harry73 harry73 skrev:
Eller inte schack matt?
Att EU's regelverk för elmarknaden är tvingande för fossilkraft? Allt för att Tyskland ska kunna stoppa kärnreaktorer? (Nu blir det nog en annan ordning inom EU bara tragiken i Ukraina är över.)
 
Mikael_L
Ebba är influencer. Hon vet inget om Sveriges el. Men det är heller inte det som krävs för att bli minister.
Jag tycker Ebba verkar ha satt sig in i sitt område någorlunda väl.
Det fanns ju värre exempel förut.

Jag har aldrig räknat med att ministrar, toppolitiker, departementschefer osv ska kunna allt, eller ens några detaljer, de har en helt annan roll.

//slut OT
 
  • Haha
  • Wow
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
Återigen är det beslut på politisk nivå som orsakat situationen vi sitter i. Varför är det så svårt att smälta och ta in? Allt från nedläggning beslut och bistånd till eu-regler och -krav.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Återigen är det beslut på politisk nivå som orsakat situationen vi sitter i. Varför är det så svårt att smälta och ta in? Allt från nedläggning beslut och bistånd till eu-regler och -krav.
Jo men det är ju övertydligt att det skett på Tysklands villkor och "röd-gröna" ihoppratade politiker i främst Tyskland, Sverige och Norge.

Sen lägger då Tyskland ner de tre sista stora reaktorerna framåt våren. (ca 4000MW)
Emsland 1 PWR Konvoi (KWU) Operational 1329 MW (April 2023)
Isar 2 PWR Konvoi (KWU) Operational 1410 MW (April 2023)
Neckarwestheim 2 PWR Konvoi (KWU) Operational 1310 MW (April 2023)
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany

Så det ser väl inte så bra ut i framtiden!

.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Bara märkligt att så många har svårt att förstå basic marknadsekonomi att man startar trådar och försöker övertyga om att det inte alls är politik bakom. Intressant hur bekvämt man gör det för sig också genom att ignorera diskussionsdeltagare. Det luktar filterbubbla lång väg.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Du kan göra hur många grafer du vill. Men om vi hade haft ett konstant elöverskott SAMTIDIGT som kablarna till Europa går på MAX. Så sjunker priset i Sverige. Det överskottet hade varit lättare att uppnå med fler kärnkraftsreaktorer så några hade kunnat tas ur drift oftare för underhållsstopp mm.

Jag är gruvligt trött på alla Miljöpartister som hävdar att vi inte ska ha kärnkraft. Dra till Tyskland eller Polen och kolla hur kul dom har det just nu.
- Samtidigt är det väl bra med fakta om inte inte annat för att få slut på en lögnaktig valkampanj. Låt SD regera (via proxyregeringen, förstås) så inser alla auktoritära partier alltid ser till att svartmåla tillståndet i landet för att orsaka en splittring i samhället (jfr Donalds framfart).
M merbanan skrev:
Priset är ju bara delvis kopplad till produktionen. Det är ju på elbörsen priset sätts och det dagen innan. Från elkonsumentsidan vill man ju att marknaden mättas för då drivs priset ner till produktionskostnaden+marginal. Från produktionsledet vill man ju att marknaden inte mättas för att då måste man gå in med dyrare elproduktion som då sätter pris för hela marknaden.

Min åsikt i det hela är att efter R1 och R2 stoppades så slutade marknaden att mättas (mer ofta) med högre elpris och dyrare produktionssätt som resultat.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men du missar ju det öst-västliga problemet och Norge.
Norge tog då NordLink idrift samt då även Englandskablarna.
Helt plötsligt så saknades då en mycket stor volym elenergi vilket alla inom SvK samt Vattenfall enkelt insåg.
Sen visste man vad Tyskland planerade i form av reaktornedläggningar.
Men men... sen skulle ju politiker styra elsystemet och det blev ju minst sagt ett uselt resultat.
Putin behövde inte göra mycket för att få det här "korthuset" att rasa ihop!
Som jag skrev tidigare, Putin fick ett smörgåsbord serverat och det var bara att hugga in på det.

Man kan försöka bevisa saker fram och tillbaka, men Sveriges priser har skyddats av Norges vattenkraft och när det skyddet försvann, samtidigt som man lade ned kärnkraft, då krävdes det inte mycket för att få "korthuset" att falla. Självklart hade Putin (och hans administration) koll på detta, jag är övertygad att tidpunkten för kriget var väl vald och dessa faktorer var kraftigt bidragande till den tidpunkt det startades.

Vad Putin inte hade räknat med var att vi skulle ha milda vintrar och att man så snabbt skulle kunna ställa om gasleveranserna. Han gjorde också missräkningar rörande hur enade EU skulle vara. Dessa faktorer är orsakerna till att priserna inte blev högre än vad de blev och att priserna nu går rätt snabbt nedåt igen (även om jag inte tycker att hastigheten är tillräckligt snabb).
 
  • Gilla
  • Haha
Henkan2001 och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrev tidigare, Putin fick ett smörgåsbord serverat och det var bara att hugga in på det.

Man kan försöka bevisa saker fram och tillbaka, men Sveriges priser har skyddats av Norges vattenkraft och när det skyddet försvann, samtidigt som man lade ned kärnkraft, då krävdes det inte mycket för att få "korthuset" att falla. Självklart hade Putin (och hans administration) koll på detta, jag är övertygad att tidpunkten för kriget var väl vald och dessa faktorer var kraftigt bidragande till den tidpunkt det startades.

Vad Putin inte hade räknat med var att vi skulle ha milda vintrar och att man så snabbt skulle kunna ställa om gasleveranserna. Han gjorde också missräkningar rörande hur enade EU skulle vara. Dessa faktorer är orsakerna till att priserna inte blev högre än vad de blev och att priserna nu går rätt snabbt nedåt igen (även om jag inte tycker att hastigheten är tillräckligt snabb).
Jo men jag är ganska säker på att det tyska folkets dom över Die grunen med Robert Habeck i spetsen blir hård.
Tog en artikel i högen och Habeck besökte ju även fröken Busch med egentligen oklart ärende.
https://www.dw.com/en/germany-says-full-delay-to-nuclear-phaseout-is-unlikely/a-62880769
Men man vill nog till varje pris undvika en regeringskris förränn tragiken i Ukraina är över.
Annars hade det nog blivit som i Sverige då MP begick "politisk harakiri" och avgick från Löfvenregeringen när de inte fick sin vilja igenom. Tysklands kansler Scholz förefaller vara i samma läge som Löfven!
Tyskland kunde då mycket väl ha sex stora kärnreaktorer i drift med politisk vilja.
"Surt sa räven" och dyr "sjukel" blir det nog en längre tid.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Självklart hade Putin (och hans administration) koll på detta, jag är övertygad att tidpunkten för kriget var väl vald och dessa faktorer var kraftigt bidragande till den tidpunkt det startades.
Det är väl sedan länge inofficiellt kännt att en viss chef i ett stort land i öster ringde Putin och sa att du får chilla lite tills mitt OS är över, sedan är det din tur bli medialt uppmärksammad.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är väl sedan länge inofficiellt kännt att en viss chef i ett stort land i öster ringde Putin och sa att du får chilla lite tills mitt OS är över, sedan är det din tur bli medialt uppmärksammad.
Ja, men det påverkade ju ett par veckor. Putin väntade ju till dess att kärnkraften var ordentligt nedstängd.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Bara märkligt att så många har svårt att förstå basic marknadsekonomi att man startar trådar och försöker övertyga om att det inte alls är politik bakom. Intressant hur bekvämt man gör det för sig också genom att ignorera diskussionsdeltagare. Det luktar filterbubbla lång väg.
Visst du kan skylla allt på politiska beslut. Att vi är med i EU. Att vi har marknadsekonomi och inte planekonomi. Att man får äga sitt boende. Att privata bostäder är tillåta mm. Visst skulle vi kunna ha ett helt annat samhälle med andra politiska beslut.

Men att Europa har fått höga elpriser beror inte på att några Svenska kärnkraftverk stängdes några år tidigare än nödvändigt.
 
  • Gilla
DTanner och 10 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst du kan skylla allt på politiska beslut. Att vi är med i EU. Att vi har marknadsekonomi och inte planekonomi. Att man får äga sitt boende. Att privata bostäder är tillåta mm. Visst skulle vi kunna ha ett helt annat samhälle med andra politiska beslut.

Men att Europa har fått höga elpriser beror inte på att några Svenska kärnkraftverk stängdes några år tidigare än nödvändigt.
Då ställer jag frågan igen; menar du att 5-7 kärnkraftverk som kör i Sverige och Tyskland _inte_ skulle påverka priset på elen nu? I så fall har vi någon annan form än en marknadsekonomi.
 
harry73
Om vi nu driftsättning 5 nya reaktorer och inte tar bort annan produktion, kommer det påverka priset på något sätt. Men nu var det så att Sverige stängde några reaktorer och ersatt produktionsbortfallet med annan produktion så att ingen prispåverkan märktes.
 
  • Gilla
DTanner och 3 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Då ställer jag frågan igen; menar du att 5-7 kärnkraftverk som kör i Sverige och Tyskland _inte_ skulle påverka priset på elen nu? I så fall har vi någon annan form än en marknadsekonomi.
Nej, det menar jag inte. Om jag pissar i sjön påverkar det vatten nivån också.

Dels har du nu plötsligt dragit in Tysk kärnkraft, nedläggningen av den kan väl inte ens du skylla på MP och S. Dessutom är det fortfarande inte förklaringen till den stora prisuppgången. Med dessa verk igång skulle elpriset vara något lägre, men inte på nivån som gällde när de Svenska verken lades ner (även strakt efter den sista nedläggningen i Sverige) under förutsättning att det inte bromsat utbyggnaden av annan produktion.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
LGCarlsson LGCarlsson skrev:
Jag är också trött på påståendet om det förträffliga med kärnkraft. Verkligen mycket lovvärt att någon försöker påvisa fakta bakom alla påstående, en sak är säker politikerna kan man inte lita på.
Kärnkraften är ju förträfflig. Miljövänlig, prisvärd och pålitlig o säker.
Inte ett enda dödsfall vid normal drift under en herrans massa driftstimmar globalt sett. :)
Hur många har inte dött i förtid av alternativen?
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.