D Daniel 109 skrev:
Jag tror att bör ägna lite tid åt att titta på den Statistik Mikael presenterat, den ger en bra mycket mer komplett och korrekt bild av verkligheten än den Ebba presenterat.

Samtidigt önskar jag att du slutar att påstå att jag skriver saker jag inte skriver.
Nu är du helt ute med irrläror..
Att en chef från Uniper uttrycker det så här "Sverige och Tyskland under de senaste två decennierna stängt ett 20-tal reaktorer i förtid" är klart notervärt och inget som kommer från Ebba.

Sen är det viktigt för alla att Uniper är EON's "fulelbolag", EON samt Uniper är tyska bolag.
https://www.eon.com/en.html
https://www.uniper.energy/
Och de har 500 miljarder att försöka få tillbaka och att nyttja ett högt elpris.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ojoj, jag är inte klar än.
Häng kvar, den här tråden har mycket kvar att ge.
Och jag tar mycket gärna emot en käftsmäll från dig, så länge du presenterar fakta som baseras på riktiga data. Så har jag själv tänkt göra i denna tråden.
Så jag välkomnar dig att medverka.
Här har du en datakälla att ösa ur:
[länk]


Jag är också trött på miljöpartisternas konstiga agenda, där jag tycker de går vilse när deras kompass tydligen är från 1980.

Men det hör inte hemma i denna tråden, här är det hårda fakta som gäller, inte ideologier.
Jag är också trött på påståendet om det förträffliga med kärnkraft. Verkligen mycket lovvärt att någon försöker påvisa fakta bakom alla påstående, en sak är säker politikerna kan man inte lita på.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nu är du helt ute med irrläror..
Att en chef från Uniper uttrycker det så här "Sverige och Tyskland under de senaste två decennierna stängt ett 20-tal reaktorer i förtid" är klart notervärt och inget som kommer från Ebba.

Sen är det viktigt för alla att Uniper är EON's "fulelbolag", EON samt Uniper är tyska bolag.
[länk]
[länk]
Och de har 500 miljarder att försöka få tillbaka och att nyttja ett högt elpris.
Det är ett lösryckt citat från en person. Det påvisar inget samband. Titta på datan, det är konkret fakta.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
H hp73 skrev:
Men att bara skriva produktion är lite missvisande. Hur har vi ökat produktionen efter R1 och R2?
Det visade jag iofs i en graf i inlägg #177.

Men jag gjorde ett nytt, som är lättare att läsa av.
Mest produktion hade vi jan-feb 2022.
Näst högsta toppen var feb 2020, precis efter R2 lades ner !
Trots en färre reaktor, så gick elpriset ner, och blev det lägsta på 15 år.
Så sett till påverkan på elpriset åtminstone var nedläggningen av R2 ett riktigt bra beslut.
Den allra högsta elproduktionen Sverige någonsin har haft var samtidigt som elpriserna var de högsta.
Frågan kvarstår, vad har vi tagit sönder i Sverige?
Ökar vi vår produktion stiger elpriserna, lägger vi ner reaktorer minskar priset och ökar produktionen.

Känns det inte som att den enkla förklaringsmodellen "att elpriserna beror på att R2 och R1 lades ner" rent logiskt skaver svårt?

Stapeldiagram visar olika energiproduktionstyper över tid med säsongsmönster och två markerade händelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 10 till
  • Laddar…
S S.Strularsson skrev:
Jävla sossehycklare
Funderat på att sätta dig in i den fakta som presenterats efter det något provokativa första inlägget.

Man måste inte sympatisera med S för att tycka att det är problematiskt att nuvarande ledning beskriver verkligheten på ett felaktigt sätt.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tror att bör ägna lite tid åt att titta på den Statistik Mikael presenterat, den ger en bra mycket mer komplett och korrekt bild av verkligheten än den Ebba presenterat.

Samtidigt önskar jag att du slutar att påstå att jag skriver saker jag inte skriver.
Jag litar på logik. Det spelar ingen roll vad Mikael_L skakar fram för grafer. Jag litar heller inte på dömda brottslingar. Jag skulle vilja vända på det och se Mikael_L förklara hur det skulle vara möjligt att elpriset hade varit som det är idag om ytterligare 7 kärnkraftverk hade tuffat på. Det hade varit spännande att se hur han eller någon annan skulle sätta marknadslagarna ur spel.

Du skrev ju det jag hävdade. Det är en logisk följd jag utvecklar. Om du inte är bekväm med vart ditt resonemang leder dig så föreslår jag att du ändrar någon parameter. Antingen i ditt sätt att resonera eller din tro rörande att ytterligare tillgänglig el inte skulle påverkat priset. Så enkelt är det. Jag hävdar inte att du sagt någonting som du de facto inte sagt. Du stöttar Mikael_L i hans tankar och vill inte tro att priset hade varit som det är om ett gäng kärnkraftverk hade tuffast på... Det är en paradox. Du får allt välja sida där.
 
  • Gilla
Elendil
  • Laddar…
Jag har inte sagt att ytterligare tillgång på el inte påverkar elpriset.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag litar på logik. Det spelar ingen roll vad Mikael_L skakar fram för grafer. Jag litar heller inte på dömda brottslingar. Jag skulle vilja vända på det och se Mikael_L förklara hur det skulle vara möjligt att elpriset hade varit som det är idag om ytterligare 7 kärnkraftverk hade tuffat på. Det hade varit spännande att se hur han eller någon annan skulle sätta marknadslagarna ur spel.

Du skrev ju det jag hävdade. Det är en logisk följd jag utvecklar. Om du inte är bekväm med vart ditt resonemang leder dig så föreslår jag att du ändrar någon parameter. Antingen i ditt sätt att resonera eller din tro rörande att ytterligare tillgänglig el inte skulle påverkat priset. Så enkelt är det. Jag hävdar inte att du sagt någonting som du de facto inte sagt. Du stöttar Mikael_L i hans tankar och vill inte tro att priset hade varit som det är om ett gäng kärnkraftverk hade tuffast på... Det är en paradox. Du får allt välja sida där.
Svaret finns ju redan, Energiforsk har ju tittat på hur priserna skulle sett ut om vi inte lagt ned kärnkraften.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det visade jag iofs i en graf i inlägg #177.

Men jag gjorde ett nytt, som är lättare att läsa av.
Mest produktion hade vi jan-feb 2022.
Näst högsta toppen var feb 2020, precis efter R2 lades ner !
Trots en färre reaktor, så gick elpriset ner, och blev det lägsta på 15 år.
Så sett till påverkan på elpriset åtminstone var nedläggningen av R2 ett riktigt bra beslut.
Den allra högsta elproduktionen Sverige någonsin har haft var samtidigt som elpriserna var de högsta.
Frågan kvarstår, vad har vi tagit sönder i Sverige?
Ökar vi vår produktion stiger elpriserna, lägger vi ner reaktorer minskar priset och ökar produktionen.

Känns det inte som att den enkla förklaringsmodellen "att elpriserna beror på att R2 och R1 lades ner" rent logiskt skaver svårt?

[bild]
Enkelt så kan vi göra som Tyskland och bränna miljard efter miljard på vindsnurror och slå rekord i elproduktion när det blåser. (Energiewende) Sen när det inte blåser så står vi där med "rumpan bar"....

Satsar vi både på ny kärnkraft samt bygger ny havsbaserad vindkraft så blir det genast trovärdigt inkl att vi kan genomföra mycket viktiga industrisatsningar. Eller så lägger vi ner vår elintensiva industri och vår välfärd.
Kanske dit som de "röd-gröna" strävar?
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
E
H Henkepen skrev:
Kärnkraft är bland de dyrare, speciellt i Sverige.. Om du googlar snabbt så får du svaret.

Det är Tyskland som har brist på el, och vi ska inte bygga kärnkraftverk för tyskarnas skull.
Självklart är det billigaste sättet att producera el att använda fördigbyggd och avbetald utrustning.
https://klimatupplysningen.se/karnkraftsel-ar-billigast/
Och om du googlar får du snabbt svar. Dock fel svar. Se länken ovan.
Och angående straffad, är ju förbjudet att forska på kärnkraft så tekniken vi har idag är dessutom föråldrad! El bore ha vart i princip gratis sedan flera decennier om normal utveckling hade fått pågå.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
E
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Sen en till viktig utmaning är att det ser ut så här med mineralåtgång för olika kraftslag.
Kina har köpt upp mycket av jordens tillgångar och det blev Tyskland varse när de nu ska bygga egentillverkade solceller samt att kostnaden för vindsnurror stigit brant.
Stapeldiagram: visar mineralanvändning per installerad megawatt för olika energislag. Fokus på förnybar energi och fossila bränslen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.fortum.se/om-oss/nyheter/blogg/vanliga-fragor-om-uranutvinning
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
E Elendil skrev:
Det är inte off-topic och det är inte fel. Självklart är det billigaste sättet att producera el att använda färdigbyggd och avbetald utrustning.
[länk]
Jag håller med om att det bästa vore att fortsätta med befintliga kärnkraftverk (och ev återstarta några av de nyligen stoppade om det vore möjligt). Men jag blir fundersam när man med säkerhet hävdar att ny kärnkraft blir lika billig. Med vår tradition av att alla infrastrukturprojekt drar ut både på tid och kostnad så är det lätt att bli orolig - det sista man vill ha är ett kärnkraftverk som står klart om 15 år och har kostat så mycket att bygga att den producerade elen kostar 2 kr/kwh...
Det är väl då man får hoppas på en ordentlig inflation i början av 30-talet som äter upp en del av investeringen... (för det är väl i praktiken det som hänt för nuvarande kärnkraftverk!?).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag håller med om att det bästa vore att fortsätta med befintliga kärnkraftverk (och ev återstarta några av de nyligen stoppade om det vore möjligt). Men jag blir fundersam när man med säkerhet hävdar att ny kärnkraft blir lika billig. Med vår tradition av att alla infrastrukturprojekt drar ut både på tid och kostnad så är det lätt att bli orolig - det sista man vill ha är ett kärnkraftverk som står klart om 15 år och har kostat så mycket att bygga att den producerade elen kostar 2 kr/kwh...
Det är väl då man får hoppas på en ordentlig inflation i början av 30-talet som äter upp en del av investeringen... (för det är väl i praktiken det som hänt för nuvarande kärnkraftverk!?).
Det blir såklart dyrare el men vi slipper en volatil elmarknad med kraftigt varierande priser samt med behov av "sjukelbidrag".
Estland är på god väg med en SMR reaktor och de siktar på 50-60 €/MWh
BWRX-300 - Fermi Energia
Kanada har påbörjat sitt bygge av samma reaktor.
https://www.opg.com/powering-ontari...ar/darlington-nuclear/darlington-new-nuclear/
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.