Startar en tråd om Vedelning i kaminer, spisar och ugnar.
Lägg eldning i vedpannor e t c i egen tråd.
- Mys, nytta, ekonomiskt, boendeklimat, värme vid kris, tillvarata ved, sotning, snabb uppvärmning, långtidsvärmning... Är väl i stort sett vi skriver om här.
- Lilla inledningen.
Min far jobbade i skogen hela sitt liv.
Jag är s a s uppväxt med vedeldning.
Minns mycket väl hur mor petade in ved i köksspisen o kakelugn för mer än 60 år sedan.
Många var turerna ut i skog och mark, i stort sett alltid så skulle en brasa tändas. Vi hade ingen lekpark eller internet i uppväxttiden, jag o min syster.
Minns min fars ord. "Gör Du upp en eld, så är Du aldrig ensam."
Lägg eldning i vedpannor e t c i egen tråd.
- Mys, nytta, ekonomiskt, boendeklimat, värme vid kris, tillvarata ved, sotning, snabb uppvärmning, långtidsvärmning... Är väl i stort sett vi skriver om här.
- Lilla inledningen.
Min far jobbade i skogen hela sitt liv.
Jag är s a s uppväxt med vedeldning.
Minns mycket väl hur mor petade in ved i köksspisen o kakelugn för mer än 60 år sedan.
Många var turerna ut i skog och mark, i stort sett alltid så skulle en brasa tändas. Vi hade ingen lekpark eller internet i uppväxttiden, jag o min syster.
Minns min fars ord. "Gör Du upp en eld, så är Du aldrig ensam."
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Kul initiativ!
Jag kickar igång med en fråga.
Finns det någon här som fixar ved(köper eller fäller/sågar/klyver/staplar) för några års intervaller istället för en gång per år?
Min morfar sliter med det några månader per år och det känns lite onödigt.
Har hört argument om att ved förlorar energi för varje år som går och det är ju sant men inte i någon nämnvärd kvantitet när man pratar om tidshorisonter på <12 år.
Finns det någon här som fixar ved(köper eller fäller/sågar/klyver/staplar) för några års intervaller istället för en gång per år?
Har hört argument om att ved förlorar energi för varje år som går och det är ju sant men inte i någon nämnvärd kvantitet när man pratar om tidshorisonter på <12 år.
Så här gör jag.
Köpte nyss ett skotarlass, blir i stort sett två årsveder.
Sågar upp med motorsåg, då jag inte vill bängla stammarna upp på en vedkap, typ vagga.
Håller nu på med att klyva upp.
Får sen ligga på backen tills midsommar.
Hystare rakt in i ett vedförråd.
Tar för lång tid att trava, så där fint.
Har en årsved kvar sen tidigare.
Köper även ett halvt lass till, dock vid sommarstugan, så det blir att köra hem på kärra med binge.
Därutöver har jag en 26 meter hög grov tall som tas ned om ett år.
Köpte nyss ett skotarlass, blir i stort sett två årsveder.
Sågar upp med motorsåg, då jag inte vill bängla stammarna upp på en vedkap, typ vagga.
Håller nu på med att klyva upp.
Får sen ligga på backen tills midsommar.
Hystare rakt in i ett vedförråd.
Tar för lång tid att trava, så där fint.
Har en årsved kvar sen tidigare.
Köper även ett halvt lass till, dock vid sommarstugan, så det blir att köra hem på kärra med binge.
Därutöver har jag en 26 meter hög grov tall som tas ned om ett år.
Redigerat:
Inga problem att ha ved i många år om du förvarar den rätt, dvs under tak och helst skyddat från solljus, då håller den väldigt, väldigt många år, jämför med att du eldar gammalt timmer som suttit skyddat och kan vara hundratals år gammalt men är bra ved.LoweW skrev:Kul initiativ!
Själv eldar jag aldrig ved som är yngre än 2 år, just nu är det väl ved som är minst 8 år gammal men är perfekt!
