L lbgu skrev:
Problemet är att så länge du inte får en offert på ett fastprisjobb så är det i princip omöjligt att få veta vad det kommer att kosta. Är det mindre jobb så lär du knappt få en skriftlig offert på ett jobb. En del firmor tar till och med betalt för att lämna offert.
Om man bara frågar om priset så får man väl reda på timpris och kanske ett visst materielpåslag. Ingen berättar att materialpåslaget är på t.ex. Ahlsells bruttopris.
Ska man fråga vad handskslitaget kommer att kosta? Problemet är att hantverkare har så mycket hittepåkostnader att det i princip är omöjligt att fråga om allt.
Jag är inte helt oenig med dig i detta men förstå vad chockad hantverkaren skulle bli OM du ställde frågan... "och material är enligt Ahlsell listpris eller kan jag räkna med någon rabatt?". Frågan är fri, eller hur! Jag har svårt att relatera till att hantverkaren ska svara på en fråga som aldrig blivit ställd. Om vi ska återgå till billinelsen är det som att du säger du vill ha en blå bil men inte frågar vad tillbehören som följer med bilen kan förväntas kosta (jag valde blå för att ej förknippas med de röda).

L lbgu skrev:
Med tanke på att hantverkare (finns trådar på detta forum) kan hitta på alla möjliga kostnader så är det nog rimligt att jämföra det med att du plötsligt blev debiterad timtaxa på kassapersonalen hos ICA. Givetvis minimidebitering 1 timme ;)
I mitt fal hade det då blivit timhyra av handscanner. Jag kan erkänna jag hade blivit förbannad! Jag kan dock inte relatera till dessa fantasifulle kreationer i avseende på debiteringar och jag hade självklart bestridet dem. Dock känns det som vi är aningen off topic då jag inte har för avseende att försvara alla hantverkare utan snarare försöker visa på att man alltid är två parter som ingår ett avtal och att det inte fungerar att ALLTID skylla på/ifrågasätta motparten utan att fundera på sin egen del i det hela.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Så är det tyvärr.

Hörde av en bekant om en kille i finansbranschen som blev av med jobbet och startade byggfirma. Anställde duktiga hantverkare OCH:
-Skrev begripliga offerter med tydligt angivna påslag och vad extraarbete kostade
-Svarade direkt på mail och telefon
-Hans hantverkare passade alltid tiden och meddelade direkt om dom fick förhinder eller blev sena
-Hantverkarna var propert klädda, rökte inte på arbetsplatsen och städade efter sig
-Kommunicerade direkt med kunden om det var någon avvikelse
-Följde upp jobben i efterhand för att försäkra sig om att kunderna var nöjda
-Hade alla certifikat och kontinuerlig vidareutbildning
-Jobben foto- och textdokumenterades dag för dag med angivande av timmar och vad som gjorts
-Var säkert nåt mer också, men ni fattar. Som ett kvalitetsföretag borde bete sig.

Hans priser var bland de högsta i branschen men trots det hade företaget full beläggning och kö för nya projekt. Kundena älskade företaget. Hur svårt kan det vara undrar man?
Inget exeptionellt med det. Låter som de flesta företag jag varit i kontakt med. Kan det vara så att man får det man betalar för? Jag vet att det är en helt galen tanke men om man söker genvägar alternativt billiga lösningar, kan det då tänkas att man får denna dåliga upplevelse från hantverkare som hela forumet tydligen traumatiserats av?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
B
Fundering? :thinking:

▪️ Många här pratar/skriver om LISTPRISER FRÅN AHSELLS OCH DAHL och att ingen hantverkare orkar eller har tid att leta billiga priser på nätet för att få ner priset åt kund. Nej, inte åt kund kanske, men det finns en hel del hantverkare som letar BILLIGARE INKÖPSALTERNATIV - men använder de dyra listpriserna som referenser i samband med fakturaskrivningen. Har sett och upplevt detta på nära håll, men då gällande LISTPRISER FRÅN LOKALA DYRA BYGGHANDELN (W), men varorna har inhandlats på den BILLIGARE BYGGHANDELN (BM).

▪️
Antar att ni som är hantverkare tycker att detta är okej och inget som ska ifrågasättas av kunden. Ni hantverkare verkar oftast tycka att vi som kund INTE HAR RÄTT ATT SE ERA INKÖPSFAKTUROR och har använt argumentet att vi inte har att göra med era inköpspriser och rabatter.

▪️ För egen del handlar det inte så mycket om att se era inköpspriser och rabatter. Jag vet att ni har dem och inte tänker låta mig ha nytta av dem (även om det vore sjysst om ni delade med er ibland till mig som kund). Det handlar om att jag kan se att jag VERKLIGEN FÅR DEN KVALITETSPRODUKT som ni förespeglat mig i er offert och senare i er faktura.

