Vi har i anslutning till en altan ett förråd, vi köpte huset förra året och hade planer på att riva förrådet då vi inte har någon användning för det som just förråd. Konstruktionen kanske inte är den bästa i världen och det luktar riktigt unket innuti så det kändes inte som något att spara. Förutom golvet verkar dock stommen/fasaden som man kan se torr/frisk på det stora hela.

Har funderat lite på att bygga bastu i framtiden och platsen där förrådet står är den bästa, frågan är om det är bättre att bevara stommen till förrådet och bygga en bastu i den, eller riva och bygga nytt? Om förrådet skall stå kvar krävs det lite jobb som att riva ut all inredning/gips/golv/isolering och se om det gör att lukten försvinner och också fixa till lite detaljer på taket, saknad takpanna/vindskivenockplåt. Men är det värt det? Konstruktionen är inte avsedd att vara bastu och det blir kanske mer jobb och pengar att försöka bygga något innuti jämfört med att bygga eller köpa en liten bastu och bara ställa dit? Byggsattser för en liten bastu kostar inte miljoner direkt.


Takpannor, träribba, vit ränna, mögel, skadad byggnadsstrukturell detalj, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt träskjul, svart tak, regnränna, träd, berg, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälklag med isolering sedd från nedan, lutande takkonstruktion, synlig ventilationsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat trärum med dörr, synliga reglar, spridd isolering och elektriska installationer. Nedslitet, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nog finns det hopp för den där, ganska bra förutsättningar för en bastu. Förmodligen har den varit dåligt ventilerad och ouppvärmd, därav lukten. Kolla noga så att taket är helt och att pappen under pannorna ser ok ut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Garanterat utan värme, och ventilationen består av de springor som finns i takfot/golvet.

Nästa steg blir i så fall att riva ut inredning och ta ner gips och isolering som inte verkar ha luftspalt eller liknande och ersätta golvet med något annat utan isolering som just nu bara ligger helt öppet under. Så länge det är tort utifrån antar jag det är bra att den får stå och ventilera ut lukten ett tag.

Hur gör man sen med bastubygget? Reglar upp en box (inklusive tak) med isolering och luftspalt mot resten av konstruktionen? Kommer det klara att stå kallt när bastun inte används?
 
Byggde om ett större fristående dass till en vedeldad bastu hemma vid bostaden.

Även vid sommarstugan har det byggts enklare bastu med veduppvärmning. Går utmärkt att övernatta i.

Vet att många bygger golv med stora springor, så att badvatten kan rinna rakt ned. De tätt lagda bjälkarna har då ett vattenskydd på ovansidan.

Påverkar inte alls värmen, då varm luft byggs på uppifrån och ned.
 
Vad har du för mått, 2*3 meter? Jag skulle sätta bastupanelen direkt mot reglar och takstolar. Kanske sätta upp en innervägg 70–80 cm från ytterdörren så att det går att göra ett enklare ombyte eller ställa ett par extra öl.

Kanske regla ner taket en bit också. Ser spontant onödigt högt ut.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Gott om livida medel, så bygger du en dubbelt så stor helt fräsch ny bastu.
Pluspoäng i grannskapet:rofl:

Annars skulle jag riva ut allt, förutom isolering.
Jag skulle även fixa golvet som jag skrev ovan.
En typ mindre veranda, så man kan gå ut och slänga vatten på sig, kasta vatten är inte dumt, om det regnar eller snöar.

Sätt spisen så långt från britsarna som möjligt.
Ingen vill sitta intill en het spis.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad har du för mått, 2*3 meter? Jag skulle sätta bastupanelen direkt mot reglar och takstolar. Kanske sätta upp en innervägg 70–80 cm från ytterdörren så att det går att göra ett enklare ombyte eller ställa ett par extra öl.

Kanske regla ner taket en bit också. Ser spontant onödigt högt ut.
Nästan, 2.2m bred x 2.6m lång och 2.4m mellan golv och undersidan av hanbjälken. Det verkar onöidgt högt, regla ner till 2m borde ju göra det mycket lättare att få bra värme.

Du tänker att man smäller upp panelen på reglarna utan isolering? Det verkar fuktsäkert i alla fall.

H Hybro skrev:
Vet att många bygger golv med stora springor, så att badvatten kan rinna rakt ned. De tätt lagda bjälkarna har då ett vattenskydd på ovansidan.

Påverkar inte alls värmen, då varm luft byggs på uppifrån och ned.
Detta verkar ha fungerat bra för många, tjockare plank på reglarna under med springor för både ventilation och vatten. Lätt att göra dessutom.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Du tänker att man smäller upp panelen på reglarna utan isolering? Det verkar fuktsäkert i alla fall.
Ja, det beror lite på hur mycket ved du har/hur snål med elen du vill vara. Ett lager isolering i väggarna är förstås inte fel, men framför allt skulle jag sätta vindduk innanför reglarna så att det inte blåser rakt igenom. Plast ska du inte ha då det oftast står kallt, men vindduk är bra.

I taket kan du vara lite frikostigare med isolering. Där har du ju plats.

Om du kör vedeldat så läs på om säkerhetsavstånden uppåt vid spisen innan du reglar ner taket. Har för mig att man ofta behöver ca 2.20 om man ska ha ett golvskydd, sen sois sen avstånd, men det där har tillverkarna koll på.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
2.2m bred x 2.6m lång
Det är ju bra. Innermått till reglarna antar jag då. Då får du ju lätt in en liggande på tvären, så då kan du ju ta lite djup om du vill ha ett förrum.

Om du ändå vill bygga en bastu förr eller senare låter den här boden närmast idealisk om du inte känner att du verkligen vill ha ett relaxrum också.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om du kör vedeldat så läs på om säkerhetsavstånden uppåt vid spisen innan du reglar ner taket. Har för mig att man ofta behöver ca 2.20 om man ska ha ett golvskydd, sen sois sen avstånd, men det där har tillverkarna koll på.
Kommer få bli el, vedeldat hade varit att föredra men boden står i tomtgräns och grannen har både friskluft och uteplats några få meter från vart skortstenen skulle hamna och även om det säkert går att bygga på ett OK sätt känns det fel att potentiellt rökbomba någons hus.

Idag var jag och rev ner all inredning, gips och tog bort isoleringen. Lukten kommer nästan helt säkert från möss, det var helt sönderknagt i många delar av isoleringen och hur mycket avföring som helst. Fick bort nästan allt med grovdammsugaren, men det får nog bli att skrubba allt med såpa när det inte är minus grader ute.

Hittade fuktfläckar, värst under fönstret som är monterat på ett sådant sätt att allt vatten som rinner längs rutan hamnar på insidan av fasaden. Dock var inget trä ruttet (det som är nästan svart inkluderat) utan fortfarande hårt när man petade på det med skruvmejsel. Isoleringen satt rakt mot panel och reglar utan någon form av luftspalt och där det var fläckar satt isoleringen nästan klistrad mot träet. Gissar på att det kommer torka ut helt OK. Känns inte som isolering är ett vinnande koncept om det görs fel som här :).

I veckan eller nästa helg tar jag golvet och isoleringen som ligger där. Kan se reglarna underifrån och de är i alla fall ok.
Tom, vedklädd skjulinteriör med svart golv, fönster och synlig träramkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett trädäck med skador och mögeltillväxt på träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähjälpskonstruktion, spikar, svarta markeringar, oisolerat, byggnadsarbete, råtimmer, kabel- eller rörgenomföring i golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätak med bjälkar, mögel och fuktskador syns, isolering saknas, byggstruktur av hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggnadsarbete med synliga träreglar och gul isolering i en väggkonstruktion under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Iom att du ska köra elaggregat så skulle jag montera vindspärrduk från innsidan först-ser att ytterpanel är monterad på en trykkimpregnerad plank som går horisontalt så du får en spalt mellan vindspärr och panel som det bör vara. Så isolation i vägg och bastufolie på innsidan. bygg ned taket så att du får innertakhöjd på ca 220-200 blir klaustrofobisk.
10-20com isolation i tak. Folie här också.
Spikläkt på innsidan av folie och panel.
Översta lav 110cm ned från TAK. då sitter du där värmen är. Nedre lav ca 45cm från översta och trapp/pall så steget up blir ok.
golv med plank-behöver inte isolera-gärna med lutning mot en ränna för att få bort vatten.
På detta viset får du en bastu som blir varm fort och tar inte så mycket energi.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Jaegerbef och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.