Brukar ha ved för några år här också men det går inte åt så mycket ,
då vi har annan värme också kanske 10m3 denna vintern. Om man
för sova bra inatt så tänkte jag dra ut med traktorn i morrn och få ned
lite mer än det som är kapat i kubbar.
Får hoppas att dä blir jäkla gött i sola
då vi har annan värme också kanske 10m3 denna vintern. Om man
för sova bra inatt så tänkte jag dra ut med traktorn i morrn och få ned
lite mer än det som är kapat i kubbar.
Får hoppas att dä blir jäkla gött i sola
Här om några veckor åker 5x asp ner till ved, inge höjdarved men duger gott åt oss. Det kommer bli ved för säkert 3år utav dom 5st.
Eldar ved nu som är äldre än 10år, elda lite syll som va utbytt för 10år sedan, ålder, kanske 50-100år. Brinner jämt och fint, ser ingen fara med att elda ”gammal” ved.
Eldar ved nu som är äldre än 10år, elda lite syll som va utbytt för 10år sedan, ålder, kanske 50-100år. Brinner jämt och fint, ser ingen fara med att elda ”gammal” ved.
Jag jobbar på bygge och plockar virke som blir avkapat.
Mest 45x45 till 45x195.
I somras blev det lite limträ över.
Var beställt så det skulle exaktkapas på plats.
Försöker plocka medans det är torrt.
Travar i vedboden så det får plats massa.
Behöver ju inte tänka på att det ska torka om det redan är torrt.
//AA
Mest 45x45 till 45x195.
I somras blev det lite limträ över.
Var beställt så det skulle exaktkapas på plats.
Försöker plocka medans det är torrt.
Travar i vedboden så det får plats massa.
Behöver ju inte tänka på att det ska torka om det redan är torrt.
//AA
Tall och gran utan bark blir väl inte mjuk av förvaring? Jag har timmer från 1800talet som är hårt och reglar och panel som utan vidare är förvarade under tak i >10 år utan att de har mjuknat.H Hybro skrev:
Regelvirke och plankstommen i gamla hus brukar vara i princip felfria förutsatt att taket på kåken varit tätt.
Nja... mjuk, bösig, lätt, ingen kärna.
Ved som jag splintar upp lätt, och använder till tändved varje dag.
10 ggr mer jobb att ge sig på en lika gammal björkkubbe.
Egen erfarenhet under många år.
Men jag har även rivit i bösat i gamla hus, med fint hårt gran- och tallvirke.
Kan det ha något att göra med att när veden kapas till klampar, så får luften bättre tillträde, än vad det gör i en hel sågade stock, bräda, plank e t c?
Ved som jag splintar upp lätt, och använder till tändved varje dag.
10 ggr mer jobb att ge sig på en lika gammal björkkubbe.
Egen erfarenhet under många år.
Men jag har även rivit i bösat i gamla hus, med fint hårt gran- och tallvirke.
Kan det ha något att göra med att när veden kapas till klampar, så får luften bättre tillträde, än vad det gör i en hel sågade stock, bräda, plank e t c?
.
Oavsett... Billigare uppvärmningskostnader över tid för bodelen om ca 128 m2, kan jag knappast få.
5000 kr, ja högst 6000 kr per år inklusive bensin, olja, kedja och filar till motorsågen.
Nu blev det nya sågstövlar också för 1200 kr. Dålig kvalitet, varade bara 21 år.
Ingen värmetillskott från element i FTX, för det är bortkopplat.
Kyl, frys, och elspis ger väl litet värme tillskott.
Oavsett... Billigare uppvärmningskostnader över tid för bodelen om ca 128 m2, kan jag knappast få.
5000 kr, ja högst 6000 kr per år inklusive bensin, olja, kedja och filar till motorsågen.
Nu blev det nya sågstövlar också för 1200 kr. Dålig kvalitet, varade bara 21 år.
Ingen värmetillskott från element i FTX, för det är bortkopplat.
Kyl, frys, och elspis ger väl litet värme tillskott.
Redigerat: