128 469 läst · 586 svar
128k läst
586 svar
Oskälig faktura från elektriker
Stod det nåt om Plejd i artikeln?E El-Löken66 skrev:
Då vet du att de är sant.
Du framstår som väldigt kunnig och trovärdig, trots att du ofta skriver lite otydligt på kvällarna framförallt.
E El-Löken66 skrev:
Ja du har väldigt tydligt visat i alla andra trådar att du minsann bara tar dig till en informationen som passar dig för stunden.
Typisk trollmentalitet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 801 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 801 inlägg
FredrikR skriver att det inte är fri prissättning för firman om man inte ingått avtal.E El-Löken66 skrev:
Du skriver att det inte fungerar så, vilket rimligtvis måste tolkas som att det visst är fri prissättning.
Sen hänvisar du till en artikel som visar att man inte kan ta vilket pris som helst (=fri prissättning). Redan tidigt i texten dyker ju följande upp: "Ett exempel är Elektrolund som fälldes och till sist hamnade på Råd & Röns Svarta lista. Nämnden tyckte att materialkostnad var ”väldigt hög” utan att firman motiverat det fullt ut.". Åtminstone anser tydligen ARN är FredrikR har rätt.
I övrigt tycker jag artikeln var bra, och något som fler elfirmor borde ta till sig:
Exempelvis: "Var tydlig och transparent i din prissättning mot din kund så att du enkelt kan förklara den."
"Ett annat råd är att undvika att sätta priserna i relation till grossisternas nettoprislistor och erbjuda rabatter utifrån dem."
Tack, jag var säkert otydlig, för vissa...Fairlane skrev:FredrikR skriver att det inte är fri prissättning för firman om man inte ingått avtal.
Du skriver att det inte fungerar så, vilket rimligtvis måste tolkas som att det visst är fri prissättning.
Sen hänvisar du till en artikel som visar att man inte kan ta vilket pris som helst (=fri prissättning). Redan tidigt i texten dyker ju följande upp: "Ett exempel är Elektrolund som fälldes och till sist hamnade på Råd & Röns Svarta lista. Nämnden tyckte att materialkostnad var ”väldigt hög” utan att firman motiverat det fullt ut.". Åtminstone anser tydligen ARN är FredrikR har rätt.
I övrigt tycker jag artikeln var bra, och något som fler elfirmor borde ta till sig:
Exempelvis: "Var tydlig och transparent i din prissättning mot din kund så att du enkelt kan förklara den."
"Ett annat råd är att undvika att sätta priserna i relation till grossisternas nettoprislistor och erbjuda rabatter utifrån dem."
Så, här kommer en annan branschinlaga:E El-Löken66 skrev:
Om man inte avtalat om något fast pris för arbetet ska konsumenten betala vad som är skäligt. Det betyder i korthet att priset ska överensstämma med det som andra företagare skulle ta för samma typ av arbeten. Det är du som företagare som ska bevisa att priset är skäligt.
https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/entreprenadjuridik-och-bygg/skaligt-pris/
Tror pollenten börjar falla på plats för herrarna. Som jag antar ni är.S Sir Duke skrev:Så, här kommer en annan branschinlaga:
Om man inte avtalat om något fast pris för arbetet ska konsumenten betala vad som är skäligt. Det betyder i korthet att priset ska överensstämma med det som andra företagare skulle ta för samma typ av arbeten. Det är du som företagare som ska bevisa att priset är skäligt.
[länk]
Jag framhåller fortfarande att webpriser kan hållas som referens och att om det fakturerade priset avviker signifikant, så kan man reklamera att inköpsarbetet skötts oproffessionellt.S Sir Duke skrev:Så, här kommer en annan branschinlaga:
[länk]
Nu dummar du dig ju bara. Det vi pratar om är samma artiklar hos en annan återförsäljare.
Om det skulle vara så att elektrikern helt utan anledning valt orimligt dyra uttag i guld så skulle jag jämfört med ett bra standarduttag.
Om det skulle vara så att elektrikern helt utan anledning valt orimligt dyra uttag i guld så skulle jag jämfört med ett bra standarduttag.
Javisst, det var ju min tes också.M magnu skrev:
Näringsidkaren har bevisbördan för att begärt pris är skäligt.
Om han är proffs borde han ju kunna handla billigare, inte flera hundra procent dyrare än vad jag själv kan få.
Jag uppfattar lagarna och rättsfallen som att kunden bara behöver se till värdet av tjänsten. Att firman köpt alldeles för dyrt leder ju inte till att tjänsten är bättre. Så de kostnaderna bör inte kunden ta.