C chrillelundmark skrev:
Men för att stilla min nyfikenhet, när du köper en ny Volvo, åker du till BMW då eller var vänder du dig?
Dumt exempel då jag inte är kommunist.
 
  • Wow
Visan i mitt liv och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Dumt exempel då jag inte är kommunist.
Fast om du inte är kommunist borde du ändå besitta en viss grad av förstånd för att kunna relativisera och förstå innebörden av min frågeställning, eller hur? Avsaknaden av svar indikerar ju i detta fallet att du inte har ett svar och därav ridå ner.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 1 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Fast om du inte är kommunist borde du ändå besitta en viss grad av förstånd för att kunna relativisera och förstå innebörden av min frågeställning, eller hur? Avsaknaden av svar indikerar ju i detta fallet att du inte har ett svar och därav ridå ner.
Tyck vad du vill. Men antar att du är kommunist eftersom den första bilen du verkar tänka på att köpa är en kommunistbil ;)
 
C chrillelundmark skrev:
Del ett: En sak ni som klagar på hantverkare har gemensamt är att ni inte förstår en grundläggande aspekt när ni sitter och jämför priserna från en grossist och en nätbutik är att flänga runt och leta lägsta priser är ingenting ni är beredda att betala för. Som hantverkare har man en grossist man åker till och man letar inte lägsta pris för man vet att det får man inte betalt för.

Varför tar hantverkaren ordinarie timtaxa för att åka och handla prylarna om vederbörande inte är beredd att lägga ner någon mer arbetskraft än att ta den vanliga rutten till Ahlsell? För 600:- i timmen kan man väl åtminstone starta datorn och kolla en á två leverantörer extra?
Som sagts tidigare så är det ingen som missunnar hantverkaren att tjäna pengar. Problemet är att man gör det på ett oärligt sätt.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Tyck vad du vill. Men antar att du är kommunist eftersom den första bilen du verkar tänka på att köpa är en kommunistbil ;)
De som känner mig skulle skratta sig fördärvade om jag berättar för dem att jag blivit antagen för att vara kommunist. :love:

Vilken bil ska jag byta ut Volvon med för att mitt exempel ska vara relevant för din del? Tesla? Går du till Volkswagen för att köpa en Tesla och med förhoppning om att du gör en bra affär därför att Volkswagen har lägre priser på Tesla än sina egna bilar då de hellre säljer Tesla än Volkswagen?
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Många hantverkare är av åsikten att man ”ju MÅSTE göra vinst” och att man måste ha 100% beläggning. Därför skarvar man med antal arbetade timmar och påslag tills man gör vinst.

Tyvärr finns det dock ingen naturlag som säger att ett företag måste gå runt, även om aktiebolagslagen säger att det är syftet med ett AB. Om inte timdebitering plus ett rimligt påslag gör att företaget går runt finns det inte marknad att driva företag, i just den branschen. Måste man debitera 1500kr/h om man har rimligt påslag på material, för att gå med vinst, och kunderna inte är villiga att betala detta så är det bara att byta bransch eller acceptera en lägre eller ingen vinst. Det kallas marknadsekonomi.

Väljer många hantverkare att då lägga ner sina bolag blir det brist på hantverkare, vilket normalt gör att kunder som MÅSTE få arbete utfört är beredda att betala mer per timme för att få arbete utfört. I en marknadsekonomi ökar då betalningsviljan hos kunderna och hantverkarna kan öka timdebiteringen tills kunderna inte längre anser att jobbet som ska utföras är värt pengarna det kostar. Tillgång och efterfrågan helt enkelt.

Vad många hantverkare gör är att försöka runda detta genom att ange ett lägre timpris och sen ha väldigt stora påslag på material. Påslag som kundena har svårt att förutse, och som ofta på ett bedrägligt presenteras för kunder som ”x% påslag” på ett inköpspris som är påhittat (läs tex Ahlsells bruttoprislista som ofta används för att ge en falsk bild av hantverkarens inköpspris) varför totalpriset ofta kommer som en obehaglig överraskning.

Naturligtvis vore det bra om alla kunder avtalade om rimligt påslag på hantverkarens inköpspriser men väldigt få kunder har den insynen och/eller kunskapen, vilket utnyttjas av skamlösa hantverkare.

Jag brukar påstå att för att kunna köpa in hantverkstjänster, och bedöma resultatet, bör man i princip ha samma kunskaper som den hantverkare man avser att upphandla om man inte ska riskera att bli blåst. Det har de flesta INTE, och det utnyttjas i många fall av hantverkare som ”ju MÅSTE gå med vinst”.

Det jag beskriver ovan gäller givetvis inte ALLA hantverkare, men tillräckligt många för att det ska vara ett problem. Orsaken till att detta ändå förekommer är inte bara oproffsiga kunder utan också att transparensen vad gäller prissättning är dålig. En normalkund har ingen, eller liten möjlighet att jämföra och/eller bedöma priser på material, och för den delen kvaliet på det utförda arbetet.

Har ingen patentlösning på hur detta problem ska hanteras men forum som Byggahus.se fyller en viktig roll där ofta proffs som lägger ner obetald tid att svara på frågor från missnöjda kunder, är ett ovärderligt inslag.

Just my 2 cents!
Mycket välskrivet inlägg! (y)

Jag har aldrig förstått varför så många hantverkare har inställningen att de har rätt att driva en firma som går runt, och därigenom anser att alla möjliga mer eller mindre kreativa sätt att se till att den gör det är OK.

Själv drev jag enskild firma i en helt annan bransch, och om jag inte lyckades få ihop siffrorna på sista raden hade jag taxikort. Nu behövde jag aldrig köra någon taxi för jag hade tillräcklig beläggning på min huvudsakliga verksamhet...och detta helt utan att trixa med faktureringen. Mina kunder visste exakt vad mina tjänster skulle kosta innan uppdraget drog igång.

Hantverkarbranschen måste ställa sig frågan varför så många privatkunder drar sig för att anlita yrkesgrupperna de företräder. När jag pratar med vänner, grannar och andra om hantverkare så är alla överens om en sak: de har projekt som de skulle vilja ha utförda, men avstår för att tilliten till hantverkare är i princip noll. De som kan genomför projekten själva, och de som inte kan väntar tills det är absolut nödvändigt och då har de nästan alltid dåliga upplevelser.

Vi har ett helt gäng grejer vi skulle vilja ha gjort i vårt hus, och har ekonomiska medel för att anlita hantverkare för att utföra flera av dem, men vi avstår eftersom vi inte känner att vi vågar ta in någon som vi inte har egen erfarenhet av. Våra vänner och grannar är alla sådana som gör allt själva, så de har inga rekommendationer på hantverkare. Av de hantverkare vi släppt in är det bara en firma vi varit riktigt nöjda med, men taket lägger man ju bara om en gång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför tar hantverkaren ordinarie timtaxa för att åka och handla prylarna om vederbörande inte är beredd att lägga ner någon mer arbetskraft än att ta den vanliga rutten till Ahlsell? För 600:- i timmen kan man väl åtminstone starta datorn och kolla en á två leverantörer extra?
Som sagts tidigare så är det ingen som missunnar hantverkaren att tjäna pengar. Problemet är att man gör det på ett oärligt sätt.
600 i timmen, det var billigt. Mina brukar vilja ha 1000-1300 i timmen :(
 
useless useless skrev:
Varför tar hantverkaren ordinarie timtaxa för att åka och handla prylarna om vederbörande inte är beredd att lägga ner någon mer arbetskraft än att ta den vanliga rutten till Ahlsell? För 600:- i timmen kan man väl åtminstone starta datorn och kolla en á två leverantörer extra?
Som sagts tidigare så är det ingen som missunnar hantverkaren att tjäna pengar. Problemet är att man gör det på ett oärligt sätt.
Ja, om du skulle gissa själv, vad tror du då?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Har du inte råd att anlita hantverkare, låt bli. Att sitta på forum och antyda hantverkare är banditer och oärliga skurkar är bara patetiskt. Testa själv att ha kunder som ringer och klagar på allt från att antal klammer på fakturan inte stämmer till att hantverkaren minsann inte kan ta betalt för restid då detta är något som ska vara gratis. Testa i en vecka, se hur mycket tid som försvinner i administration pga av dina kunder är snåla, griniga och i många fall ignoranta idioter. När du gjort det kan vi börja prata om att hantverkarna ska sitta på datorn och försöka fakturera tid för att leta billiga priser. Naiviteten hos vissa är obeskrivbar. Ursäkta om jag tog i från tårna men du behöver verkligen komma i kontakt med verkligheten och försöka se saker och ting från andras perspektiv.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Ja, om du skulle gissa själv, vad tror du då

Allting kostar jag håller med, speciellt om man vill ha det så fort som möjligt..
Ingenting är gratis!
Det vet jag.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Har du inte råd att anlita hantverkare, låt bli. Att sitta på forum och antyda hantverkare är banditer och oärliga skurkar är bara patetiskt. Testa själv att ha kunder som ringer och klagar på allt från att antal klammer på fakturan inte stämmer till att hantverkaren minsann inte kan ta betalt för restid då detta är något som ska vara gratis. Testa i en vecka, se hur mycket tid som försvinner i administration pga av dina kunder är snåla, griniga och i många fall ignoranta idioter. När du gjort det kan vi börja prata om att hantverkarna ska sitta på datorn och försöka fakturera tid för att leta billiga priser. Naiviteten hos vissa är obeskrivbar. Ursäkta om jag tog i från tårna men du behöver verkligen komma i kontakt med verkligheten och försöka se saker och ting från andras perspektiv.
C chrillelundmark skrev:
Ja, om du skulle gissa själv, vad tror du då?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Har du inte råd att anlita hantverkare, låt bli. Att sitta på forum och antyda hantverkare är banditer och oärliga skurkar är bara patetiskt. Testa själv att ha kunder som ringer och klagar på allt från att antal klammer på fakturan inte stämmer till att hantverkaren minsann inte kan ta betalt för restid då detta är något som ska vara gratis. Testa i en vecka, se hur mycket tid som försvinner i administration pga av dina kunder är snåla, griniga och i många fall ignoranta idioter. När du gjort det kan vi börja prata om att hantverkarna ska sitta på datorn och försöka fakturera tid för att leta billiga priser. Naiviteten hos vissa är obeskrivbar. Ursäkta om jag tog i från tårna men du behöver verkligen komma i kontakt med verkligheten och försöka se saker och ting från andras perspektiv.
C chrillelundmark skrev:
De som känner mig skulle skratta sig fördärvade om jag berättar för dem att jag blivit antagen för att vara kommunist. :love:

