Hej.
Har en funkis villa från -64.
Renoverar källaren, ett rum på ca 15m2 som ska bli ett ungdomsrum
Rummet har tidigare varit inrett med pojken tycker inte om den gamla stilen som rummet har .
Nu har jag börjat riva och bakom klädselskivorna så är det ett gammalt regelverk och isoleringspapp. (Se bild)
Bakom isoleringen så ligger det plast mot betongblocken.
Alltså betongblock, plast, 50mm isolering, gips. I den ordningen.
Min fråga är, jag vill riva ner allt och regla om med ny isolering. Ska jag sätta ny ångplast mot betongblocken sedan isolering på plasten?
Ursäkta den röriga texten...
//Emil
Har en funkis villa från -64.
Renoverar källaren, ett rum på ca 15m2 som ska bli ett ungdomsrum
Rummet har tidigare varit inrett med pojken tycker inte om den gamla stilen som rummet har .
Nu har jag börjat riva och bakom klädselskivorna så är det ett gammalt regelverk och isoleringspapp. (Se bild)
Bakom isoleringen så ligger det plast mot betongblocken.
Alltså betongblock, plast, 50mm isolering, gips. I den ordningen.
Min fråga är, jag vill riva ner allt och regla om med ny isolering. Ska jag sätta ny ångplast mot betongblocken sedan isolering på plasten?
Ursäkta den röriga texten...
//Emil
Tack för svar.mexitegel skrev:
Vilken typ av stålregel ska jag använda? Jag är ute efter 45mm bred för att inte ta för mycket yta på rummet.
Hur stor bör luftspalten vara? Ingen plast?
Ventilerad luftspalt menar du att det ska vara drag utifrån in till luftspalten?
Varför behövs inte isolering? Det finns ett element i rummet som ska användas.H henche skrev:
Om jag mot all förmodan ändå skulle vilja bygga ett stål-regelverk med OSB och Gips, måste jag ha isolering?
Anledning till att jag inte vill puts är för att det blir 7 meter vägg med puts. Svårare att hänga upp saker på väggarna, alla väggar i rummet skulle då bli betong.
Ska själv snart göra samma resa som du.
Det blir betongvägg, luftspalt(ca 2cm visa distanser), vindpapp(har över endel och ser till att det faktiskt blir luftspalt) stålregel , isolering(45mm), OSB mot ytterväggarna.
Innerväggarna blir det bara att sätta igen alla hål med typ pl400 och sen bredspackla väggarna.
Det var tanken ialla fall.
Följer denna tråd med intresse och ser om jag tänkt galet
Det blir betongvägg, luftspalt(ca 2cm visa distanser), vindpapp(har över endel och ser till att det faktiskt blir luftspalt) stålregel , isolering(45mm), OSB mot ytterväggarna.
Innerväggarna blir det bara att sätta igen alla hål med typ pl400 och sen bredspackla väggarna.
Det var tanken ialla fall.
Följer denna tråd med intresse och ser om jag tänkt galet
Hoppas det går bra för dig!M MrDizzy skrev:Ska själv snart göra samma resa som du.
Det blir betongvägg, luftspalt(ca 2cm visa distanser), vindpapp(har över endel och ser till att det faktiskt blir luftspalt) stålregel , isolering(45mm), OSB mot ytterväggarna.
Innerväggarna blir det bara att sätta igen alla hål med typ pl400 och sen bredspackla väggarna.
Det var tanken ialla fall.
Följer denna tråd med intresse och ser om jag tänkt galet
Några funderingar som jag har är, hur fäster du vindpappen i stålreglarna?
Vad tror du om att tapetsera väggarna?
Bredspacklar du med vätrumsspackel?
Tänkte nog ta montageskruv för att fästa vindpappen. Bred platt skalle o sätta varje halvmeter eller så. Borde hålla tycker jag.G gevsan skrev:
Inte tänkt så noga på spackel men nån typ av betongspackel skulle jag tro att det blir.
Har nog bara tänkt måla. har inte bestämt mig än
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Ursäkta lite sent svar, fulltecknade dagar….G gevsan skrev:
Det räcker att det kan cirkulera luft så det räcker med 10-20 mm. Undvik att isoleringen kommer i kontakt med väggen, Sätt horisontella plåtreglar en liten bit från tak och golv så du får en ventilationsspringa inpassade så du kan använda en ventilerad golvlist och lämplig taklist, skugglist vid taket är att föredra då du med den enklare kan dölja ventilationsspringor.
Det finns annars bra system från tex Jape för att ventilera källarväggar. Då får du också hjälp med projekteringen.
45mm plåtregel finns på tex hornbach.
Utan isolering så minskar du risken för "riskkonstruktion" men får antagligen betala med mer värme pga. värmeförluster. Isolering invändigt kan säkert funka om det utförs korrekt (enligt vad flera skriver2, exempelvis mexitegel) men innebär också en viss risk i själva konstruktionen.G gevsan skrev:Varför behövs inte isolering? Det finns ett element i rummet som ska användas.
Om jag mot all förmodan ändå skulle vilja bygga ett stål-regelverk med OSB och Gips, måste jag ha isolering?
Anledning till att jag inte vill puts är för att det blir 7 meter vägg med puts. Svårare att hänga upp saker på väggarna, alla väggar i rummet skulle då bli betong.
Är huset omdränerat och isolerat från utsidan? Om inte, ligger det i planerna?
Bäst är att hålla isoleringen på utsidan av väggen och låta insidan vara
Visst är plåtreglar och luftspalt bättre än din nuvarande lösning, men det är inte heller en riskfri konstruktion. Det krävs att man får bra luftomsättning där bakom med möjlighet att torka ut. Annars får nu bara en spalt med riktigt fuktigt klimat och snabbt mögel på baksidan av gipset.
Jag har i vart fall rivit bort all min isolering och kör bara puts målad med sillikatfärg, det är det bästa ur fuktsynpunkt och ger ockå en vägg som är lätt att inspektera efter nya symptom.
Bäst är att hålla isoleringen på utsidan av väggen och låta insidan vara
Visst är plåtreglar och luftspalt bättre än din nuvarande lösning, men det är inte heller en riskfri konstruktion. Det krävs att man får bra luftomsättning där bakom med möjlighet att torka ut. Annars får nu bara en spalt med riktigt fuktigt klimat och snabbt mögel på baksidan av gipset.
Jag har i vart fall rivit bort all min isolering och kör bara puts målad med sillikatfärg, det är det bästa ur fuktsynpunkt och ger ockå en vägg som är lätt att inspektera efter nya symptom.
Dränering ligger i planerna, inom 2 år ska vi göra det.S Stuff skrev:Är huset omdränerat och isolerat från utsidan? Om inte, ligger det i planerna?
Bäst är att hålla isoleringen på utsidan av väggen och låta insidan vara
Visst är plåtreglar och luftspalt bättre än din nuvarande lösning, men det är inte heller en riskfri konstruktion. Det krävs att man får bra luftomsättning där bakom med möjlighet att torka ut. Annars får nu bara en spalt med riktigt fuktigt klimat och snabbt mögel på baksidan av gipset.
Jag har i vart fall rivit bort all min isolering och kör bara puts målad med sillikatfärg, det är det bästa ur fuktsynpunkt och ger ockå en vägg som är lätt att inspektera efter nya symptom.
Jag kör på som MrDizzy och mexitegel skriver. Men ändå att jag dränerar husgrunden framåt.
En fråga jag har kvar. Är det lämpligt att sätta tapeter på gipsväggen i källaren?
Isåfall blir det tapet på ytterväggarna.
Med så nära till dränering hade jag definitivt struntat i att regla upp nånting på insidan. Jag har haft målad puts i 10 år nu och ännu inte kommit till skott med dränering. Behöver inte bli mindre mysigt för det. Vitmålad och lagom knölig puts och belysning som ger lite släpljus ger sin charm. Märker inga onormalt stora uppvärmningskostnader heller.G gevsan skrev:
Jag tycker inte att gips eller tapeter hör hemma i en källare heller.
Men rent praktiskt så är ju valet redan gjort när du sätter upp gips. Sen kan du klä gipset med vad du vill. Tapet, elller färg t.ex.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Renovering av garage, tips och råd är varmt välkommet!
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tips på hantverkare för badrumsrenovering i Göteborgsområdet
Badrum -
Ännu en tråd om renovering av grundmur
Fasad -
Komplicerad husrenovering, hur gör man?
Övrigt husrelaterat -
Badrumsrenovering i Stockholmsområdet?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer