J JT8 skrev:
Jag tror att du kommer få svårt att hitta en bra hantverkare som är villig att utföra arbetet helt på dina villkor :) Skulle du kontakta mig med ett liknande förslag så skulle jag tyvärr vara fullbokad. Inte för att jag inte hade kunnat ge ett bra totalpris utan ”ocker”, men för att jag hade antagit att du hade varit en problematisk kund att arbeta med.

Samtliga grossister inom alla skrån har någon form av bonussystem för sina hantverkskunder. Dahl/Bevego/optimera har sitt, Ahlsell sitt, K-Rauta och Regel har också sitt.. Samtliga ligger utanför vanlig rabattsats på fakturan.

Det finns en potentiell lösning för dig som kanske kan funka dock. Du kontaktar en riktigt stor elfirma och kollar med dom vad dom vill ha per timme löpande för elektriker som inte får sälja något material. Är du öppensinnad för löpande fakturering per timme och villig att betala ett ganska högt timpris så finns det en chans att dom kan tänka sig att parkera en av sina gubbar hos dig ett tag. Du får förmodligen avskriva dig alla former av garantiansvar från dom och vara beredd på att köpa de fabrikat elektrikern vill ha samt betala ett något högre timpris än normalt.
Jag har haft ett par såna kunder då jag sagt att vi jagar bästa/sista pris på materialet och jag går på konsultarvode på all tid jag lägger ner...specad så klart ock veckofakturering...
Då gnälls det att jag vill ha 1170 ex moms ...
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…

Bästa svaret

Krilleman
J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
Med din grunplåt vad som är "reko" kan du skrota alla hantverkare direkt.

För oavsett om hantverkaren handlar på Storel, Elektroskandia, Ahlsell, Dahl, Lundagrossisten, Hedins, Beijer, XL-bygg eller vilken valfri grossist som helst inom hantverk så har ALLA detta...

Trumvirvel....

KIKCKBACK!

Dessutom kan jag gå idag gå in till min grossist och säga följande:
Min kund vill se vad jag betalar. Kan ni lägga upp ett konto med 15% påslag och skicka faktura till mig och så tar jag behållningen på årsbonusen?! Självklart blir svaret.

Så att se vad din hantverkare (oavsett skrå) betalar på fakturan betyder inte ett någe.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
OK då vet vi Krilleman - men vi har fått lite tips om hur man kan tänkas skriva kontrakt och ta in offerter i tråden.

Men, det värsta verkar ha lagt sig. Tror jag kan konstatera att alla parter är egentligen ganska medvetna om vad som pågår. Kanske är en liten uppstädning på gång hos vissa vad jag förstår. Men nu vet ni grossister och entrepenörer - vi har koll - och observerar... :)

Vi konsumenter vill Er inget ont - om ni tjänar pengar och mår bra så mår vi bra - men vi vill inte bli uppskörtade... OK!?

Vi ses på bygget - om det blir nåt, som sagt,,, ;-)

//

PS. Dom "riktiga" priserna på en kontakt eller ett rör är därute - hos Classe, Biltema, osv... sku för sku....
 
Redigerat:
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag vill påstå att det säkraste för dig som kund är att handla upp detta på fast pris.
Du får en enkel jämförelse då alla företagare har lämnat pris på samma grundplåt.

Givetvis tar företagen höjd för eventuella problem, men det är betydligt säkrare för dig.

Är du inte nöjd med att företagarna lägger på % på materialet så får du handla allt själv, elbutik.se/rinkabyror.se osv.

Men då lär du ha kunskapen vad som går åt och när det går åt. Dessutom behöver du hitta någon som är villig att göra jobbet åt dig när du håller med material med allt vad ställtid pga materialbrist ev kan innebära.

Pest eller kolera?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Med din grunplåt vad som är "reko" kan du skrota alla hantverkare direkt.

För oavsett om hantverkaren handlar på Storel, Elektroskandia, Ahlsell, Dahl, Lundagrossisten, Hedins, Beijer, XL-bygg eller vilken valfri grossist som helst inom hantverk så har ALLA detta...

Trumvirvel....

KIKCKBACK!

Dessutom kan jag gå idag gå in till min grossist och säga följande:
Min kund vill se vad jag betalar. Kan ni lägga upp ett konto med 15% påslag och skicka faktura till mig och så tar jag behållningen på årsbonusen?! Självklart blir svaret.

Så att se vad din hantverkare (oavsett skrå) betalar på fakturan betyder inte ett någe.
Påhitt.
 
Krilleman
E Eloffen skrev:
Påhitt.
Ja det svaret hade du ju mycket substans bakom!
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Då kan ju du bevisa det som du påstår genom att tex visa upp ett kvitto på hur en sådan transaktion ser ut.
Eftersom jag har viss insyn i, och påverkansmöjlighet i avtalsformuleringar, föstår du säkert att jag inte offentliggör avtal mellan andra parter. Du får nöja dig med det
 
C
J jonte0 skrev:
Men nu vet ni grossister och entrepenörer - vi har koll - och observerar... :)
Sen skall man inte dra alla över en kam. Långtifrån alla hantverkare som håller på med detta materialtrixande.
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
Krilleman
C cpalm skrev:
Sen skall man inte dra alla över en kam. Långtifrån alla hantverkare som håller på med detta materialtrixande.
Absolut inte, det finns säkert någon som tackar nej till X % i återbäring efter nyår, varje år.

Givetvis baserat på omsättning.

Men dom företagarna är oerhört få dock.
För det handlar om stora pengar i helheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut inte, det finns säkert någon som tackar nej till X % i återbäring efter nyår, varje år.

Givetvis baserat på omsättning.

Men dom företagarna är oerhört få dock.
För det handlar om stora pengar i helheten.
Det finns mängder av företag som inte utnyttjar eller ens känner till kick back - tro inget annat Krille Man.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut inte, det finns säkert någon som tackar nej till X % i återbäring efter nyår, varje år.

Givetvis baserat på omsättning.

Men dom företagarna är oerhört få dock.
För det handlar om stora pengar i helheten.
Kick back-myten lever vidare.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ja det svaret hade du ju mycket substans bakom!
Att du hittar på är ju sant. Uppenbart för alla.
 
Krilleman
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Att kontakta 20 firmor för ett så pass litet jobb, hmmm.

Vad är problemet med att kontakta 20 firmor.

Säger en efter en nej så måste man väl fortsätta?

Hittade tillslut en vettig firma...nål i höstacken.

Men du får ursäkta om jag inte har något lust att ge bort pengar utan anledning.


Kunder som inte accepterar era ockerpriser är väl bara struliga och snåla ?

Skulle du acceptera samma prissättning i någon annanstans än denna bluff branch?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.