inom EU's standardiseringsfora.
 
R Ring skrev:
Sverige har ett ganska stort inflytande faktiskt för dessa standarder då vi

Jag har inte föreslagit ändringar på jordfelsbrytare då jag inte är i den industrin längre. Men jag är inte säker på att ett automatiskt test är bättre än ett manuellt test. Det är ju naturligtvis bättre än ett manuellt test som inte görs.... Vad som sägs i standardiseringsmötena tror jag inte är lämpligt för ett forum...
Det är väl lämpligare att du tillför något annat än halvkvädna visor. Oberoende din "industri" kan det även vara bra att du lite uppdaterar dig på tex testförfaranden på enheter i drift där funktionen är säkerhetsrelaterad. Det släpar på många områden men sen tas ett steg framåt då och då.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är väl lämpligare att du tillför något annat än halvkvädna visor. Oberoende din "industri" kan det även vara bra att du lite uppdaterar dig på tex testförfaranden på enheter i drift där funktionen är säkerhetsrelaterad. Det släpar på många områden men sen tas ett steg framåt då och då.
Jaha.
 
Nähä.
 
Träffade en Norrman idag som var väldigt insatt och påläst om Easee. Han hade även sålt närmare 10000st i fjol.

Han tror inte Easee kommer att klara sig. Inte pga JBF, utan pga isolation och EMC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.