Vilken bil ska jag byta ut Volvon med för att mitt exempel ska vara relevant för din del? Tesla? Går du till Volkswagen för att köpa en Tesla och med förhoppning om att du gör en bra affär därför att Volkswagen har lägre priser på Tesla än sina egna bilar då de hellre säljer Tesla än Volkswagen?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Testa själv att ha kunder som ringer och klagar på allt från att antal klammer på fakturan inte stämmer till att hantverkaren minsann inte kan ta betalt för restid då detta är något som ska vara gratis. Testa i en vecka, se hur mycket tid som försvinner i administration pga av dina kunder är snåla, griniga och i många fall ignoranta idioter.

Om ens kunder beter sig så skulle i alla fall jag fundera på ifall jag gjort något fel. Hade hantverkare haft samma förstånd som de flesta andra företagare så hade de inte haft sådana problem med sina kunder.
Tänk ifall matkvittot plötsligt innehöll en massa konstiga kostnader som man som kund tydligen åsamkat butiken. Då hade nog även ägarna av mataffärer fått tillbringa en massa tid i telefon med jobbiga kunder
 
  • Gilla
  • Älska
Kromo och 8 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Blir folk som du aldrig trötta på det här med att komma i efterhand och lipa? Han äger materialet tills dess att du betalar det så låt honom återställa det så letar du upp en annan rörmokare som ger dig nettopriser på material och använder stoppuret vid din ytterdörr :) Otroligt enkel lösning på det hela!
Det var det dummaste jag läst på länge JT8.
Alldeles oavsett vad som hänt här, så är man Alltid tvungen checka av att man inte blir blåst av "er" hantverkare. Alltför många är generösa med "saltkaret" är min uppfattning.

J JT8 skrev:
Blir folk som du aldrig trötta på det här med att komma i efterhand och lipa? Han äger materialet tills dess att du betalar det så låt honom återställa det så letar du upp en annan rörmokare som ger dig nettopriser på material och använder stoppuret vid din ytterdörr :) Otroligt enkel lösning på det hela!
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Du skjuter brevid målet nu

Hela grejen är ju att kunden vill betala för expertkompetensen, via timpenningen.

Men inte 2-3 gånger mer för materialet. Alltså för exakt samma pryl. Det ligger ju ingen expertkompetens i att hantverkaren handlar för dyrt.
Vad jag menar är att om man som hantverkare ska kunna lämna någon garanti på jobbet inkl material, då är man ju inte så jäkla sugen på att behöva bråka med någon webbshop med obefintliga kontaktuppgifter. Många av mina kunder tycker jag kan beställa delar från AUTODOC, det är ju så dyrt med original….
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Först och främst, 8kkr är INTE totalkostnaden utan bara vad han vill ha för materialet, arbete
tillkommer men den kostnaden var inte ifrågasatt trots att TS tycker den var lite hög. Så yrkeskunskap får han betalt för trots att installationen är tydligt skit.

Jag skulle inte kalla elbutik, rinkabyrör mfl ”obskyra sidor”, detta är väldigt seriösa bolag som omsätter bra mer än valfri grossist i din stad och har bättre kundservice än rörinstallatören.

Min mekaniker som är seriös (ingen gubbe med garageverksamhet) har jag sett beställa prylar från Autodoc, vad jag vet har ingen klagat på delarna ännu…
Ridex, bra grejor det. Inte.
 
C chrillelundmark skrev:
Så du är beredd att betala för att hantverkaren ska sitta och jämföra sina listpriser med nätbutiker för att faktureringen ska bli rätt? Jag har aldrig varit med om en hantverkare som fakturerar högre än listpris, har du? Och bara för att säkerställa att vi inte pratar förbi varandra, du förstår vad jag menar med listpriser va?
Kul att hantverkarna ska börja jaga de billigaste priserna på internet och beställa material från de. Vad ska denna kostnad heta. Kostnader för beställning av billigaste materialet på internet kanske. Enligt min uppskattning skulle det ta minst 2 timmar. Sen får man vänta minst 2 dagar till materialen kommer på posten. Sen får kunden betala arbetstid för att hämta prylarna. Sen finns inte allt material på Internet. Vad ska hantverkarna göra då. Köpa på grossisten ändå. Jag vet inte vad ni kostar i timmen men jag kostar minst 700. Billigt och bra för kunden.;) Glöm inte hantverkare ska också betala hyran. Pengarna måste in. Annars får man livnära sig på något annat... Verkar tråkig att ha en hobby som röris eller elektriker.
 
  • Gilla
  • Arg
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.