128 456 läst · 586 svar
128k läst
586 svar
Oskälig faktura från elektriker
Just det, så varför pratar du som om att du aldrig har näthandlat?E El-Löken66 skrev:
Amazon är som vilken nätbutik som helst, om man vet vad man gör. För vissa varor finns externa säljare - handla av Amazon själva så slipper du problem. Det är inga som helst problem att reklamera saker till Amazon. Du verkar jämställa Amazon med Aliexpress vilket visar att du bara pratar i nattmössan, från början till slut.
Nej, så är det ju. Jag har själv svårt att förstå ointresset av att göra det som är bäst för kunden. Menar inte man ska lägga massa tid på att jaga priser på varenda produkt, men i alla fall göra nån slags priskoll då och då så man inte handlar helt uppåt väggarna dyrt.S Sir Duke skrev:
Jag ser inget problem med att elektrikern kommer hem till mig, snabbprojekterar och åker iväg för att hämta material. Det är ett effektivt sätt att arbeta.S Sir Duke skrev:
Jag förstår att materialet blir lite dyrare, men det borde räcka med 20% dyrare, elektrikern debiterade dessutom för tiden. Att han passade på att ta en kaffepaus är också OK. Lagen kräver att folk tar kortare pauser under arbetsdagen.
Men blir jag debiterad 3h för shoppingrundan, så kommer jag ifrågasätta vad det var som tog så lång tid.
Allt handlas som sagt online.MathiasS skrev:Just det, så varför pratar du som om att du aldrig har näthandlat?
Amazon är som vilken nätbutik som helst, om man vet vad man gör. För vissa varor finns externa säljare - handla av Amazon själva så slipper du problem. Det är inga som helst problem att reklamera saker till Amazon. Du verkar jämställa Amazon med Aliexpress vilket visar att du bara pratar i nattmössan, från början till slut.
Förvånad ifall folk inte skulle veta detta.
Fördel med fysisk butik är då man behöver komplettera med något som behövs samma dag. Med ditt Amazonas får du då istället två insyällelse tider och ett avbrott på ett par veckor.
Men nu var det ju direkt import från Kina vi diskuterade. Där finns noll och inga garantier för slut kund.
De flesta hantisar är inte ute efter att spara pengar åt kunden utan att ta det som är lättast för de. Det absolut lättaste är att stanna till på Ahlsell/Dahl/Solar/Bevego, ta en kaffe, snacka lite skit med din favoritsäljare och plocka upp det de behöver för jobbet. Självklart betalar kunden för den tiden och minst 10% påslag på material ska man ha. Det är inte många som jobbar som vi gör mot våra kunder - det vill säga har alla grossisters prislistor i ett system, jämför priser och beställer material direkt till kund eller kontoret som man tar med sig ut.S sve84 skrev:
Visst, måste man inhandla något i panik så hinner man inte beställa utan tar det snabbt på vägen men man tar alltid hänsyn till pris; behöver man spikklammer 18-22 och det kostar 84kr på Malmbergs och 107kr på Solar och båda ligger på väg ut till kund tar vi Malmbergs. Alla våra riktiga priser visas i fakturan och vanligast är att man lägger på 7% och har kunden eget (godkänt) materiell så kan vi använda det, inga problem - men vi kan då, av naturliga skäl, bara erbjuda garanti på arbetet.
