R RalleB skrev:
Och vad skulle problemet vara med det gällandes nätverkskabel……?

Bra, då kan vi konstatera att det är en cat.6 kabel, ”hyffsat” ny dessutom då den är halogenfri.
250mhz är cat 5e. Hade försökt byta ut den. Måste sitta en patchpanel i källaren etc. Med det röret borde det vara lätt att dra ny tråd. Använd den gamla som dragtråd. Fråga styrelsen vart/hur..
 
Redigerat:
E
H Hybro skrev:
Tror nog jag skulle kunna göra en hyfsad långskarv av samtliga par. I vart fall om kabellängden varit 15 cm längre.
Detta med lödning och separata isoleringar med lämplig krypslang.

Varje ledares ytterdiameter skulle då öka till det tredubbla just i varje skarv.
(Dubbel ökning får lägre mekanisk hållfasthet.)
Och så tillkommer isolationens väggtjocklek.

Om man dessutom sprider skarvarnasplacering i längdledd, blir inte skarven direkt skrymmande.

Allt fodrar då givetvis en viss färdighet i lödning. Det har jag.

Frågan är hur mycket en sådan skarv påverkar rent signalmässigt.
Troligen mindre än färdiga kontaktdon, som
s a s sprider ut ledarparen bedytligt mer i bredd.
Och varför åker du då inte dit och gör just detta. TS kan betala 500. Hela poängen med detta community ju. Ta med dej Daniel och så.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Tror nog jag skulle kunna göra en hyfsad långskarv av samtliga par. I vart fall om kabellängden varit 15 cm längre.
Detta med lödning och separata isoleringar med lämplig krypslang.

Varje ledares ytterdiameter skulle då öka till det tredubbla just i varje skarv.
(Dubbel ökning får lägre mekanisk hållfasthet.)
Och så tillkommer isolationens väggtjocklek.

Om man dessutom sprider skarvarnasplacering i längdledd, blir inte skarven direkt skrymmande.

Allt fodrar då givetvis en viss färdighet i lödning. Det har jag.

Frågan är hur mycket en sådan skarv påverkar rent signalmässigt.
Troligen mindre än färdiga kontaktdon, som
s a s sprider ut ledarparen bedytligt mer i bredd.
Extremt känsligt. Bandbredden påverkad direkt paren separeras. inget annat än avsedd kontakt skall användas. Däremot kan man sätta en toolless hona på kabeln, och sen gå över på en patchkabel.
https://www.ahlsell.se/products/el-...odularjack-och-tillbehor/modularjack/5147291/
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
På ett ställe som redovisar pris till privatperson [länk]
Är själv kund till Deltaco och har använt deras kontakt ickså. Dom har lite dålig isolering och tight till ytterväggarna. Så lite risk att man får kortis om man inte varit noggrann när man klipper rent. (Om de inte uppdaterat den, vi slutade med den för några år sen pga av detta. Har för mig att vi satte en liten bit eltejp på insidan för säkerhets skull tills vi gjorde slut på dom.
 
E El-Löken66 skrev:
Och varför åker du då inte dit och gör just detta. TS kan betala 500. Hela poängen med detta community ju. Ta med dej Daniel och så.
Rätt anda! Klyvyxor finns och en större hydraulklyv.
Lätt jag har behov av hjälp när 25 kbm björkved ska klyvas under veckan. Välkomna.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Det jag främst undrar är om kabeln fortfarande används. Har den inte ersatts med fiber? Man klippte väl även kopparnätet?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Det här verkar vara ett distributionsnät i lägenheter med ethernet. Jag hade samma i min bostadsrätt i riksbyggen.
 
E
D Dilato skrev:
Det här verkar vara ett distributionsnät i lägenheter med ethernet. Jag hade samma i min bostadsrätt i riksbyggen.
Anmäl in det direkt så inte någon dyr felsökning på börjas a HSB.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J
E El-Löken66 skrev:
Anmäl in det direkt så inte någon dyr felsökning på börjas a HSB.
Njae. Det där är ett FTTBnät alltså Fiber to the building, man har fiber in till fastigheten och sedan distribueras signalen med catkabel till respektive lägenhet via ett stjärnnät, till skillnad från gammal coaxstruktur. Man tar sig upp från undercentralrum etc där switcharna är placerade via trapphus, slitsluckor etc där telekabeln tidigare gick, och in i lägenheten. Hsb har ingen aning om detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
RalleB och 4 till
  • Laddar…
J
E El-Löken66 skrev:
Vad menar du Jocke Best?
Jag menar att hsb inte känner till avbrottet och därför inte heller påbörjar någon felavhjälpning. Inte innan ts eventuellt felanmäler eller löser problemet själv.
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
E
J Jocke Best skrev:
Jag menar att hsb inte känner till avbrottet och därför inte heller påbörjar någon felavhjälpning.
Hur vet du detta?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J
E El-Löken66 skrev:
Hur vet du detta?
Knowledge is king. Man bygger likadant överallt. Om hela switchen tappar kontakt och 48 kunder felanmäler reagerar de.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
E
J Jocke Best skrev:
Knowledge is king.
Går det ingen kabel vidare uppåt kan det ju rimligen stämma. Men om ts bor i sista lägenheten på slingan kan hens hantering av kabeln ställa till det för grannarna.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J
E El-Löken66 skrev:
Går det ingen kabel vidare uppåt kan det ju rimligen stämma. Men om ts bor i sista lägenheten på slingan kan hens hantering av kabeln ställa till det för grannarna.
Det finns ingen slinga. Stjärnnät är det.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.