En firma la ett 30 x 60 klinkergolv på betongplatta i vårt vår/höst+ uterum 2017. Eftersom vi kanske kan tänka oss att helisolera i framtiden så har vi vattenburen golvvärme plattan som vintertid alltid kör 15 - 20 grader. Uterummet håller tiograder högre än utomhus när det är kallt ute.

För någon dag sedan så släppte ett parti nära skjutdörrarna och reste sig en några centimeter över golvet. Igår ytterligare 6 plattor. Utifrån skjutdörrarna mot huset.

Vad beror detta på och tänkbar åtgärd?

Tacksam för all hjälp.

Pontus

• Kakel läggs på golv; arbetsverktyg syns. Delvis färdigt projekt med byggmaterial och mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus golvkakel nära glasdörr, ledande till trädäck utomhus; synliga sprickor och skador på kakel.
    Skapa konto
  • Dörröppning, grå klinkergolv inomhus, trätrall utomhus, del av en fot i sock.
    Skapa konto
  • Inomhusgrått klinkergolv, glasdörr till trädäck, fotsudd i hörnet, skräp, möjlig balkong eller veranda.
    Skapa konto
Hur gammal var betongen när plattorna lades? Betong krymper långt efter att den härdat klart. Har för mig att rekommendationen är att inte lägga plattor förrän efter 6 månader.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P Pontus Rasmusson skrev:
En firma la ett 30 x 60 klinkergolv på betongplatta i vårt vår/höst+ uterum 2017. Eftersom vi kanske kan tänka oss att helisolera i framtiden så har vi vattenburen golvvärme plattan som vintertid alltid kör 15 - 20 grader. Uterummet håller tiograder högre än utomhus när det är kallt ute.

För någon dag sedan så släppte ett parti nära skjutdörrarna och reste sig en några centimeter över golvet. Igår ytterligare 6 plattor. Utifrån skjutdörrarna mot huset.

Vad beror detta på och tänkbar åtgärd?

Tacksam för all hjälp.

Pontus
Nu skrev ni att ni hade betongplatta, men annars hade jag sagt att undergolvet hade rört sig pga temp/fukt. Men med betong borde det inte kunan röra sig på det sättet ?

Som ovan, betongen har krympt.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur gammal var betongen när plattorna lades? Betong krymper långt efter att den härdat klart. Har för mig att rekommendationen är att inte lägga plattor förrän efter 6 månader.
klinkern lades ca 20 dagar efter plattan. Så jag kan bara lägga om plattorna nu med en förväntad något mindre fog?

Minnie Mesola
Fixen verkar ha varit för torr, för det ser inte ut som att den fäst i plattorna överhuvudtaget.

Minnie

• Gilla
Screew
  • Laddar…
Jag har laddat upp en film där man ser närmare.

• Gilla
Tjrex och 3 till
  • Laddar…
Täckningen av fixet på plattorna är för dålig, stora plattor lär man ha väldigt bra täckning. Hantverkaren har kammat fixet i fel riktning vilket inte heller har gjort saken bättre. Man kan tydligt se att kammarna inte har lagt sig.

Ser ju ut som fixer skinnat sig rätt ordentligt med så detta kombinerat med krympning och ev en temperaturväxling som utlösande faktor

Det ser inte ut som de dubbellimmat klinkerserna heller vilket är ett måste på storlekar över 300x300.
Dvs fix även på baksidan av klinkern.

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Excel
Har för mig att man ska lägga fästmasss på baksidan av plattan också? Verkar inte så här..

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
A
Så stora plattor har jag läst att man bör dubbelstryka så det gjorde jag när jag satte 60x30 i badrummet.
Fördelen är att du har fina plattor med rena baksidor nu när du skall lägga om golvet :)

Det verkar som ungefär lika många samverkande fel som är möjligt.

Som sagt de skall dubbelimmas, och se till att välja rätt typ av fix, och fog.

Glöm inte att lägga primer, även när det gäller primers finns det en lite djungel av beslut. Finns detr anledning att misstänka fuktvandring underifrån, bör det vara en diffusionsöppen primer.

Trist som fan. Blev själv nervös nu då vi gjöt i Juli 2016 och la plattor april 2017.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.