Fairlane
T Tosel skrev:
Syftar endast på materialet, timpengen bör flerdubblas pga oseriösa beställare som till slut gnäller över kostnaden.
Andra företagare ser en missnöjd kund som ett misslyckande. Får man en missnöjd kund så försöker man lära sig av detta och se hur man kan göra annorlunda nästa gång. Den mentalitet som du och några till visar är istället att ni skiter fullständigt i om kunden är nöjd eller inte, kunden är ju ändå en idiot.

Sist jag anlitade en rörmokare så var det en företagare som hade lärt sig av tidigare misstag med missnöjda kunder. Han var tydlig redan på telefon med att minimidebitering var 3 timmar (trots att han trodde att han skulle kunna lösa problemet på plats på 10 minuter, och hade några km till mig), servicebilen kostade X kronor och timpriset var Y kronor. X och Y var rätt höga. Killen var trevlig och verifierade att jag förstått.
När fakturan kom stämde den med vad han sagt och den betalades utan gnäll, tvärtom rekommenderade jag honom till grannar. En företagare som tjänade bra med nöjda kunder, men vill man bara skylla allt på de dumma kunderna så får man såklart göra det.
 
  • Gilla
videopac och 14 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Sällan jag har behövt betala för servicebil och mil när jag fått ölen serverad. ;)
Klart man betalar för en massa overheadkostnader när man tar en öl, köper en pizza eller klipper håret, eller för den delen köper en liter mjölk i mataffären. Lön, lokalhyra, belysning, disktrasa etc etc.

Skillnaden mot hantverkaren är att du vet att ölen kostar exakt 90 spänn. Du blir inte stoppad i dörren och avkrävd en hundring extra för att de spelat musik eller städat gästtoan.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Du behöver självklart inte svara på denna fråga om du inte vill, vissa är inte bekväma med att prata löner såklart.
Men vad blir din månadslön?
Blir glad om du lägger till om det är brutto eller netto.
Tänker att av de 700:- i timmen går inte allt oavkortat till din lön såklart?

Angående vad man kan kalla den kostnaden skulle kanske ”Inköp” kort och gott duga.

Någonstans i mitt huvud tänker jag ändå att hantverkare har en viss mängd material liggande. Mer av det som går åt mycket och lite av det som sällan går åt. Självklart kan de inte ha större kvantiteter liggandes eftersom sådant tar plats, men en viss mängt till liknande ”småjobb” som TS visar. Sådant material kan hantverkare gott leta reda på och köpa in med jämna mellanrum som en ren kundservice. Behöver det kosta extra, trots att det troligtvis höjer kundnöjdheten om hantverkaren är bra på sitt jobb, så får det väl vara en egen post eller just timdebiterad arbetskostnad eftersom det är just vad det är, men då räknar jag med att hantverkaren faktiskt lägger en full timme på att leta rätt på billigaste produkten med bäst kvalité. Behövs två timmar varje gång man får en ny kund så är man dessvärre urusel på att hantera internet, speciellt om det är något man söker på ofta.
Självklart inte rimligt att ha material liggandes till större jobb.
Håller däremot helt med dig om att det är skillnad i leveranstid! Dock tveksam till att hantverkare inte kan planera inköp inför arbete hos kund med några dagar till en veckas framförhållning.

Jag håller visserligen med dig i att administrativt jobb är skittråkigt! Men ack så nödvändigt i alla branscher.

Slutligen vill jag påpeka att hantverkare finns av alla de sorter. Fantastiska och urusla på en mängd olika sätt.
Jag har månadslön och tjänar ca 36000.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Ah, största problemet är var dom ska göra av alla pengar dom tjänar. Vad för bransch är du i?
Nej det säger jag inte. Jag säger att hantverkare borde kunna planera bättre och arbeta effektivare och på så sätt tjäna mer pengar istället för oskäliga påslag. Du får det att låta som att dom flesta hantverkare har svårt att sätta mat på bordet, hur kommer det sig då att så många hantverkare kör runt i överdimensionerade pickups med 24tums fälgar? Man ser även många hantverkare som kör Tesla.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Nej det säger jag inte. Jag säger att hantverkare borde kunna planera bättre och arbeta effektivare och på så sätt tjäna mer pengar istället för oskäliga påslag. Du får det att låta som att dom flesta hantverkare har svårt att sätta mat på bordet, hur kommer det sig då att så många hantverkare kör runt i överdimensionerade pickups med 24tums fälgar? Man ser även många hantverkare som kör Tesla.
Hantverkare sägs väl vara den nya tidens miljonärer. Framförallt de som kör eget. Snabb gymnasieutbildning, gott om jobb. De jag känner har fina bilar och är i Thailand rätt ofta. Obs de kan vara värda det om de är duktiga och jobbar hårt. Men det osunda måste bort.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Även i det fallet den är giltig kan inte ägaren bara gå in och hämta sin grejor. I de flesta av fallen får ägaren begära handräckning av kronofogden.

Fairlane Fairlane skrev:
Angående skrivningar på fakturan som @chrillelundmark hänvisar till så skriver advokatfirman Inter att dessa inte är giltiga. Länk till artikeln: länk.

