Hej
Jag har en sprucken vinkelkoppling som går från 15mm plastslang (pem?) till 15mm kopparrör. Det sitter hullingar I kopplingen och inget är skruvat så det tycks inte gå att demontera.....?

Hittar nåt liknande på biltema men den har utgått.

Tacksam för hjälp med namn och hur man demonterar

Även alternativa lösningar mottages tacksamt.

Biltemalänk

https://www.biltema.se/bygg/utforsa...9LiUkCmQBggeeCLWVADq6MahvzUmdlKYaAvvuEALw_wcB Rörkoppling av PVC, närbild, möjlig vattenskada, tecknen på stress eller åldrande på material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med plastledningar och böjar nära träbjälkar och isolering i en vägg eller takkonstruktion.
Skapa konto
Skrivmejsel och demonterade delar av en okänd enhet på ojämn yta. Reparation eller underhåll kan pågå.
Skapa konto

Redigerat:
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
LK Pushfit kanske är något liknande?

• Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
LK Pushfit kanske är något liknande?

Perfekt! Tack

• Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Krilleman
Nej det är ingen LK Pushfit.

Snabb googling på "HBP 15" ger detta som svar:
https://www.shipoutletstore.com/en/hbp-speedfit-tee-fitting-22-x-15-x-22mm.html

Grå plast T-kopplingar för rör, affärskort med kontaktinformation, grå bakgrund.
Skapa konto

Listas under "volvo penta" så kan detta möjligtvis vara en maritim kopplingsvariant?

Alla dessa kopplingar lossas genom att applicera tryck på "ringen" så tänderna släpper sitt grepp så man samtidigt kan dra kopplingen loss från röret.

VVS-installation, avskuren PEX-rör med markerat läckage, bakgrund av isolering och timmer.
Skapa konto

Nu är jag lite nyfiken men vad för slags mackapär sitter detta på?

Jag menade inte att det var en LK Pushfit, bara liknande i funktion.

Liknande kopplingar används ofta vid ölbryggning (för både vätska och kolsyra) och heter i alla fall där John Guest-koppling. Finns i ett flertal dimensioner och jag upptäckte nyligen att kopplingarna till min ismaskin i frysen är likadana.

Lasse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.