D Dublin skrev:
Jag håller med om att det bästa vore att fortsätta med befintliga kärnkraftverk (och ev återstarta några av de nyligen stoppade om det vore möjligt). Men jag blir fundersam när man med säkerhet hävdar att ny kärnkraft blir lika billig. Med vår tradition av att alla infrastrukturprojekt drar ut både på tid och kostnad så är det lätt att bli orolig - det sista man vill ha är ett kärnkraftverk som står klart om 15 år och har kostat så mycket att bygga att den producerade elen kostar 2 kr/kwh...
Det är väl då man får hoppas på en ordentlig inflation i början av 30-talet som äter upp en del av investeringen... (för det är väl i praktiken det som hänt för nuvarande kärnkraftverk!?).
Lösningen är att köpa serieproduktion. Specialbyggen är vi i Sverige usla på, se på vilket infrastrukturprojekt som helst, exempelvis Hallandsåsen eller Västlänken i Göteborg...
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hp73 skrev:
Som tidigare nämnts så kan vi bara föra över ca 10000MW pga begränsning i överförings kapacitet.
Vilket är 0,01 Terawatt.
En kärnreaktor (Forsmark 3) producerar ca 9 terawatt om året, om jag minns rätt. (Lite missvisande jag vet )
Problemet är att vi är bundna att exportera även när vi har effekt brist.
Nu blandade du ihop olika enheter på det grövsta vis :D

Men då det pratas i tråden om att skillnaden två till reaktorer skulle ha gjort var att mätta kablarna till utlandet.
Så jag har försökt göra ett diagram, men här borde nog timvärden varit bättre, inte mina månadsvärden, men vi börjar så här, i brist på andra data.
Jag siktar uteslutande på SE4 nu, och började med att kolla import och export-kapacitet.
Problemet är att SVK redovisar export/import landsvis, och till Danmark har vi ledningar både från SE4 och SE3, så därför har jag tagit med kablarna till SE3 också, för jag kan inte separera data och då blir det mest rättvisande att ta med ett den överföringskapaciteten till SE3 också.
Den kapaciteten (till/från Danmark, Tyskland, Polen, Litauen) är 3895MW export och 4340 import.
Omräknat till vad de max kan överföra i GWh/mån så blir det 2810 GWh/mån och 3125GWh/ån

Och t.ex. R1 som hade en effekt på 880MW skulle då kunnat producera 634GWh/mån, och R2 något mer, 648 GWh/mån.

Så här har jag plottat in summan av all export resp import till de olika länderna som ansluter till SE4 (men en del av Danmarks flöde ansluter då alltså till SE3) observera att import är på plussidan av y-axeln, export på minussidan, lika så de två linjerna som visar var vi har max import/export.
Graf som visar import, export av el, maxkapacitet och elpris över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu blandade du ihop olika enheter på det grövsta vis :D

Men då det pratas i tråden om att skillnaden två till reaktorer skulle ha gjort var att mätta kablarna till utlandet.
Så jag har försökt göra ett diagram, men här borde nog timvärden varit bättre, inte mina månadsvärden, men vi börjar så här, i brist på andra data.
Jag siktar uteslutande på SE4 nu, och började med att kolla import och export-kapacitet.
Problemet är att SVK redovisar export/import landsvis, och till Danmark har vi ledningar både från SE4 och SE3, så därför har jag tagit med kablarna till SE3 också, för jag kan inte separera data och då blir det mest rättvisande att ta med ett den överföringskapaciteten till SE3 också.
Den kapaciteten (till/från Danmark, Tyskland, Polen, Litauen) är 3895MW export och 4340 import.
Omräknat till vad de max kan överföra i GWh/mån så blir det 2810 GWh/mån och 3125GWh/ån

Och t.ex. R1 som hade en effekt på 880MW skulle då kunnat producera 634GWh/mån, och R2 något mer, 648 GWh/mån.

Så här har jag plottat in summan av all export resp import till de olika länderna som ansluter till SE4 (men en del av Danmarks flöde ansluter då alltså till SE3) observera att import är på plussidan av y-axeln, export på minussidan, lika så de två linjerna som visar var vi har max import/export.
[media]
Jo men det är ju alltså öst-väst i SE3 vi har största problemen som då sedan då starkt påverkar SE4.
Det var ju det som SvK ville ha undantag för 70% regeln.
Enligt de själva då bortfallet av R1/R2 samt tillkomsten av norska NordLink (1400MW) till Tyskland.
https://www.svk.se/press-och-nyhete...aftnat-ett-undantag-fran-70--regeln-for-2022/
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Mikael_L
Här ligger det kanske något i att 2 reaktorer till, dvs knappt 1300GWh till skulle kunnat mätta elkablarna.
Men det beror ju då även på hur mycket kapacitet vi hade kvar i Sverige, genom snitt 4, för R1 och R2 låg ju rätt långt från Skåne.

T.ex. i Juli 2022 så exporterade vi 2450 GWh, så då hade ju R1 eller R2 klarat av att fylla upp hela kapaciteten (ifall vi internt inom landet har denna kapacitet att få ner strömmen från Ringhals, det får någon kolla upp).
Samtidigt var ju elpriset märkligt nog inte så blodigt då.

Månaden efter var elpriset skyhögt, dock exporterade vi mindre, men fortfarande skulle en reaktor till i Ringhals kunnat fylla ledningarna.

Problemet blir dock om man kikar på t.ex. dec 2021, då exporterade vi bara 1480GWh, så då hade aldrig R2 och R1 tillsammans kunnat fylla kablarna, och elpriset var rätt högt.

Men detta är också ett spår, dvs kanske kan visa att Busch här rätt.
Jag känner att just denna analys dock borde göras med bättre upplösning, dagsvärden eller timvärden främst, så man kan jämföra bara effekt, inte behöver knöla med produktion.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte sagt att ytterligare tillgång på el inte påverkar elpriset.
Det är ju en direkt motsägelse mot vad trådens skapare säger... Så då håller du alltså inte med Mikael_L i hans slutsatser?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Svaret finns ju redan, Energiforsk har ju tittat på hur priserna skulle sett ut om vi inte lagt ned kärnkraften.
Ja, och då är hela denna tråden meningslös och hypotesen från början fel och endast ett ord- och siffervrängeri.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här ligger det kanske något i att 2 reaktorer till, dvs knappt 1300GWh till skulle kunnat mätta elkablarna.
Men det beror ju då även på hur mycket kapacitet vi hade kvar i Sverige, genom snitt 4, för R1 och R2 låg ju rätt långt från Skåne.

T.ex. i Juli 2022 så exporterade vi 2450 GWh, så då hade ju R1 eller R2 klarat av att fylla upp hela kapaciteten (ifall vi internt inom landet har denna kapacitet att få ner strömmen från Ringhals, det får någon kolla upp).
Samtidigt var ju elpriset märkligt nog inte så blodigt då.

Månaden efter var elpriset skyhögt, dock exporterade vi mindre, men fortfarande skulle en reaktor till i Ringhals kunnat fylla ledningarna.

Problemet blir dock om man kikar på t.ex. dec 2021, då exporterade vi bara 1480GWh, så då hade aldrig R2 och R1 tillsammans kunnat fylla kablarna, och elpriset var rätt högt.

Men detta är också ett spår, dvs kanske kan visa att Busch här rätt.
Jag känner att just denna analys dock borde göras med bättre upplösning, dagsvärden eller timvärden främst, så man kan jämföra bara effekt, inte behöver knöla med produktion.
Men för tusan.... lägger man ner R1 samt R2 så försvann cirkus 2000MW.
Sen visste man ju att NordLink skulle driftsättas vilket gjordes 2020. Då försvinner 1400MW till.

Det här hade antagligen SvK full koll på men politiskt så drev de "röd-gröna" ändå på nedläggningen av R1/R2 och då stog vi där med ett bortfall på 3400MW. Så korkat så det inte borde vara sant men de chansade väl? Det kan gå?
Sen stänger då Tyskland tre kärnreaktorer nyåret 2021!
( nu har jag då även några norska vänner och just NordLInk var den stora droppen för dom att bli upprörda)
https://www.hitachienergy.com/se/sv/about-us/customer-success-stories/nordlink
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, och då är hela denna tråden meningslös och hypotesen från början fel och endast ett ord- och siffervrängeri.
I princip ja.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är ju en direkt motsägelse mot vad trådens skapare säger... Så då håller du alltså inte med Mikael_L i hans slutsatser?
Du har nog missförstått både mig och Mikael.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har nog missförstått både mig och Mikael.
Då är jag inte ensam om att ha "missförstått". Dessutom vill jag minnas att Mikael_L tidigt skrivit att det _inte_ är pga politiska beslut eller politiker/ideologier som elpriserna är som de är. Det är ju därför vi har flera sidors diskussion.

Jag emotser som sagt någon form av bevis från Mikael_L eller någon som instämmer i det han presenterat här i tråden, som visar att marknadskrafterna/-lagarna skulle vara fel i rådande situation.

Om det nu är så att jag, och troligen flera andra, missförstått, så förklara som för ett barn så att jag/vi förstår vad det är ni menar eller tror på. Jag är idel öra.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har nog missförstått både mig och Mikael.
För att förtydliga. Citerat från trådens första inlägg:

"De senaste 19 månadernas galna elpriser beror inte på att Sverige har gjort något fel.
Dvs, inget politiskt parti har gjort något fel, inte heller rätt.
Priserna beror inte alls på någon nedlagd kärnkraft, det har försämrat annat, men inte elpriset."

Så nej, jag tror inte jag missförstått någonting.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Mikael_L
Jag gjorde om diagrammet.
Nu finns det en orange linje som visar på maximal export ifall R1+R2 skulle vara med i leken.

Ungefär såhär:
Tänk att den svarta vågräta visar när vi inte kan överföra en enda kWh till, och då ser vi att vår export (grön kurva) aldrig har slagit i taket för kablarnas kapacitet, dvs vi har alltid kunnat skicka lite mer.
Och så tänker vi att istället för att stoppa R2 och R1 så skulle vi istället byggt en ny 1800MW-ledning ner tlll skånekusten, som där lämnar över effekten från R1+R2 rakt in i utlandskablarna, dvs dessa reaktorer har vi kvar här i Sverige med det enda syftet att hela tiden producera åt Europa och med underliggande syfte att fylla kablarna.
Då skulle den nya maxkapaciteten bli som den oranga linjen, dvs alltid när grön möter orange blev det stopp på mer export just där.
Diagram visar elimport/export och elpriser i SE4, tidslinje från december 2016 till december 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ser att det kommer rätt många inlägg från cancerman, paralun och el.löken i tråden.
Då nu dessa sedan länge har kvalificerat in sig till min ignore-lista så ser jag ju inte vad de skriver, ...bara om nu någon undrar över avsaknad av svar eller så, så beror det på detta, inget annat.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gjorde om diagrammet.
Nu finns det en orange linje som visar på maximal export ifall R1+R2 skulle vara med i leken.

Ungefär såhär:
Tänk att den svarta vågräta visar när vi inte kan överföra en enda kWh till, och då ser vi att vår export (grön kurva) aldrig har slagit i taket för kablarnas kapacitet, dvs vi har alltid kunnat skicka lite mer.
Och så tänker vi att istället för att stoppa R2 och R1 så skulle vi istället byggt en ny 1800MW-ledning ner tlll skånekusten, som där lämnar över effekten från R1+R2 rakt in i utlandskablarna, dvs dessa reaktorer har vi kvar här i Sverige med det enda syftet att hela tiden producera åt Europa och med underliggande syfte att fylla kablarna.
Då skulle den nya maxkapaciteten bli som den oranga linjen, dvs alltid när grön möter orange blev det stopp på mer export just där.
[bild]
Jo men du missar ju det öst-västliga problemet och Norge.
Norge tog då NordLink idrift samt då även Englandskablarna.
Helt plötsligt så saknades då en mycket stor volym elenergi vilket alla inom SvK samt Vattenfall enkelt insåg.
Sen visste man vad Tyskland planerade i form av reaktornedläggningar.
Men men... sen skulle ju politiker styra elsystemet och det blev ju minst sagt ett uselt resultat.
Putin behövde inte göra mycket för att få det här "korthuset" att rasa ihop!
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
harry73
E El-Löken66 skrev:
Ebba är influencer. Hon vet inget om Sveriges el. Men det är heller inte det som krävs för att bli minister.

@Mikael_L kan presentera vilka motbevis och grafer hen vill. Me. Kan hen inte göra det på tik-tok med en miljon följare kommer heller inte en majoritet lyssna.

Tyvärr vill yngre generationer inte lyssna till förnuft. Trump spelade exempelvis på detta och slog i dom att allt var en konspiration.

I en annan tid inlåst mentalpatient. Idag Potus.
P paralun skrev:
[länk]
Schack-Matt!
Eller inte schack matt?

Även om Karlshamnsverket ingår i den Svenska effektreserven enligt avtal med Svenska kraftnät, är det framför allt avrop på den nordiska elbörsen Nord Pool som genererat drift under föregående år.

- Enligt EU:s regelverk är den som har tillgänglig produktionskapacitet tvungen att bjuda ut denna på marknaden. Men det är viktigt att komma ihåg att vi har höga produktionskostnader, elen som produceras på Karlshamnsverket är dyrare att framställa än den som kommer från exempelvis vatten- eller kärnkraft, säger Henrik Svensson och tillägger.
 
  • Gilla
  • Wow
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.