E
D Daniel 109 skrev:
Vad gör Saab som är dåligt?
Saab är. Mycket bra. Ubåtar flygplan lastbilar vapen. Världsledande. Precis som ABB.
 
Mikael_L
S Smurfen1337 skrev:
Vad använder du för verktyg när du klipper? Och när man beställer 58mod fasskena så rekommenderar dom att man tar ut skenorna för seda klippa dom men det är ju typ omöjligt då dom olika gafflarna fastnar i varandra när man försöker dra ut dom...?
Jag klipper med vanlig sidavbitare. (Brukar nog mest använda kniven när jag delar plasten, men det är inte helt lätt, skapa brottanvisningar, bryta lite, fortsätta skära, upprepa tills det är klart, avsluta med att finputsa ytorna)

Och vad gäller det andra.
Ja livet suger, det är jobbigt ibland. Men det går.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag klipper med vanlig sidavbitare. (Brukar nog mest använda kniven när jag delar plasten, men det är inte helt lätt, skapa brottanvisningar, bryta lite, fortsätta skära, upprepa tills det är klart, avsluta med att finputsa ytorna)

Och vad gäller det andra.
Ja livet suger, det är jobbigt ibland. Men det går.
Det kan du göra. Men nu kan du inte använda sid avbitare till el jobb längre då du använt den utanför sitt använd område.

Vad gäller kapa plast så felco II med vassa blad.
 
E El-Löken66 skrev:
Saab är. Mycket bra. Ubåtar flygplan lastbilar vapen. Världsledande. Precis som ABB.
De gör en hel del. Men lastbilar tillverkar de inte.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
De gör en hel del. Men lastbilar tillverkar de inte.
Dom bilar du ser från Scania är ju från Saab från början?
 
E El-Löken66 skrev:
Dom bilar du ser från Scania är ju från Saab från början?
Nu är det ju iofs nästan 30 år sedan dessa bolag gick skilda vägar så det verkar ju rätt rimligt att säga att Saab inte tillverkar lastbilar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Smurfen1337 skrev:
Vad använder du för verktyg när du klipper? Och när man beställer 58mod fasskena så rekommenderar dom att man tar ut skenorna för seda klippa dom men det är ju typ omöjligt då dom olika gafflarna fastnar i varandra när man försöker dra ut dom...?
Klipper med en större kabelsax, skjuter skenorna sedan i sidled och klipper bara kopparn innan jag skjuter tillbaka skenorna.
 
E El-Löken66 skrev:
Dom bilar du ser från Scania är ju från Saab från början?
Nej, Scania grundades 37 år innan Svenska Aeroplanaktiebolaget bildades 1937 och den första personbilen lanserades 1947. Saab-Scania bildades inte förrän 1968.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Dom bilar du ser från Scania är ju från Saab från början?
Scania är INTE SAAB från början. Först var det Scania-Vabis grundat i slutet på 1800 talet som 1968 gick ihop med SAAB. Så lastbilarna är inget som har kommit från SAAB. Och numer en del av Folksvagen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U
E El-Löken66 skrev:
Ja, då har ju Saab i allra högsta grad varit med och påverkat utvecklingen av lastbilarna.
I sin närmaste delade kunskap inom motorutveckling och VD.
 
E
U Utsliten och utdömd skrev:
I sin närmaste delade kunskap inom motorutveckling och VD.
Saab har stor kunskap inom motorer.

Men nu är det inte det tråden handlar om!
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, då har ju Saab i allra högsta grad varit med och påverkat utvecklingen av lastbilarna.
Jag tror inte att SAAB har haft så mycket kunskaper om tunga lastbilar då Scania på den tiden hade en mycket väl utvecklad forskningenhet och var då en av dom ledande inom tunga fordon, med ett anseende om att vara betydligt bättre än tex Volvo.
Hur jag vet? Jo jag var i min gröna ungdom med då dom byggde ut sitt labb och ny provbana samt lite mer fabrikslokaler. Och det var innan sammanslagningen med SAAB.
 
E
E elmont skrev:
Jag tror inte att SAAB har haft så mycket kunskaper om tunga lastbilar då Scania på den tiden hade en mycket väl utvecklad forskningenhet och var då en av dom ledande inom tunga fordon, med ett anseende om att vara betydligt bättre än tex Volvo.
Hur jag vet? Jo jag var i min gröna ungdom med då dom byggde ut sitt labb och ny provbana samt lite mer fabrikslokaler. Och det var innan sammanslagningen med SAAB.
Det spelar ingen roll vad dom haft, det viktiga är vad som har nu.

Kina gör så hela tiden därav snabb utveckling.
 
U
E El-Löken66 skrev:
Saab har stor kunskap inom motorer.

Men nu är det inte det tråden handlar om!
Jo därav utbyte av kunskap. Jobbade på Scania R&D i 14år.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Ändskydd är väl ingen ersättare till att kapa skenorna rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.