▪️ Om det nu skulle vara så att ni debiterar för en dyrare vara, av bättre kvalitet, men har använt er av billigare varor till sämre kvalitet - kan ni rättfärdiga det också? Många prylar som är inbyggda i väggar, osynliga för det otränade ögat. Som säkert håller garantitiden ut - men sedan då?

▪️ Enligt många här, så FRAMSTÅR VI KUNDER SOM EN SKOCK IDIOTER som ska vara ”jävligt tacksamma som får hjälp av er - för annars kan vi ju göra jobbet själva” He he he!

▪️ MEN JAG FINNER MIG INTE I DET! Om jag beställer ett jobb, accepterar era ibland hutlösa fantasipriser - då ska jag ta med f-n få minst det som utlovats av er. Jag ska inte behöva acceptera silvertejp, sämre virke, dåligt utfört arbete, överdebitering av material som inte ens behövts till jobbet ni utfört hos mig. Vill ni ha dessa höga timpriser, då ska det jobbas varenda minut! Jag ska inte betala för tiden ni snackar i telefon med er partner eller era barn. Eller ännu värre; när ni SNACKAR MED ANDRA KUNDER OM NYA JOBB.

▪️DET ÄR BRA ATT DETTA FORUM FINNS! Saker kommer upp på bordet och diskuteras. Ibland känns tonen lite ”ruff” men det är oftast inte av elakhet, utan mer för att humöret svajar. Vi hjälper varandra, tipsar varandra. Kanske leder det också till lite SJÄLVINSIKT OCH BÄTTRE RELATIONER mellan kunder och hantverkare. Vi är ju alla i den ena eller den andra sitsen ibland och då är det bra om man minns diskussionerna här.

▪️ Allt gott. VÅREN ÄR PÅ VÄG och jag längtar redan efter min trädgård och allt arbete där.

:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Nilstyko och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
C chrillelundmark skrev:
Du gjorde ganska bra ifrån dig angående länk till en text som förklarade att man var tvungen att vara överens om betalning och vem varor tillhör innan arbetet börjar, vilket i sig är helt absurt då jag kan beställa vad som helst och sedan vägra betala och påstå det tillhör mig. :crysmile:
Då har du uppenbart en skuld till den du beställt av, men det betyder inte automatiskt att varan är säljarens. Det trodde jag vi var överens om efter det förtydligandet. Jag har aldrig påstått att man kan strunta i att betala för varor eller tjänster, jag sa bara emot att man kunde skriva på en faktura att materialet tillhör säljaren tills räkningen är betald. Finns det ingen offert med den texten så är det helt enkelt fel.

C chrillelundmark skrev:
Att du sedan tycker en jämförelse är larvig då din argumentation bygger på godtyckligt tyckande, det får stå för dig och säger väl kanske mer om samtiden vi lever i än något annat.
Jag kanske inte var tydlig, isåfall vet jag om ursäkt. Jag menar att det nog är väldigt ovanligt att någon köper en ny Tesla hos Volkswagen (begagnat kan ju hända). Att en elektriker handlar på Ahlsell är däremot inte alls ovanligt. De flesta har nog avtal med flera företag, Ahlsell, Solar, Malmberg etc. Att en elektriker skulle handla hos Ahlsell är nog väldigt mycket vanligare än att någon köper en ny Tesla hos Volkswagen.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Problemet är att så länge du inte får en offert på ett fastprisjobb så är det i princip omöjligt att få veta vad det kommer att kosta. Är det mindre jobb så lär du knappt få en skriftlig offert på ett jobb. En del firmor tar till och med betalt för att lämna offert.
Om man bara frågar om priset så får man väl reda på timpris och kanske ett visst materielpåslag. Ingen berättar att materialpåslaget är på t.ex. Ahlsells bruttopris.
Ska man fråga vad handskslitaget kommer att kosta? Problemet är att hantverkare har så mycket hittepåkostnader att det i princip är omöjligt att fråga om allt.



Med tanke på att hantverkare (finns trådar på detta forum) kan hitta på alla möjliga kostnader så är det nog rimligt att jämföra det med att du plötsligt blev debiterad timtaxa på kassapersonalen hos ICA. Givetvis minimidebitering 1 timme ;)
Som sagt, lagen förbjuder "fantasipriser". Utföraren har bara rätt till skälig ersättning om inget annat avtalats.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Skumpe
J JT8 skrev:
Du är en slug rackare du! Kanske ska lägga fakturan på 364 dagar så du får ta del av underlag på eventuell skatteåterbäring med? Lever du i någon slags värld där du tror att man får en massa pengar tillbaka av grossisterna?
Ja? Ja, det får man. Får du inte det är du blåst.
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Ja, i många fall är det ju självklart så att man får det man betalar för. Okunnigheten hos många kunder yttrar sig ofta i att man tar ett lågt anbud, dels för att man vill spara pengar men också för att dyrare hantverkare har svårt att kommunicera vilket mervärde dom erbjuder för det högre priset. Kunden ser helt enkelt ingen skillnad på skojaren och den duktiga och erfarna hantverkaren.

Priset i sig behöver dock inte nödvändigtvis återspegla kundupplevelsen. Se på Lidl eller IKEA. Ofta nöjda kunder OCH låga priser. Dacia och Skoda är andra exempel. Kunderna köper dock inte av dessa företag för att dom TROR att det är premiummärken/premiumprodukter utan för att dom är villiga att kompromissa med vissa saker för att få ett lägre pris. När det gäller hantverkare är ofta det enda kunden ser att priset skiljer. Kvaliten har dom svårt att bedöma, särskilt INNAN jobbet är gjort, Kunden tror helt enkelt att det bara är priset som skiljer hantverkarna åt och att kvaliten är den samma, eller i varje fall godtagbar.

Svårt dock att komma åt detta då etableringshindren för hantverksföretag är låga. Det krävs ingen särskild utbildning, i många fall, och några stora investeringar behövs inte heller. Det mesta i verktygsväg går att hyra. Språk verkar inte heller vara en barriär. Para det med hög efterfrågan och okunniga kunder så blir resultatet det vi ser i många förtvivlade inlägg här på Byggahus.se.

C chrillelundmark skrev:
Inget exeptionellt med det. Låter som de flesta företag jag varit i kontakt med. Kan det vara så att man får det man betalar för? Jag vet att det är en helt galen tanke men om man söker genvägar alternativt billiga lösningar, kan det då tänkas att man får denna dåliga upplevelse från hantverkare som hela forumet tydligen traumatiserats av?
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
För att ett företag går inte runt på en timlön om denna inte ska skjutsas upp till typ 1500kr/tim ex moms och herregud vad upprörd du hade varit här på forumet då. Problemet är att människor som aldrig drivit ett företag i hantverksbranschen helt plötsligt blir proffs för dom lyckas hitta lite billigare delar online. Det är ingen som tvingar er att anlita någon form av hantverkare! Det står alla fritt att utbilda sig och göra arbetet själva medan det låter på er som att VVS-arbete är likställt med TV-avgiften.

För all del spendera lite tid på allabolag och läs årsredovisningar på alla dessa miljardärer som pungslår er på pengarna ni tjänat i ert otroligt lågt prissatta yrke med nettopriser på material, gratis utkörningar och inga fikaraster. Kanske, men bara kanske kommer du inse att vandringssägner på byggshow om den giriga rörmokaren är smått överdrivna då.
Problemet är att hantverkare har ett påslag och en prissättning som inte skulle accepteras i andra branscher. Det är därför folk reagerar. I min bransch arbetar vi med marginaler på under 10% och ofta inga påslag alls vid användande av underleverantörer. Hur kan alla andra branscher klara det men det är helt omöjligt för hantverkare? Min egen gissning är att ni aldrig har tvingats till det. Ni har aldrig tvingats att arbeta effektivare och planera era arbeten på ett bättre sätt därför "behöver" ni 50% materialpåslag för att gå runt.
 
  • Gilla
  • Haha
Kromo och 4 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Problemet är att hantverkare har ett påslag och en prissättning som inte skulle accepteras i andra branscher. Det är därför folk reagerar. I min bransch arbetar vi med marginaler på under 10% och ofta inga påslag alls vid användande av underleverantörer. Hur kan alla andra branscher klara det men det är helt omöjligt för hantverkare? Min egen gissning är att ni aldrig har tvingats till det. Ni har aldrig tvingats att arbeta effektivare och planera era arbeten på ett bättre sätt därför "behöver" ni 50% materialpåslag för att gå runt.
Ursäkta, detta var bland det dummaste jag läst och för att förtydliga det hela.

Scenario 1.
Omsättning 500 miljoner och marginal 10% ger 50 miljoner att betala fasta kostnader som ofta blir mindre i relation till per anställd ju större företag du arbetar för.

Scenario 2.
Omsättning 2 miljoner och marginal 50% vilket ger 1 miljon att betala lokal, servicebil och lön, redovisningsekonom och alla andra fastna kostnader som tillkommer en småskuttare som måste jaga timmar för att få ihop kalkylen.

Varför kan man inte ha så pass empati och förståelse för andras situation att man iaf gör ett litet försök att sätta sig in i varför vissa saker är som de är, utan slentrianmässigt skjuter från höften och tror att "min" världsbild är den som råder och världen ska anpassa sig efter den. Det är verkligen så man blir mörkrädd.

Förmodligen har jag även kränkt dig med mitt inlägg för idag kränker man per automatik om man är av annan åsikt men jag själv sköt från höften och gissade på att du jobbar på ett företag med relativt stor omsättning då man med 10% marginal OCH underleverantörer måste ha tämligen hög omsättning för att få det att gå ihop medan det är väldigt vanligt att hantverkare jobbar som egenföretagare. Hade jag fel i detta antagandet ber jag om ursäkt i förväg.
 
  • Gilla
  • Haha
aunnr1 och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Som sagt, lagen förbjuder "fantasipriser". Utföraren har bara rätt till skälig ersättning om inget annat avtalats.
Och vad är fantasipriser? Kommer finnas många rätthaverister på det här forumet
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Ursäkta, detta var bland det dummaste jag läst och för att förtydliga det hela.

Scenario 1.
Omsättning 500 miljoner och marginal 10% ger 50 miljoner att betala fasta kostnader som ofta blir mindre i relation till per anställd ju större företag du arbetar för.

Scenario 2.
Omsättning 2 miljoner och marginal 50% vilket ger 1 miljon att betala lokal, servicebil och lön, redovisningsekonom och alla andra fastna kostnader som tillkommer en småskuttare som måste jaga timmar för att få ihop kalkylen.

Varför kan man inte ha så pass empati och förståelse för andras situation att man iaf gör ett litet försök att sätta sig in i varför vissa saker är som de är, utan slentrianmässigt skjuter från höften och tror att "min" världsbild är den som råder och världen ska anpassa sig efter den. Det är verkligen så man blir mörkrädd.

Förmodligen har jag även kränkt dig med mitt inlägg för idag kränker man per automatik om man är av annan åsikt men jag själv sköt från höften och gissade på att du jobbar på ett företag med relativt stor omsättning då man med 10% marginal OCH underleverantörer måste ha tämligen hög omsättning för att få det att gå ihop medan det är väldigt vanligt att hantverkare jobbar som egenföretagare. Hade jag fel i detta antagandet ber jag om ursäkt i förväg.
Han har nog blandat ihop vinst med bruttomarginal. 10% överlever ingen på. Bara inflationen kommer vända till förlust. Hoppas han inte jobbar som ekonom
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Ursäkta, detta var bland det dummaste jag läst och för att förtydliga det hela.

Scenario 1.
Omsättning 500 miljoner och marginal 10% ger 50 miljoner att betala fasta kostnader som ofta blir mindre i relation till per anställd ju större företag du arbetar för.

Scenario 2.
Omsättning 2 miljoner och marginal 50% vilket ger 1 miljon att betala lokal, servicebil och lön, redovisningsekonom och alla andra fastna kostnader som tillkommer en småskuttare som måste jaga timmar för att få ihop kalkylen.

Varför kan man inte ha så pass empati och förståelse för andras situation att man iaf gör ett litet försök att sätta sig in i varför vissa saker är som de är, utan slentrianmässigt skjuter från höften och tror att "min" världsbild är den som råder och världen ska anpassa sig efter den. Det är verkligen så man blir mörkrädd.

Förmodligen har jag även kränkt dig med mitt inlägg för idag kränker man per automatik om man är av annan åsikt men jag själv sköt från höften och gissade på att du jobbar på ett företag med relativt stor omsättning då man med 10% marginal OCH underleverantörer måste ha tämligen hög omsättning för att få det att gå ihop medan det är väldigt vanligt att hantverkare jobbar som egenföretagare. Hade jag fel i detta antagandet ber jag om ursäkt i förväg.

C chrillelundmark skrev:
Ursäkta, detta var bland det dummaste jag läst och för att förtydliga det hela.

Scenario 1.
Omsättning 500 miljoner och marginal 10% ger 50 miljoner att betala fasta kostnader som ofta blir mindre i relation till per anställd ju större företag du arbetar för.

Scenario 2.
Omsättning 2 miljoner och marginal 50% vilket ger 1 miljon att betala lokal, servicebil och lön, redovisningsekonom och alla andra fastna kostnader som tillkommer en småskuttare som måste jaga timmar för att få ihop kalkylen.