Citat från artikeln:
För att ett återtagande- eller äganderättsförbehåll ska anses vara giltigt mot köparens borgenärer krävs det att förbehållet har ställts upp före eller senast samtidigt med att egendomen överlämnas till köparen. Skulle förbehållet avtalats först efter det att säljaren låtit godset komma i köparens besittning är det inte giltigt. En skrivning på faktura om att säljaren förbehåller sig äganderätten till egendomen till dess den är fullt betald, förekommer ofta i affärslivet. Förbehållet är emellertid inte giltig om det inte ställts upp före eller senast samtidigt med leveransen.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 2 till
  • Laddar…
J Josel skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar faktiskt, men inte går du till Ica och köper en paprika utan prislapp och sen klagar på priset? Jag kollar alltid pris innan oavsett tjänst eller vara
Skillnaden mellan ICA och ”Jannes Bygg” är att om du inte frågar ICA om priset innan så kommer du betala samma pris som alla andra och det kommer att vara reglerat genom konkurrens på marknaden.

Om du inte frågar Jannes Bygg så riskerar du att bli pungslagen på så mycket cash som det är möjligt att få ut av relationen. Det är naturligtvis inte alltid så - jag har flera snickare och hantverkare som man kan ge löpande jobb, vilket de uppskattar. Men på det här forumet låter det ofta som att folk tycker att det är helt normalt och rimligt att bara för att man inte har förhandlat ner ett fast pris i förväg så får man skylla sig själv om man blir skinnflådd i efterhand. Det är ju helt rubbat. Dåligt både för hantverkare och beställare.
 
  • Gilla
videopac och 12 till
  • Laddar…
Fairlane
Det ska bli intressant att se hur det bromsade nybyggandet påverkar det hela. En bekant jagade elektriker nyligen till hemmet och helt plötsligt fanns det firmor som normalt inte jobbade mot privatpersoner, men som nu fått tid över, som var intresserade.
Nackdelen var väl att de var vana med lite andra jobb än att komplettera/förändra en befintlig anläggning. Någon som hörde av sig hade inte behörighet att jobba i hem, några ville absolut byta ut Diazed-centralen (från 80-talet i bra skick), kanske för att man inte var van med sådana, men onekligen var det lättare att få tag i en elektriker med kort varsel. Den som sen fick göra jobbet hade rimligt timpris och rimligt materialpris, specificerat innan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Någon som hörde av sig hade inte behörighet att jobba i hem
Det finns väl ingen särskild behörighet för att jobba i hem (förutom sitt eget hem...)?
 
Fairlane
useless useless skrev:
Det finns väl ingen särskild behörighet för att jobba i hem (förutom sitt eget hem...)?
Jag kollade upp företaget hos ESV och där står det "Detta företag får inte utföra elinstallationer i bostäder".
Företaget var behörigt för kabelförläggning.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
En variant är att du ber brorsan ringa upp honom. De flesta hantverkarna verkar tro att alla kunder är idioter som de kan blåsa hur som helst, men ifall han ser att det finns en 'kollega' på andra sidan kanske han fattar att det är kört ;)
Är inte ens riktig hantverkare men har haft ströjobb och gått elektrikerskola så att det räcker till för att låtsas. Jag gör detta för min mamma med jämna mellanrum. Hon har precis låtit bygga ett hus på sin tomt i Upplands-bro vilket inneburit en och annan intressant diskussion med olika hantverkare eller deras företag. De här diskussionerna kan pågå i veckor eller ibland månader, men så fort jag ringer och spyr ur mig lite facktermer så är dom ofta där och löser problemet samma dag.

Detta har inte bara gällt småfirmor som man kanske skulle kunna tro, utan även giganter som t.ex. Eon. När jag hade grävt upp och ned kabel som den riktiga elektrikern skulle skarva efter att den grävts av när byggarna anlade grunden så försökte morsan få Eon att koppla in strömmen igen i någon månad eller så. De kom ut vid många tillfällen men kunde aldrig lista ut vart deras egen anslutningspunkt i gatan fanns. När byggföretaget meddelade att de skulle börja debitera för extra produktionsveckor om de inte fick ström så ringde jag Eon och rapade upp lite svammel om nätkoncessioner (som jag egentligen inte alls begriper mig på) och förklarade att jag inte ville se några fler prao-elever ute hos min mamma utan krävde samma sak som mammas byggare - ström till påföljande vecka eller ekonomisk ersättning. 3 timmar senare fick jag bilder på min telefon som visade hur allt var inkopplat i både deras egna anläggningar och i mammas.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Jag har månadslön och tjänar ca 36000.
Tack! Då ligger du i krokarna runt min lön. Vi har inte svårt att betala hyra eller sätta mat på bordet. Vi hade inte heller haft problem med det om vi hade tjänat lite mindre än vad vi gör i ärlighetens namn.
Det är liiite trist att du får det att låta som att hantverkare är precis på gränsen till att få ihop sin ekonomi och vardag när den lön du anger är medelklassinkomster (om det är bruttolön du angett) snarare än ligger inom ramarna för svårt att lösa livet om inte påslag på material finns kvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns väl ingen särskild behörighet för att jobba i hem (förutom sitt eget hem...)?
Klart det finns.
 
T Tosel skrev:
Jämför du priset på öl med vad det kostar på systembolaget när du köper ölen på krogen?
Ja faktiskt gör jag det. Krogen är dessutom så vänlig att den har priset publicerat så jag vet vad den kommer att kosta INNAN jag beställer.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Klart det finns.
Ja, det är klart att det är fritt fram att utforma sitt egenkontrollprogram så att vilka delar som helst finns med (och inte finns med). T ex grävning av diken och förläggning av kabel i mark, eller vissa specifika installationer inom industrin. Dock krävs samma behörighet i grunden för den som ansvarar för EKP'n...

Men är det inte konstigt att en firma som har en så specifik inriktning och inte får jobba i "hem" svarar på en fråga om installationsarbete från en privatperson?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.