730 läst · 4 svar
730 läst
4 svar
Gammal brandskada
Ska titta på ett hus som brann för ca 10 år sen. Det är ett gammalt gråstenshus som brann upp totalt. Dom nya ägarna har lagt nya takstolar på det och gjort det tätt och rensat allt invändigt. Jag vet inte om dom har sanerat väggarna i huset. Frågan är bara hur omfattande det är att sanera väggar i ett sånt hus och om det är något man kan göra själv eller det behöver vara en firma som gör detta i vanliga fall. Frågan är också hur mycket detta skulle kosta att göra??
Normalt efter brand i hus så bräns luktrn in i allt. Det går att patentera med någon form av färg/gummimassa
( vet inte riktigt vad ) som sprutas på. Men kontakta en Saneringsfirma och fråga, så får du svar. Röklukt sätter sig överallt och tillochmed i elrören, fast dom är inbyggda i väggarna.
( vet inte riktigt vad ) som sprutas på. Men kontakta en Saneringsfirma och fråga, så får du svar. Röklukt sätter sig överallt och tillochmed i elrören, fast dom är inbyggda i väggarna.
Ja det är frågan hur omfattande det är där. Jag kan ju tänka mig att det har varit utanpåliggande el för det är inte renoverat på många många år innan det brann. Antagligen sitter det kalkbruk på insidan av väggarna.
Gå dit och lukta..?
Sen kan ni fundera på om det behövs sanering eller ej, sisådär 10 år efter branden.
Sen kan ni fundera på om det behövs sanering eller ej, sisådär 10 år efter branden.
Det är känt att klimatet i vanliga kalla oisolerade uthus har en förmåga att sanera bort en stor del av brandlukten ur brandskadade saker som förvaras där.
Huset du beskriver har ju i praktiken varit ett vanligt kallt oisolerat uthus i 10 år så det kan ha luktsanerat sig själv till en del.
Huset du beskriver har ju i praktiken varit ett vanligt kallt oisolerat uthus i 10 år så det kan ha luktsanerat sig själv till en del.