29 791 läst · 39 svar
30k läst
39 svar
Grannen vill helst upphäva servitut
Varför ni här på forumet ofta så rigida och tjuriga? "Min rätt är min rätt och därmed basta!! Grannarna ska veta sin plats!!"
Jag tror på att prata öppet med grannarna kring detta, vara helt ärlig och säga som det är. Att du bryr dig om grannsämjan och tycker grannen är trevlig, och är därför orolig över att detta kan skada er relation så du vill ta hänsyn till grannen därav. Men du har också ekonomiska begränsningar i att lägga ut så mycket pengar på den här saken som ju inte är attraktiv att göra, annat än för grannen. Sen kan du fråga rakt ut vad grannen tycker om problemet. Det är väl inte helt osannolikt att han säger att ni kan skita i det hela och han gräver sin häck, eller vad det nu handlade om, någon bit åt sidan istället för rakt på ditt rör.
Jag tror på att prata öppet med grannarna kring detta, vara helt ärlig och säga som det är. Att du bryr dig om grannsämjan och tycker grannen är trevlig, och är därför orolig över att detta kan skada er relation så du vill ta hänsyn till grannen därav. Men du har också ekonomiska begränsningar i att lägga ut så mycket pengar på den här saken som ju inte är attraktiv att göra, annat än för grannen. Sen kan du fråga rakt ut vad grannen tycker om problemet. Det är väl inte helt osannolikt att han säger att ni kan skita i det hela och han gräver sin häck, eller vad det nu handlade om, någon bit åt sidan istället för rakt på ditt rör.
Är det ett problem att ha en häck på röret?
Jag kan för egen del bara säga som så att eftersom frågan rör juridik så svarar jag baserat på vad juridiken säger om saken, i dylika juridiska spörsmål finns mer eller mindre bara olika rättigheter och vilka rättigheter som trumfar andra rättigheter. I det här fallet verkar TS sitta tämligen säker i båten och det finns alltså inget skäl för TS att oroa sig över servitutet, oaktat vad grannen tycker om saken. Det är viktigt att förstå att servitut är ett rättighetsförhållande mellan fastigheter och inte dess tillfälliga ägare, därför har lagen medvetet utformad på så vis att personliga önskemål får relativt litet utrymme när det kommer till bland annat servitut. Inte ens om TS själv ville bli av med servitutet är det helt säkert att det skulle gå och ta bort, eftersom det är en bedömning som ytterst görs av lantmäteriet, inte TS eller TSs granne.K kurlakarl skrev:
Jag utgår för övrigt från att alla som läser på juridikforumet är införstådda med att juridik inte är ett särskilt smidigt sätt att hantera grannar, släktingar, vänner, bekanta eller vad det nu kan vara. Det är ett tämligen trubbigt och krångligt verktyg som oftast leder till att alla är missnöjda och fattigare... Helt enkelt sista utvägen när det inte går att komma överens på mer "normala" grunder men där man samtidigt inte kan finna sig i hur en situation för tillfället ser ut. Juridik skulle kunna beskrivas som regler för hur organiserad konflikthantering ska se ut. Därför blir också fokuset väldigt lätt vem som har rätt och vem som kan kräva något, inte hur man på trevligaste sätt kommer överens för att vara en lättsam person.
Men visst är det så att svaret på frågan hur i gör samhället bättre kan vara: Let's kill all the lawyers.
Det var väl främst grävandet och att TS granne verkar vilja flytta avloppet som var problemet som jag förstod det.D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
och du kanske inte får tillstånd att gå under vägenIdus skrev:Bara för att veta så kollade jag faktiskt på det muntligt med en entreprenör. Kostnaden blir runt 20-25000kr då vi måste maskingräva runt 50-60m bort och gräva upp/under en väg samt korsa såväl nedgrävd fiber och starkström isf. Allt för något som redan fungerar fullt ut i dagsläget. Inget som nuvarande husbudget klarar av, så väljer helst inte det.
snacka om att sälja taskan till grisen!K kurlakarl skrev:Varför ni här på forumet ofta så rigida och tjuriga? "Min rätt är min rätt och därmed basta!! Grannarna ska veta sin plats!!"
Om Din granne ska plantera en häck så kommer förmodligen ett problem efter några år där rötter kommer att slingra runt ditt rör, skulle Du behöva gräva då så blir det inte lätt att inte mosa häcken.Idus skrev:Hej alla kloka personer!
Vi och våra grannar har flyttade in som andra ägare till respektive hus och har således ärvt alla papper som kommer därifrån.
Mellan fastigheterna finns ett servitut som berör att utloppet ifrån mitt vattenreningsverk går en bit in på grannens tomt längs med ena sidan för att sedan komma ut i diket lite längre nedanför båda tomterna - antagligen så man gjorde på 70-talet.
Nu vill han fälla/gräva upp de björkarna som ligger i linje med mitt utlopp, gräva nytt dike och sätta ny häck där... rätt där vi tror mitt utlopp ligger.
Han har antytt flera gånger att "borde det inte vara bättre om du drog ditt utlopp någon annanstans" och liknande. Men för oss så fungerar det och det skulle bli femsiffrigt kostsamt för oss med full mark entreprenad och annat för att lösa det då vi har våtmarker på ena sidan huset.
Finns det risk att han kan upphäva vårt servitut så att vi åker på den kostnaden fastän vi har en fungerande lösning idag? Var hittar jag lagtexter om detta?
Vem skall stå för kostnaderna om han i sitt markarbete gör sönder vårt rör (på hans mark) där det ligger? Finns det någon lagtext vi kan hänvisa till?
Även om vi inte umgås regelbundet, så är det annars trevliga grannar som vi gärna har god kontakt med.
Summa summarum är väl frågan: Vad har vi för stöd om det blir diskussioner om servitut och/eller om vårt rör går sönder i hans mark renovering?
Tack så mycket på förhand och ha det så gött!
Kan Du ta reda på vad för rör som ligger, gräv med en spade en grop ner till röret, är det ett markrör så håller det i många år.
Ett servitut är ju en rättighet att ha röret där och att en annan ägare sen köpt den fastigheten och tycker det är fel kvittar. ni har rätten att ha ert rör där och ingen får skada eller flytta på det då det är ert rör och det ligger där med servitut..
Det är ju just det som är vitsen med servitut att det är ett varaktigt tillstånd som sällan ändras
Jag skulle bara vänligt hålla på att det kostar pengar och eftersom servitut har skapats så är det troligen den bästa platsen att bli av med vatttnet för alla parter så att börja ändra på det är som gjort för problem.. om det funkar bra fippla inte med det risken om det flyttas är att det börjar bli problem med avrinning osv
ja kanske lite stelt och tråkigt svar men det är ju det juridiskt riktiga svaret. att börja dividera om vänskap och pengar och låta det flyttas vem betalar sen om det inte funkar efter flytten?
Nej låt röret ligga där det ligger , det är minst problem för dig..
Och varför vill grannen ändra på det egentligen.. ofta är det bara fix ideer utan verklig substans utan det stör bara vissa att nåt är på ett visst vis..
Det är ju just det som är vitsen med servitut att det är ett varaktigt tillstånd som sällan ändras
Jag skulle bara vänligt hålla på att det kostar pengar och eftersom servitut har skapats så är det troligen den bästa platsen att bli av med vatttnet för alla parter så att börja ändra på det är som gjort för problem.. om det funkar bra fippla inte med det risken om det flyttas är att det börjar bli problem med avrinning osv
ja kanske lite stelt och tråkigt svar men det är ju det juridiskt riktiga svaret. att börja dividera om vänskap och pengar och låta det flyttas vem betalar sen om det inte funkar efter flytten?
Nej låt röret ligga där det ligger , det är minst problem för dig..
Och varför vill grannen ändra på det egentligen.. ofta är det bara fix ideer utan verklig substans utan det stör bara vissa att nåt är på ett visst vis..
Medlem
· Västernorrland
· 2 114 inlägg
Kommer du få lov att dra rör där och på vilka villkor?Idus skrev:Bara för att veta så kollade jag faktiskt på det muntligt med en entreprenör. Kostnaden blir runt 20-25000kr då vi måste maskingräva runt 50-60m bort och gräva upp/under en väg samt korsa såväl nedgrävd fiber och starkström isf. Allt för något som redan fungerar fullt ut i dagsläget. Inget som nuvarande husbudget klarar av, så väljer helst inte det.
Korsa elledning kommer troligen innebära att de vill ha det skrivet så att deras egen möjlighet att gräva där inte försämras. Dvs. de ska inte behöva betala för om dina rör påverkas (läs går sönder, rubbas ut läge, får sättningar etc.) av deras framtida grävningar. Det är en potentiell framtida kostnad som kan bli stor och omöjlig att påverka/planera för.
Vad är den försämringen av din egen fastighet värd?
Finns det fler anledningar till att rören ligger där de ligger som gör att det på sikt kan bli en försämring för dig att flytta dem? lutning, markvattenflöden, jordkvaliteter, berg i marken, osv... ?
Det finns många skäl till varför röret är draget som det är. Inte minst för att båda fastigheterna ligger i ett sluttande plan (berg-slänt), att det är nedgrävd kraftledning och även att det är en vattensvacka/vattenområde på andra sidan vägen som jag är tveksam till att jag får ha ett utlopp ifrån avloppet till... om det ens ligger lågt nog för att kunna ta emot ifrån vårt reningsverk.R Räknenisse skrev:
Som flera påpekat så är det inte ens självklart hur det skulle lösa sig med markarbetena då samtliga alternativa lösningar som inte går över grannens tomt måste korsa en väg och grävas under såväl fiber som nedgrävd kraftledning för att få det frostfritt.
Nej, och är du då TS granne så slipper du. Men om TS är villig att flytta röret till sin fastighet, men inte vill betala för kalaset eftersom hen är nöjd med nuvarande lösning, då är det kanske ett alternativ för TS granne även om inte du skulle ha betalat i det läget.electroluxaren skrev:
Jag tror det bästa är att låta rören ligger där de ligger. De ligger där av en anledning och att lägga dem någon annanstans verkar innebära en hel del risker och kostnader.
Det är ju inte lätt att veta hur era grannar reagerar på ett negativt besked från er, men det har ju presenterats flera bra argument mot att gå med på att flytta någonting. Det bästa är nog att helt enkelt säga till grannarna att det är ogörbart att flytta rören pga av brist på bättre alternativ. Det är ju ändå anledningen till att servitutet kommit till.
Det är ju inte lätt att veta hur era grannar reagerar på ett negativt besked från er, men det har ju presenterats flera bra argument mot att gå med på att flytta någonting. Det bästa är nog att helt enkelt säga till grannarna att det är ogörbart att flytta rören pga av brist på bättre alternativ. Det är ju ändå anledningen till att servitutet kommit till.