Varför kan man inte ha så pass empati och förståelse för andras situation att man iaf gör ett litet försök att sätta sig in i varför vissa saker är som de är, utan slentrianmässigt skjuter från höften och tror att "min" världsbild är den som råder och världen ska anpassa sig efter den. Det är verkligen så man blir mörkrädd.

Förmodligen har jag även kränkt dig med mitt inlägg för idag kränker man per automatik om man är av annan åsikt men jag själv sköt från höften och gissade på att du jobbar på ett företag med relativt stor omsättning då man med 10% marginal OCH underleverantörer måste ha tämligen hög omsättning för att få det att gå ihop medan det är väldigt vanligt att hantverkare jobbar som egenföretagare. Hade jag fel i detta antagandet ber jag om ursäkt i förväg.
Vet inte varför jag gav mig in i en diskussion med hantverkare, det är dödfött... Om "alla" kunder ifrågasätter era priser - är det då så att alla kunder verkligen har fel? Eller skulle det kunna vara så att hantverkare kanske ska rannsaka sig själva och sin bransch och fundera på om det går att göra annorlunda?
Man kan ju hoppas att den ekonomiska krisen vi nu går igenom blir ett reningsbad för branschen och tvingar fram ett nytänk.
 
  • Gilla
  • Älska
Kromo och 8 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Vet inte varför jag gav mig in i en diskussion med hantverkare, det är dödfött... Om "alla" kunder ifrågasätter era priser - är det då så att alla kunder verkligen har fel? Eller skulle det kunna vara så att hantverkare kanske ska rannsaka sig själva och sin bransch och fundera på om det går att göra annorlunda?
Man kan ju hoppas att den ekonomiska krisen vi nu går igenom blir ett reningsbad för branschen och tvingar fram ett nytänk.
Bra, du verkar ha lärt dig att du inte kan tillämpa de förutsättningarna du och din bransch arbetar utifrån inte alltid går att tillämpa på alla andra branscher. Alltid något!

Sedan har du fel. ALLA kunder ifrågasätter inte priserna, det är en speciell kundgrupp som gör det. Denna kundgruppen går ALDRIG att behaga, hur man än gör. Även om man gjorde jobbet gratis och bjöd på materialet hade det varit något som var fel. För hantverkare handlar det om att så snabbt som möjligt analysera kunden man har kontakt med för att utröna om kunden i fråga tillhör denna kundgruppen. Om man efter den analysen kommer till slutsatsen att så är fallet tackar man nej till jobbet.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Jag tror iofs. att du har rätt, det finns en kundgrupp som skulel ifrågasätta i princip vilken kostnadsnivå som helst. Men det är också lite lustigt att vissa hantverkarfirmor verkar drabbas av fler sådana kunder än andra....

Om vi tittar på hur arbetet är ufört för projektet här i tråden, så kan jag tänka mig att den hantverkaren, om hans arbete brukar se ut så, har en högre andel missnöjda kunder som ifrågasätter. Och kombinationen av "hantverk" som ser ut som slöjdarbete på förskolan, och uppenbart saltade priser, lär ge kunder som inte är överdrivet villiga att betala.
 
  • Gilla
Kromo och 13 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Bra, du verkar ha lärt dig att du inte kan tillämpa de förutsättningarna du och din bransch arbetar utifrån inte alltid går att tillämpa på alla andra branscher. Alltid något!

Sedan har du fel. ALLA kunder ifrågasätter inte priserna, det är en speciell kundgrupp som gör det. Denna kundgruppen går ALDRIG att behaga, hur man än gör. Även om man gjorde jobbet gratis och bjöd på materialet hade det varit något som var fel. För hantverkare handlar det om att så snabbt som möjligt analysera kunden man har kontakt med för att utröna om kunden i fråga tillhör denna kundgruppen. Gör man efter den analysen kommer till slutsatsen att så är fallet tackar man nej till jobbet.
Jag har full förståelse över att man som hantverkare inte orkar med kunden som gnäller över om det verkligen tog 21 tim istället för 20 tim. Men vi är uppenbart (om man läser tex denna tråd) ganska många som bara vill ha en transparant och schysst prissättning. Dom allra flesta förstår nog att vi som kunder måste betala för all tid (inte bara tid på plats) osv som hantverkaren lägger ner. Vi förstår även att bilen, verktygen osv också ska betalas. Det vi inte förstår är dessa hemliga prislistor med sjuka påslag eller när vi blir fakturerade för 40 tim istället för 20 tim. Och anledningen till att vi inte förstår detta är inte för att alla vi kunder är dumma i huvudet, utan för att detta sättet att arbeta skulle aldrig accepteras i någon annan bransch och därför ifrågasätter vi det.
 
  • Gilla
  • Älska
Carpetos och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.