S sinuslinus skrev:
Du behöver nog köpa en annan sänglampa. ;)
Bara för din skull hängde jag upp den här
Påslagen taklampa, intressant skuggmönster på taket, ovanför säng, minimalistiskt sovrum, kosig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Peter_Bromma och 15 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Osäker om det kommer räcka att ha på värmen 2-3h varje natt, men även om det skulle krävas 4-5h så är det inga problem att pricka in tiden med billig el på natten.

Der jag däremot är lite skeptisk till är att förlita sig på att värma huset genom att elda när man är på plats. Nu är huset visserligen öppet, välisolerat och relativt litet så det kanske funkar, men risken är att man inte vill sitta inne och elda på dagarna utan vara ute och hitta på saker, och att det därför hunnit bli lite kyligt när man kommer in på eftermiddagen/kvällen. Men just hur ni tänker utnyttja huset vet ni såklart bäst själva!
Nu när nov-feb är till ända går det att göra lite bokslut på värme och elförbrukning.

Elpatronen är på 6 kW och den har gått på timer mellan 00.30 och 04.00 varje natt, dvs 21 kWh har tillförts huset per dygn. Det har räckt för att hålla mellan 10 och 13 grader inne beroende på utetemp. Totalt har huset förbrukat 2410 kWh under fyra vintermånader nov-feb och kostnaden för el har landat på ca 5000 kr total ink alla avgifter. Detta känns helt ok. speciellt med tanke på att vi hade rekordpriser i nov-dec. Jag tror dessutom att det gått en del extra energi den här första vintern för att driva ut byggfukt, det har vart tydligt hur mycket torrare det succesivt blivit inne vid varje besök. Frånluftsfläkten i badrummet går på lågfart när huset är obebott och full fart när vi är på plats.
Jag har även installerat en shelly så att jag med en app i telefonen kan starta värmen inför besöken.
Om ca en vecka blir nästa besök, då är det sportlov.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 20 till
  • Laddar…
Jag antar att du har timprisabonnemang på elen? Jag har en liknande styrning hemma fast men Ngenic efter timpris. Betongplattan lagrar mycket värme och variationen i temperatur blir inte så stor över dygnet.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Jag antar att du har timprisabonnemang på elen? Jag har en liknande styrning hemma fast men Ngenic efter timpris. Betongplattan lagrar mycket värme och variationen i temperatur blir inte så stor över dygnet.
Japp timpris, därav timerstyrningen.
Jag skulle kunna köra ändå mer sofistikerat och styra efter aktuellt pris så som du nämner, men jag tror det blir marginellt billigare än timer. i 9 fall av 10 så träffar jag lägsta pris mellan 00.30 och 04.00.

Plattan kan lagra stora mängder energi. Inför ett besök brukar jag ladda i 60-80 kWh och efter det så räcker det att elda ett par små brasor om dagen för att bibehålla 20 grader i hela stugan.

Med facit i hand ångrar jag verkligen inte den, för ett fritidshus. generösa isoleringen, rejäla fönster och att vi var så noga med tätheten i vindduk och plast.
 
  • Gilla
oswim och 9 till
  • Laddar…
Sportlov i Saxnäs.
Fantastiskt vinterväder och mycket skoterkörning.
I huset har en glasvägg vid duschen monterats.
Vinterlandskap med snötäckt mark, barrträd, en frusen sjö och berg i bakgrunden under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hus omgivet av snö under en klar himmel, med solstrålar och skidspår i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt badrum med duschkabin, toalettstol, kakelväggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 28 till
  • Laddar…
Min farfars gamla älghorn får pryda väggen i storstugan.
Ett modernt rum med vita väggar, mörka fönster, älgskalle på väggen, spegling av person i fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 22 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Min farfars gamla älghorn får pryda väggen i storstugan.
[bild]
Byggt mer?
 
Nej, det har inte vart något byggande senaste tiden.
Huset har använts mycket, både av mig och mina föräldrar. I mars och april var jag där nästan varje helg.
Planerna för ett uthus pågår dock och jag planerar även för att bredda gårdsplanen mer genom att köra dit fyllnadsmaterial.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
En liten uppdatering.
Jag planerar ju att bygga ett enkelt uthus/kallförråd, i samband med utgrävning för grundplattan så beställde jag två flak 0-90 som grävaren fick planera ut när han ändå var på plats.
En bilfrämre uppfart till ett trähus, grushögar, skog, fjäll i bakgrunden, klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusväg leder till moderna hus, bergig terräng, skogsbakgrund, byggmaterial, utvecklad infrastruktur och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 11 till
  • Laddar…
Helg i Saxnäs.
Jag har jobbat med grunden till ett uthus. I samband med att gårdsplanen breddades för nån vecka sedan så grävdes det även ut för att bygga ett uthus.
Först jämnade jag till schaktbotten lite med 0-16, sen lades det markduk över hela ytan och ca 10cm 8-16 som jämnades av med hjälp av laser. Därefter la jag ett lager 50mm cellplast, mest för att få nån form av skydd för tjäle, återstår att se om det hjälper. En enkel träform skruvades ihop och sen motfyllde jag med 0-16. Armeringen består av 8150 nät som jag kom över billigt. Plattan blir ca 12 cm tjock och förhoppningsvis blir det gjutning nästa helg.
Byggarbetsplats med armeringsnät, stenar, stort trähus i bakgrunden, molnig himmel, grusad yta, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grund för byggnadsarbete med armeringsjärn, grusunderlag, omgiven av skog och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Swedesouth och 25 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Placerade du duschbrunnen i mitten av duschen? Eller hur långt från väggen?
 
G Gabbe1 skrev:
Helg i Saxnäs.
Jag har jobbat med grunden till ett uthus. I samband med att gårdsplanen breddades för nån vecka sedan så grävdes det även ut för att bygga ett uthus.
Först jämnade jag till schaktbotten lite med 0-16, sen lades det markduk över hela ytan och ca 10cm 8-16 som jämnades av med hjälp av laser. Därefter la jag ett lager 50mm cellplast, mest för att få nån form av skydd för tjäle, återstår att se om det hjälper. En enkel träform skruvades ihop och sen motfyllde jag med 0-16. Armeringen består av 8150 nät som jag kom över billigt. Plattan blir ca 12 cm tjock och förhoppningsvis blir det gjutning nästa helg.
[bild]
[bild]
Kanon men ser ut som 2 skotrars:)
Räcker det:)
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
O oswim skrev:
Snyggt jobbat! Placerade du duschbrunnen i mitten av duschen? Eller hur långt från väggen?
Nyrenoverat badrum, vit kakelvägg, grått klinkergolv, ofärdig, avlopp synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, i mitten, duschen är ca 80cm bred. Plattorna på golvet är 30x30cm så det går att bilda sig en god uppfattning om avståndet.
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
Kanon men ser ut som 2 skotrars:)
Räcker det:)
Det blir ca 40m2 och det bör räcka till flera skotrar, kälke, snöslunga, cross och ved.
 
  • Gilla
oswim och 3 till
  • Laddar…
Gjutning idag! Det var första gången jag gjöt en platta själv, jag brukar alltid leja bort just det momentet. Men nu var det aldrig tal om att glätta ytan så då gjorde jag det själv, fick bra hjälp och tips av han som körde betongbilen oxå. Jag byggde en egen sloda av ett avloppsrör.
Sen sprayade jag ytan med membranhärdare.
Betong hälls för fundament med armeringsnät, i soligt byggområde med skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betonggjutning i process, armeringsnät på marken, betongpumparm, soligt, hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyutgjuten betongplatta med jämningsbräda, omgiven av grus och naturterräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytillverkad betongplatta omgiven av grus, utomhus, dagtid, med skog och röd byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 31 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.