Dum heter att förutsätta att alla el firmor utom den du jobbar på lägger upp arbetet helt utan planer. Är det småjobb så kan man ju såklart köra förbi och plocka upp men så gott som alltid beställs prylar eller tas från interna lagret. Men någon måste ju ändå lägga någon tid för att få ut prylarna från fabrik till kund oavsett om detta görs före eller efter.MrJay skrev:De flesta hantisar är inte ute efter att spara pengar åt kunden utan att ta det som är lättast för de. Det absolut lättaste är att stanna till på Ahlsell/Dahl/Solar/Bevego, ta en kaffe, snacka lite skit med din favoritsäljare och bara plocka upp det de behöver för jobbet. Självklart betalar kunden för den tiden och minst 10% påslag på material ska man ha. Det är inte många som jobbar som vi gör mot våra kunder - det vill säga har alla grossisters prislistor i ett system, planerar i förväg och beställer material direkt till kund eller kontoret som man tar med sig ut. Visst, måste man inhandla något i panik så hinner man inte beställa utan tar det snabbt på vägen men man tar alltid hänsyn till pris; behöver man spikklammer 18-22 och det kostar 84kr på Malmbergs och 107kr på Solar och båda ligger på väg ut till kund tar vi Malmbergs. Alla våra riktiga priser visas i fakturan och vanligast är att man lägger på 7% och har kunden eget (godkänt) materiell så kan vi använda det, inga problem - men vi kan av naturliga skäl bara erbjuda garanti på arbetet.
Helt rimligt och bra arbetssättMrJay skrev:De flesta hantisar är inte ute efter att spara pengar åt kunden utan att ta det som är lättast för de. Det absolut lättaste är att stanna till på Ahlsell/Dahl/Solar/Bevego, ta en kaffe, snacka lite skit med din favoritsäljare och plocka upp det de behöver för jobbet. Självklart betalar kunden för den tiden och minst 10% påslag på material ska man ha. Det är inte många som jobbar som vi gör mot våra kunder - det vill säga har alla grossisters prislistor i ett system, jämför priser och beställer material direkt till kund eller kontoret som man tar med sig ut.
Visst, måste man inhandla något i panik så hinner man inte beställa utan tar det snabbt på vägen men man tar alltid hänsyn till pris; behöver man spikklammer 18-22 och det kostar 84kr på Malmbergs och 107kr på Solar och båda ligger på väg ut till kund tar vi Malmbergs. Alla våra riktiga priser visas i fakturan och vanligast är att man lägger på 7% och har kunden eget (godkänt) materiell så kan vi använda det, inga problem - men vi kan då, av naturliga skäl, bara erbjuda garanti på arbetet.
Du har ju ingen koll. Snälla sluta svamla.E El-Löken66 skrev:Allt handlas som sagt online.
Förvånad ifall folk inte skulle veta detta.
Fördel med fysisk butik är då man behöver komplettera med något som behövs samma dag. Med ditt Amazonas får du då istället två insyällelse tider och ett avbrott på ett par veckor.
Men nu var det ju direkt import från Kina vi diskuterade. Där finns noll och inga garantier för slut kund.
Skriv inte Amazonas (område i Sydamerika) för att förlöjliga och få det att låta som att grejerna kommer från andra sidan jorden på något krångligt och osäkert sätt.
Avbrott på ett par veckor? Jag har beställt på kvällen och fått hem det nästa dag. De expedierar på natten.
Bästa efter köp-service också. Om det är nåt fel, transportskada eller du ångrar dig så är det gratis retur, ny vara eller pengarna tillbaka på kortet.
Lägg upp länkar i så fall, till produkter priser och garanti villkor.S Sir Duke skrev:Du har ju ingen koll. Snälla sluta svamla.
Skriv inte Amazonas (område i Sydamerika) för att förlöjliga och få det att låta som att grejerna kommer från andra sidan jorden på något krångligt och osäkert sätt.
Avbrott på ett par veckor? Jag har beställt på kvällen och fått hem det nästa dag. De expedierar på natten.
Bästa efter köp-service också. Om det är nåt fel, transportskada eller du ångrar dig så är det gratis retur, ny vara eller pengarna tillbaka på kortet.
Är alem07, kommer amazonas betala för hela kostnaden, inte vraa skicka ny produkt?
Det får du googla själv, jag är inte din mamma. Vi har redan lagt jättemycket tid på dig idag. Våra råd är gratis, du gör vad du vill med dem.E El-Löken66 skrev:
Så det var bara nonsens alltså, som vi andra visste. Ja, annars hade ju såklart alla el firmor handlar där så inget konstigt.S Sir Duke skrev:
Men det kan säkert vara bra för privata personer i vissa fall.